Oslo bysykkel har mer enn tredoblet antallet unike brukere på tre år

Det har blitt kjørt nesten tre millioner turer med bysykkel i Oslo i 2018.
Det har blitt kjørt nesten tre millioner turer med bysykkel i Oslo i 2018. Foto: Oslo Bysykkel
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bysykkelordningen i Oslo er en suksess. I 2018 har nesten 100.000 personer benyttet seg av tilbudet fra Oslo kommune.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er gledelig at bruken av bysyklene øker. Det viser at Oslo Bysykkel er et reelt supplement til kollektivtilbudet, og en ordning som gjør at stadig flere velger å reise miljøvennlig, sier Liv Jorun Andenes, konstituert direktør for Sykkelprosjektet i Oslo kommune, til ABC Nyheter.

Hun kan glede seg over et jubelår for Oslo bysykkel. Antall unike brukere har økt fra omtrent 30.000 i 2015 til anslagsvis 96.500 i 2018. Turer per år med bysykkel er opp fra rundt 950.000 i 2015 til 2,8 millioner i 2018.

I dag finnes det rundt 250 bysykkelstativ i Oslo, og det bygges åtte nye stativer som enda ikke er satt i drift. 30 nye stativer har kommet på plass i hovedstaden så langt i 2018.

Se en fullstendig oversikt over tallene nederst i saken.

Les også: – Rett og slett ikke plass til at alle skal fortsette å kjøre bil

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utfordring med tomme eller fulle stativer

Oslo kommune og Oslo bysykkel jobber hardt for å møte den økende etterspørselen blant byens innbyggere. Men det er en utfordring: Flere bysykkelkunder har uttrykt frustrasjon over både manglende sykler og fulle stativer på Facebook.

Axel Bentsen, daglig leder i Oslo Bysykkel, forteller at selskapet jobber kontinuerlig med tiltak som skal bedre kapasiteten, også i rushtiden.

– Ett viktig punkt er at det kommer flere sykler i begynnelsen av oktober. Dette vil gi størst effekt fra neste sesong. «Aldri fullt»-tiltaket, der vi manuelt betjener sentrale stasjoner og sikrer at alle som kommer dit i rushtiden får levert sykkel, er et viktig tiltak i den enden, sier han til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Tomme bysykkelstativer i rushtid er noe flere bysykkelkunder reagerer på. Oslo Bysykkel sier tiltak er iverksatt for å bedre tilbudet. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Tomme bysykkelstativer i rushtid er noe flere bysykkelkunder reagerer på. Oslo Bysykkel sier tiltak er iverksatt for å bedre tilbudet. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

– Med flere sykler vil vi kunne gjøre tilsvarende «overbelastning» i motsatt ende. Altså ha flere sykler tilgjengelig enn kapasiteten på stasjonen. Vi har styrket og bedret nattombæringen for å komme oss nærmere det vi opererer med som «optimal state» for anlegget i forkant av rushtid. I tillegg jobber vi med andre ombæringsmetoder og incentivordninger, legger Bentsen til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kontinuerlig vurdering av nye stativer

Målet er at det skal være 6000 låser i drift i løpet av de nærmeste årene.

– Men det tallet vil variere fordi enkelte stativer tas ned i forbindelse med større ombyggingsprosjekter, som for eksempel rundt Tinghuset. Det vil være en kontinuerlig vurdering av behovet for nye stativer, både i nye bydeler som Bjørvika og ellers i byen, sier Bentsen til ABC Nyheter.

Oslo kommune har med andre ord ingen planer om å trappe ned bysykkelordningen de nærmeste årene. Det kan Liv Jorun Andenes i Sykkelprosjektet bekrefte.

Liv Jorun Andenes er konstituert direktør for Sykkelprosjektet i Oslo kommune.
Liv Jorun Andenes er konstituert direktør for Sykkelprosjektet i Oslo kommune.

– Vi satser på Oslo Bysykkel fordi det er et viktig tilskudd som bidrar til å avlaste kollektivtilbudet i byen. Oslo kommunes mål er at 1 av 4 reiser skal skje med sykkel. For å nå målet, er det viktig å legge godt til rette for at flest mulig skal kunne bruke dette transportmiddelet, også når man ikke har tilgang på egen sykkel, sier Andenes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bysykkelordningen er i stor grad reklamefinansiert via et samarbeid med Clear Channel Norway. Med hvert stativ følger det digre reklameplakater. Det er slett ikke alle Oslo-boere som synes stativene er estetisk vakre.

Axel Bentsen i Oslo Bysykkel forsikrer om at alle bysykkelstativ må godkjennes av Plan- og bygningsetaten gjennom byggesøknad før de kan settes opp.

– Byantikvaren blir forelagt alle søknader. Reklamevitrinene utformes i tråd med Oslos Skilt og reklame-plan.

I 2018 kostet et sesongabonnement på Oslo Bysykkel 399 kroner.

Vekst i Oslo bysykkel fra 2015-2018:

Foto: Oslo Bysykkel
Foto: Oslo Bysykkel
Foto: Oslo Bysykkel
Foto: Oslo Bysykkel
Foto: Oslo Bysykkel
Foto: Oslo Bysykkel
Foto: Oslo Bysykkel
Foto: Oslo Bysykkel
Foto: Oslo Bysykkel
Foto: Oslo Bysykkel