Forlengelse av Nord-Norgebanen:– Sør for Midt-Norge får man store bevilgninger til både vei og jernbane. Urimelig at vi må velge
Om forlengelse av Nord-Norgebanen skal bli en realitet, må det komme et sterkere press fra politikerne i nord, ifølge samferdselsministeren. – Et urimelig krav, mener fylkesrådslederen i Troms.
7 av 10 nordmenn mener at Norge skal finansiere videre utbygging av Nord-Norgebanen helt til Finnmark. ABC Nyheter spurte samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) om regjeringen er interessert i å satse på jernbaneutbygging nord i landet.
Les mer: Nord-Norge-banen: 7 av 10 nordmenn ønsker tog helt til Finnmark
– Hittil har politikerne i nord prioritert vei. Det har vi lagt til grunn i Nasjonal transportplan (NTP), svarte Dale.
Om Nord-Norgebanen skal prioriteres i NTP må det komme et sterkere, samlet press fra politikerne i nord om å satse på tog.
– Ja, hvis det er sånn at de vil prioritere tog framfor veiutbygging så får vi gjøre vurderinger rundt det. Men hittil er det ingenting som tyder på det, sier samferdselsministeren.
– Urimelig
Fylkesrådsleder i Troms, Willy Ørnebakk (Ap) synes det blir feil at en jernbanesatsing skal gå på bekostning av en veisatsing.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Skal man i Nord-Norge være nødt til å prioritere bort veiprosjekter for å løfte fram jernbaneprosjekter når man sør for Midt-Norge har store bevilgninger til jernbanen som ligger parallelt med veisatsingen? Det er et urimelig krav fra statsråden når man i resten av Norge kan få begge deler, sier Ørnebakk til ABC Nyheter.
Han ser fram til å ta diskusjonen med nasjonale myndigheter i arbeidet med ny Nasjonal transportplan.
– Jeg tror ikke det har stått på mangel på innspill. Det har stått på mangel på respons fra nasjonale myndigheter. Realiteten er at det ikke har vært noen vilje til å snakke om jernbaneløsninger nord for Bodø.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSelv på eksisterende bane savner han prioriteringer i Nord-Norge.
– Se bare på den ene lille strekningen på Ofotbanen fra Narvik til Sverige. Den diskusjonen om behovet for dobbeltspor der for å øke kapasiteten, ikke en gang den har man klart å løfte fram nasjonalt og få bevilgninger til.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Trenger konseptvalgutredning
Fylkesrådsleder i Nordland, Tomas Norvoll (Ap) har et klart innspill han mener bør prioriteres på nasjonalt hold.
– Den utredningen som kom i sommer fra Jernbanedirektoratet er prematur. Det er ikke en utredning laget med sikte på å bygge mer tog i Nord-Norge. Det er på tide å se på mulige konsepter, og gjennomføre en konseptvalgutredning (KVU), sier Norvoll til ABC Nyheter.
En KVU kan gi svar på viktige spørsmål for en mulig utbygging.
– Hvilke strekninger er det viktig å komme i gang med? Er det måter man kan gjennomføre en utbygging som gjør det mulig å få det til i det hele tatt? Jeg synes saken om å utrede mer jernbane i nord fortjener en grundigere behandling enn den hittil har fått.
Norvoll mener det er vanskelig for fylkespolitikere i nord å forsøke å få prioritert jernbaneprosjekter over veiprosjekter i NTP når prosjektene befinner seg på helt ulike stadier.
Artikkelen fortsetter under annonsen– De prosjektene er ikke sidestilt nå. Riksveiprosjektene som ligger for tur er utredet, konseptvalg er tatt, og man har kommet mye lenger. Jernbane i nord er på visjonsstadiet. Skal vi ta flere valg, må de komme opp på samme trinn i prosessen som riksveiprosjektene er.
Artikkelen fortsetter under annonsenØnsker jernbane velkommen
Både Norvoll i Nordland og Ørnebakk i Troms er glade for at diskusjonen om jernbane i Nord-Norge har fått ny vind i seilene.
– I likhet med nesten alle i Norge er jeg for en forlengelse av Nord-Norgebanen. Det er et behov for en mer effektiv transportinfrastruktur i landet. Når man de siste 200 årene har hatt behov for å binde land sammen har man brukt jernbanen. Det er den ultimate transportformen, sier Norvoll.
– Det er veldig bra at det nå i løpet av det siste halve året har blitt et mye sterkere fokus på framtidige transportløsninger. Det skjer med rette og er definitivt positivt, sier Ørnebakk.
Kommentar: Tromsbanen kan finansieres utenfor statsbudsjettet og oljefondet!