Det er avdekket flere tekniske feil ved fregattene
Etter ulykken med «KNM Helge Ingstad» er det avdekket flere tekniske feil ved milliard-fregattene. Enkelte har marinen rettet opp, mens andre er «under saksbehandling», viser en statusrapport.
Årsdagen for kollisjonen mellom fregatten «KNM Helge Ingstad» og tankskipet «Sola TS» nærmer seg. Havarikommisjonen har bebudet at deres første rapport om årsakene til at milliardfregatten kolliderte og til slutt sank, skal være klar til årsdagen 8. november.
I slutten av august sendte flaggkommandør Rune Andersen, marinens sjef, en statusrapport til Havarikommisjonen. ABC Nyheter har fått innsyn i denne seks siders rapporten, der iverksatte tiltak og pågående arbeid blir listet opp.
Blant punktene som nevnes er en gjennomgang av teknisk sikkerhet etter en intern undersøkelse. Her fremkommer det at man har avdekket «flere funn som er under saksbehandling», uten at dette spesifiseres i den ugraderte rapporten.
Saken fortsetter under
Har bygd om fregattene
Blant de tingene man allerede har tatt tak i er en hul aksling mellom aktre generatorrom og girrommet som tillot vannmassene å spre seg: «Det er nå gjennomført en varig reparasjon på de fire gjenværende fartøyene og saken er lukket», oppsummerer marinesjefen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet er også gjennomført en ny krengeprøve med fregatten «KNM Fridtjof Nansen». Den bekreftet data for stabilitet, og på dette punktet er det «ikke avdekket feil».
I tillegg har man gjort tiltak for «å redusere risiko for å miste strømforsyningen om bord (svart skip)», og det er innført nye prosedyrer for navigasjonslanterner som skal «mortvirke at de slukker hvis fartøyet får svart skip».
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: KNM Helge Ingstad: Nå sendes en hemmelig fregatt-rapport på høring
«Aktualisert behov»
I flaggkommandøren statusrapport presiseres det også at «ulykken har aktualisert behovet for å kontinuerlig arbeide med de kulturelle forutsetningene for sikkerhet i Marinen», og det er lagt føringer for å vise aktsomhet og ekstra marginer inntil man har kartlagt årsakene til ulykken.
For å styrke kunnskapene om navigasjon er det også innført «to strakstiltak», deriblant er det innført en ekstra sikkerhetsbarriere. Hele marinens system av isntrukser, prosedyrer og rutiner skal også være revidert for «å sikre større grad av felles retningslinjer på tvers av fartøystypene».
Artikkelen fortsetter under annonsenMarinens sjef slår samtidig fast at det fortsatt er behov for forbedringer når det gjelder rapportering av nesten-uhell, til tross for at det ble tatt grep i 2017. «Har vært for svak», konkluderer flaggkommandøren.
Han avslutter med at marinen er klart til å «omsette de funn og anbefalninger som fremkommer» fra Havarikommisjonen og Sjøforsvarets interne undersøkelser.
Video: Kort forklart: KNM Helge Ingstad-forliset: