Forlengelse av Nord-Norgebanen:– Sør for Midt-Norge får man store bevilgninger til både vei og jernbane. Urimelig at vi må velge

Willy Ørnebakk (Ap) leder fylkesrådet i Troms. Han mener det er urimelig hvis Nord-Norge nord for Bodø må velge bort vei for å jernbane når resten av Norge får begge deler.
Willy Ørnebakk (Ap) leder fylkesrådet i Troms. Han mener det er urimelig hvis Nord-Norge nord for Bodø må velge bort vei for å jernbane når resten av Norge får begge deler. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Om forlengelse av Nord-Norgebanen skal bli en realitet, må det komme et sterkere press fra politikerne i nord, ifølge samferdselsministeren. – Et urimelig krav, mener fylkesrådslederen i Troms.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

7 av 10 nordmenn mener at Norge skal finansiere videre utbygging av Nord-Norgebanen helt til Finnmark. ABC Nyheter spurte samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) om regjeringen er interessert i å satse på jernbaneutbygging nord i landet.

Les mer: Nord-Norge-banen: 7 av 10 nordmenn ønsker tog helt til Finnmark

– Hittil har politikerne i nord prioritert vei. Det har vi lagt til grunn i Nasjonal transportplan (NTP), svarte Dale.

Om Nord-Norgebanen skal prioriteres i NTP må det komme et sterkere, samlet press fra politikerne i nord om å satse på tog.

– Ja, hvis det er sånn at de vil prioritere tog framfor veiutbygging så får vi gjøre vurderinger rundt det. Men hittil er det ingenting som tyder på det, sier samferdselsministeren.

– Urimelig

Fylkesrådsleder i Troms, Willy Ørnebakk (Ap) synes det blir feil at en jernbanesatsing skal gå på bekostning av en veisatsing.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Willy Ørnebakk (Ap) leder fylkesrådet i Troms. Han mener det er urimelig hvis Nord-Norge nord for Bodø må velge bort vei for å jernbane når resten av Norge får begge deler. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Willy Ørnebakk (Ap) leder fylkesrådet i Troms. Han mener det er urimelig hvis Nord-Norge nord for Bodø må velge bort vei for å jernbane når resten av Norge får begge deler. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

– Skal man i Nord-Norge være nødt til å prioritere bort veiprosjekter for å løfte fram jernbaneprosjekter når man sør for Midt-Norge har store bevilgninger til jernbanen som ligger parallelt med veisatsingen? Det er et urimelig krav fra statsråden når man i resten av Norge kan få begge deler, sier Ørnebakk til ABC Nyheter.

Han ser fram til å ta diskusjonen med nasjonale myndigheter i arbeidet med ny Nasjonal transportplan.

– Jeg tror ikke det har stått på mangel på innspill. Det har stått på mangel på respons fra nasjonale myndigheter. Realiteten er at det ikke har vært noen vilje til å snakke om jernbaneløsninger nord for Bodø.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv på eksisterende bane savner han prioriteringer i Nord-Norge.

– Se bare på den ene lille strekningen på Ofotbanen fra Narvik til Sverige. Den diskusjonen om behovet for dobbeltspor der for å øke kapasiteten, ikke en gang den har man klart å løfte fram nasjonalt og få bevilgninger til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Trenger konseptvalgutredning

Fylkesrådsleder i Nordland, Tomas Norvoll (Ap) har et klart innspill han mener bør prioriteres på nasjonalt hold.

Tomas Norvoll (Ap) leder fylkesrådet i Nordland. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Tomas Norvoll (Ap) leder fylkesrådet i Nordland. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

– Den utredningen som kom i sommer fra Jernbanedirektoratet er prematur. Det er ikke en utredning laget med sikte på å bygge mer tog i Nord-Norge. Det er på tide å se på mulige konsepter, og gjennomføre en konseptvalgutredning (KVU), sier Norvoll til ABC Nyheter.

En KVU kan gi svar på viktige spørsmål for en mulig utbygging.

– Hvilke strekninger er det viktig å komme i gang med? Er det måter man kan gjennomføre en utbygging som gjør det mulig å få det til i det hele tatt? Jeg synes saken om å utrede mer jernbane i nord fortjener en grundigere behandling enn den hittil har fått.

Norvoll mener det er vanskelig for fylkespolitikere i nord å forsøke å få prioritert jernbaneprosjekter over veiprosjekter i NTP når prosjektene befinner seg på helt ulike stadier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– De prosjektene er ikke sidestilt nå. Riksveiprosjektene som ligger for tur er utredet, konseptvalg er tatt, og man har kommet mye lenger. Jernbane i nord er på visjonsstadiet. Skal vi ta flere valg, må de komme opp på samme trinn i prosessen som riksveiprosjektene er.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ønsker jernbane velkommen

Både Norvoll i Nordland og Ørnebakk i Troms er glade for at diskusjonen om jernbane i Nord-Norge har fått ny vind i seilene.

– I likhet med nesten alle i Norge er jeg for en forlengelse av Nord-Norgebanen. Det er et behov for en mer effektiv transportinfrastruktur i landet. Når man de siste 200 årene har hatt behov for å binde land sammen har man brukt jernbanen. Det er den ultimate transportformen, sier Norvoll.

– Det er veldig bra at det nå i løpet av det siste halve året har blitt et mye sterkere fokus på framtidige transportløsninger. Det skjer med rette og er definitivt positivt, sier Ørnebakk.

Kommentar: Tromsbanen kan finansieres utenfor statsbudsjettet og oljefondet!