Verdens mest folkerike land drukner i bysykler

Kina har fått et kjempeproblem med sykler som dumpes overalt.

Etter at bysyklene ble introdusert i Kina i 2016, har de blitt enormt populære. For så lite som noen få øre kan hvem som helst leie en sykkel via en mobilapp. Problemet er bare at syklene etterlates på fortau, i busker, i elver og i veiene. 

Bysykler i Oslo: Se hvordan bysyklene brukes i morgenrushet

Kastes på enorme søppeldynger

– Dette er usivilisert oppførsel. Syklene er offentlige goder, men folk dumper dem overalt, og ingen tar vare på dem. Det er en skam, sier en innbygger i Beijing til nyhetsbyrået AP.

Syklene som hoper seg opp, blir etter hvert fjernet og kastet på store søppeldynger.

Les ogsåSlik skal det bli tryggere å sykle i storbyene

Oppfordrer til sykling

Kinesere har lenge vært kjent for å bruke sykkelen som hovedtransportmiddel. Men ettersom velstanden i landet har økt, har også bilparken gjort det samme. Myndighetene har de siste årene oppfordret til økt sykkelbruk i byene for å redusere luftforurensning og køer. Bysyklene, som leveres av flere ulike selskaper, har blitt et godt alternativ for mange som ikke eier egen sykkel mer. Svært mange turister tar dem også i bruk.

Se ogsåDerfor oppstår tra­fikkork «uten grunn»

Føler ikke eierskap

Men så føler heller ikke mange behovet for å ta vare på syklene:

– Jeg tror folk ikke tar vare på bysyklene, fordi de ikke eier dem. Ellers ville de vel ha passet svært godt på dem? sier en kvinne til AP.

Bysykkel-selskapene på sin side har i kampen om å tiltrekke seg kunder, heller ikke fulgt opp de som ikke leverer syklene tilbake etter bruk. Myndighetene har nå lovet strengere kontroll med selskapene.

Mer trafikk fra Kina: Dette må være verdens verste køkaos

Populært