Så langt nord kom tyskerne da de ville bygge jernbane i Nord-Norge

<p>Under krigen ville tyskerne bygge jernbane helt opp til Kirkenes. De kom helt til Tysfjord. Foto: Harry Bjerkli.</p>
Under krigen ville tyskerne bygge jernbane helt opp til Kirkenes. De kom helt til Tysfjord. Foto: Harry Bjerkli.

Snart hundre år har gått siden det ble fattet et vedtak om å bygge et jernbanenett i Nord-Norge. Hver utredning ender med at foten blir satt ned. Adolf Hitler og Nazi-Tyskland var de som kom nærmest med å klare det.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fra 1943 til 1945 jobbet 30.000 tvangsarbeidere på spreng for å gjennomføre Hitlers store drøm om Nord-Norge: En jernbane som skulle gjøre det mulig å reise helt fra Tyskland til Kirkenes med tog, med forgreininger til det svenske og finske jernbanenettet og med et sidespor til Tromsø.

En foreslått forlengelse til Kirkenes, via en variant av fjellinjen. Foto: Wikimedia Commons.
En foreslått forlengelse til Kirkenes, via en variant av fjellinjen. Foto: Wikimedia Commons.

Navnet var «Die Polareisenbahn», Polarbanen. Den skulle bygges på to år.

De kom helt til Hamarøya i Nordland før krigen sluttet og arbeidet ble lagt ned.

I dag er restene av det store jernbaneprosjektet i ferd med å gro over og bli glemt.

– Polarbanen var et hjertebarn for Hitler, forteller Harry Bjerkli, lokalhistoriker fra Mo i Rana.

Den pensjonerte læreren og jernbaneentusiasten har i mange år dokumentert minnene om okkupasjonsmaktens utbygging av jernbanenettet mellom Fauske og Narvik.

Les også: Reiselivsbransjen ønsker Nord-Norgebanen velkommen

Da krigen brøt ut i april 1940 hadde ikke Nordlandsbanen kommet lengre enn til Grong i Nord-Trøndelag, men skinnegangen lå nesten ferdig helt til Mosjøen. Byggingen videre nordover gikk for sakte i tyskernes øyne, derfor hev de seg på NSB for å forlenget banen fram til Fauske. Her skulle Nordlandsbanen og den ambisiøse Polarbanen knyttes sammen.

– Opprinnelig var planen at Polarbanen skulle gå helt til Kirkenes. Men planene ble forandret til å gå til Narvik. Hitlers mål var at jernbanen skulle være framme i Narvik i juli 1945. Men vi vet jo hvordan det gikk, forteller Bjerkli til ABC Nyheter.

30.000 tvangsarbeidere på gigantprosjektet

For de tusener av arbeidere som ble satt til å gjennomføre gigantprosjektet var forholdene umenneskelige. De fleste av dem var russiske krigsfanger, men også serbere og polakker deltok. Mange mistet livet på grunn av sult og sykdom, mens andre ble henrettet for bagateller og tilfeldigheter.

– Mellom Mo i Rana og Drag i Tysfjord var det 30.000 mann som jobbet med å bygge denne banen. Havparten av dem jobbet på den 200 kilometer lange strekningen mellom Fauske og til Drag i Tysfjord. De arbeidet langs hele strekningen samtidig, særlig med tunneler og broer, forteller Harry Bjerkli.

Han har publisert flere bilder som dokumenterer restene av tyskernes jernbanesatsning i nord på sin nettside polarbanen.no.

Bom stopp etter mai 1945

Det var den tyske paramilitære byggeorganisasjonen Organisation Todt som fikk oppdraget med å bygge jernbanen fra Fauske og nordover. Organisasjonen hadde tidligere høstet stor suksess med byggingen av den tyske Autobahn.