Det er avdekket flere tekniske feil ved fregattene

For snart ett år siden sank fregatten KNM Helge Ingstad utenfor Stureterminalen, og ble senere skrapet. Nå viser det seg at marinen har funnet flere tekniske feil ved fregattene som kostet milliarder i innkjøp.  Arkivfoto: Marit Hommedal / NTB scanpix
For snart ett år siden sank fregatten KNM Helge Ingstad utenfor Stureterminalen, og ble senere skrapet. Nå viser det seg at marinen har funnet flere tekniske feil ved fregattene som kostet milliarder i innkjøp.  Arkivfoto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter ulykken med «KNM Helge Ingstad» er det avdekket flere tekniske feil ved milliard-fregattene. Enkelte har marinen rettet opp, mens andre er «under saksbehandling», viser en statusrapport.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Årsdagen for kollisjonen mellom fregatten «KNM Helge Ingstad» og tankskipet «Sola TS» nærmer seg. Havarikommisjonen har bebudet at deres første rapport om årsakene til at milliardfregatten kolliderte og til slutt sank, skal være klar til årsdagen 8. november.

I slutten av august sendte flaggkommandør Rune Andersen, marinens sjef, en statusrapport til Havarikommisjonen. ABC Nyheter har fått innsyn i denne seks siders rapporten, der iverksatte tiltak og pågående arbeid blir listet opp.

Blant punktene som nevnes er en gjennomgang av teknisk sikkerhet etter en intern undersøkelse. Her fremkommer det at man har avdekket «flere funn som er under saksbehandling», uten at dette spesifiseres i den ugraderte rapporten.

Saken fortsetter under

Flaggkommandør Rune Andersen, sjef for marinen, ombord KNM Otto Sverdrup under NATO øvelsen Trident Juncture 2018. Foto: NTB scanpix
Flaggkommandør Rune Andersen, sjef for marinen, ombord KNM Otto Sverdrup under NATO øvelsen Trident Juncture 2018. Foto: NTB scanpix

Har bygd om fregattene

Blant de tingene man allerede har tatt tak i er en hul aksling mellom aktre generatorrom og girrommet som tillot vannmassene å spre seg: «Det er nå gjennomført en varig reparasjon på de fire gjenværende fartøyene og saken er lukket», oppsummerer marinesjefen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er også gjennomført en ny krengeprøve med fregatten «KNM Fridtjof Nansen». Den bekreftet data for stabilitet, og på dette punktet er det «ikke avdekket feil».

I tillegg har man gjort tiltak for «å redusere risiko for å miste strømforsyningen om bord (svart skip)», og det er innført nye prosedyrer for navigasjonslanterner som skal «mortvirke at de slukker hvis fartøyet får svart skip».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: KNM Helge Ingstad: Nå sendes en hemmelig fregatt-rapport på høring

«Aktualisert behov»

I flaggkommandøren statusrapport presiseres det også at «ulykken har aktualisert behovet for å kontinuerlig arbeide med de kulturelle forutsetningene for sikkerhet i Marinen», og det er lagt føringer for å vise aktsomhet og ekstra marginer inntil man har kartlagt årsakene til ulykken.

For å styrke kunnskapene om navigasjon er det også innført «to strakstiltak», deriblant er det innført en ekstra sikkerhetsbarriere. Hele marinens system av isntrukser, prosedyrer og rutiner skal også være revidert for «å sikre større grad av felles retningslinjer på tvers av fartøystypene».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Marinens sjef slår samtidig fast at det fortsatt er behov for forbedringer når det gjelder rapportering av nesten-uhell, til tross for at det ble tatt grep i 2017. «Har vært for svak», konkluderer flaggkommandøren.

Han avslutter med at marinen er klart til å «omsette de funn og anbefalninger som fremkommer» fra Havarikommisjonen og Sjøforsvarets interne undersøkelser.

Video: Kort forklart: KNM Helge Ingstad-forliset: