Meny

Svensk forsker ut mot SAS-sjefen

SAS-sjef Rickard Gustafson på Gardermoen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Svensk varemerkeekspert retter kritikk mot fraværende direktør Rickard Gustafson i et selskap i krise: – Det går ikke å la presserådgivere ta rollen som selskapets ansikt utad.

– Når du har en så godt betalt stilling, så innebærer den å forklare og forsvare avgjørelser, selv om ting ikke har gått særlig bra, sier den svenske forskeren og varemerkeeksperten Eva Ossiansson til Expressen.

SAS’ grep for å spare kostnader koster selskapet dyrt. Antall kanselleringer grunnet mannskapsmangel har økt med 180 prosent siden i fjor. 80 prosent av de innstilte avgangene skulle opereres av selskapets underleverandører.

Overbooking, sprengt kapasitet på flyplasser, mye trafikk i luftrommet og streik har skapt «den perfekte stormen» for SAS.

– Dette holder ikke

Administrerende direktør i SAS, Rickard Gustafson, skrev for en uke siden et internt brev til de ansatte der han roser dem for innsatsen. 

Men bort sett fra at ansiktet til Gustafson pynter kritiske artikler om SAS, denne inkludert, har ikke pressen eller passasjerene sett noe til ham. Overfor mediene og publikum må hans PR-generaler ta støyten.

I Norge er det informasjonssjef Knut Morten Johansen, som egentlig er på ferie, som har vært nødt til å parere alle kritiske spørsmål fra pressen så godt han kan.

– Dette duger ikke, sier Ossiansson.

– Du må kunne håndtere journalister og svare på gode spørsmål. Til slutt er det konsernsjefen som har all informasjon om slike ting, sier hun til Expressen.

For en uke siden snakket ABC Nyheter med noen av de ansatte, som uttrykker at de ikke har sett «en dritt» til ledelsen. 

– De eneste som er der for hverandre, er oss. Du har pilotene, kabinbesetning, stuerne – vi er som en stor familie, sa de.

Torsdag hadde SAS’ norske konserndirektør Lars Sandahl « dialogmøte» med hardt pressede medarbeidere på Oslo Lufthavn. Han ville ikke stille til intervju med ABC Nyheter.

Klagde på kostnadsnivået

Expressen påpeker at utflaggingen til Irland var Gustafsons prestisjeprosjekt.

– Det handler ikke primært om lønnsnivået, men om summen av sosiale kostnader, skatter, avgifter og pensjonskostnader som til sammen er opptil 20 til 25 prosent høyere i Skandinavia, sa Gustafson til E24 like før jul. 

Nå er Gustafson ikke å se i rampelyset.

– Oppstår det problemer, inngår det i rollen om å gå i bresjen for varemerket og vise at du har en troverdighet i de satsingene som gjøres, sier Ossiansson til Expressen.

Flere av de ansatte i det utflaggede datterselskapet SAS Ireland (SAIL) har sluttet i jobben, i tillegg har 26 piloter i SAIL sendt et varselbrev til SAS der de advarer om at de er blitt presset til å gå på akkord med sikkerheten, og at arbeidskontraktene deres er elendige.

Expressen har ikke lyktes i å få tak i Gustafson.

Populært