Politikk
Milliardprosjekt skal bedre bomiljøet på Oslo Øst – finansiering kan skape hodebry
– Med de bompengetakstene vi har i dag er det ikke mulig å betale for «E6 Oslo Øst» på mange år, mener Arbeiderpartiet i Oslo.
«E6 Oslo Øst» er statens nye satsingprosjekt i hovedstaten. 15 kilometer av dagens E6 mellom Klemetsrud og Trosterud skal oppgraderes, hvor en strekning på fem kilometer mellom Abildsø og Teisenkrysset legges i tunnel for å bedre bomiljøet for innbyggerne langs tungt trafikkerte E6 og Ring 3.
Venstre i Oslo er blant tilhengerne av prosjektet.
– Det er det området i Norge der flest mennesker bor tett på en støv- og støyutsatt motorveistrekning. Titusenvis av mennesker bor langs traseen, og de er mest plaget av luftforurensning av alle innbyggerne i byen vår, sier førstekandidat i Oslo Venstre, Hallstein Bjercke, til ABC Nyheter.
Han mener det å legge trafikken under bakken, er det beste tiltaket for å bedre bomiljøet i området.
– Vi vil utvikle byen videre ved å flytte veien fra dagen til under bakken. Det har vært med på å skape det Oslo vi har i dag. Tidligere hadde vi åtte felts motorvei over Rådhusplassen og en trafikkmaskin i Bjørvika. Takket være tunneler har områdene utviklet seg fra motorveier og industriområder til gode bomiljøer. Vi vil gjøre det samme på Oslo Øst.
Fra Manglerudtunnelen til E6 Oslo Øst
Ettersom E6 er en statlig vei, er det staten som har satt i gang prosjektet. Det kom inn i Nasjonal transportplan for første gang i 2010, og ligger inne i nåværende plan, som gjelder fra 2018-2029.
Prosjektet het først «Manglerudtunnelen», og var opprinnelig begrenset til å legge deler av E6 i tunnel med formål om å redusere støy og luftforurensning langs veien. Siden har prosjektet økt i omfang, med nye mål om å legge bedre til til rette for tungtrafikk, kollektivtransport og syklister.
Prosjektleder Hilde Ulvik i Statens vegvesen avviser imidlertid at det er snakk om å øke motorveikapasiteten i Oslo.
– Det er ingen tanke om å bygge en større E6 med økt kapasitet. Målet med prosjektet er å bedre bomiljøet for de som bor langs veien. Etter at vi har oppgradert europaveien skal vi bygge ned Ring 3, og gjøre den mindre med færre felt. Samlet sett gjør det at veikapasiteten ikke øker. Slik er prosjektet i tråd med nullvekstmålet, sier Ulvik til ABC Nyheter.
(Artikkelen fortsetter under)
Bekymringer om nullvekstmålet
Nullvekstmålet ligger inne i Nasjonal transportplan, og innebærer at all vekst i persontrafikk skal tas med kollektiv, sykkel og gange. Biltrafikken skal ikke økes i byene.
Innen transportforskning er det gang på gang bevist at økt veikapasitet fører til økt trafikk. Når veier bygges ut blir det flere biler på veien.
I første høringsrunde om prosjektet var det en gjennomgående bekymring blant høringsinstansene at «E6 Oslo Øst» kommer til å hemme målet om nullvekst fordi det skaper økt veikapasitet.
Ulvik avviser at det er tilfellet.
– Vi mener prosjektet ikke vil gi økt vekst i biltrafikken i Oslo. Men utbyggingen er ikke i tråd med Oslos eget mål om 30 prosent reduksjon i biltrafikken. En ren endring av veien ville ikke bidra til å nå det målet. Da må det andre politiske virkemidler til.
– Kan like gjerne sende regningen til julenissen
I lang tid har det vært bred tverrpolitisk enighet om prosjektet, men i sitt nyeste kommunevalgprogram fremstår Arbeiderpartiet mer avventende enn tidligere. Det skrev NRK i vinter.
Istedenfor å love å jobbe for at prosjektet blir innfridd slik som tidligere, heter det nå i programmet at «Ikke minst prosjektet E6 Oslo Øst må innfri på miljøområdet».
Andreas Halse er miljø- og samferdselspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet i Oslo, og utdyper hvorfor partiet stiller seg mer avventende.
(Artikkelen fortsetter under)
– Vi må vite mer om hvordan prosjektet blir, og vi må vite hva det kommer til å koste. Det vet vi ikke per nå, men anslaget er på 16 milliarder kroner. Vi prioriterer de store kollektivprosjektene i Oslo først, inkludert Fornebubanen, Sentrumstunnel og nytt signalanlegg for T-banen. Det er det suverent viktigste for byen. Så må andre prosjekter komme bak det i køen, sier Halse til ABC Nyheter.
Han påpeker at finansiering sannsynligvis vil bli et problem. Staten har foreløpig lagt opp til å bruke 6 milliarder kroner på prosjektet. Det betyr at 10 milliarder kroner må finansieres med bompenger.
– Med de bompengetakstene vi har i dag er det ikke mulig å betale for E6 Oslo Øst på mange år. Bompengene i Oslopakke 3 er foreløpig satt av til andre prosjekter. Det er ingenting som tyder på at staten vil bidra nok. Så lenge man ikke vet hvor pengene skal komme fra, er ikke prosjektet en realitet. Du kan like gjerne sende regningen til julenissen.
Ikke plass til flere bomstasjoner
Prosjektleder Hilde Ulvik i Statens vegvesen ser også at finansiering kan bli en utfordring.
– Opprinnelig var det forutsatt et eget bompengesnitt for prosjektet. Jeg er usikker på om det er realistisk etter at det nye bomsnittet i Oslo har kommet opp med 53 nye bomstasjoner. Det er ikke så mange flere steder igjen hvor man kan sette opp bommer lenger. Alternativet blir å øke bompengetakstene. Det er opp til samferdselsdepartementet å finne en løsning.
Økte takster i bomringen vil ikke nødvendigvis bli godt mottatt. Motstanden mot bompenger i byene har økt denne våren og sommeren. På en meningsmåling i juni fikk bompengepartiet «Folkeaksjonen nei til mer bompenger» hele 9,1 prosent oppslutning i Oslo.
1. juni åpnet en utvidet bomring i Oslo, med 83 bomsnitt. I tillegg er det planlagt høye bompengetakster på E18 Vest for å finansiere utbyggingen av E18 Lysaker-Asker. Om bompenger knyttet til E6 Oslo Øst kommer på toppen av dette, kan Oslos innbyggere forberede seg på en rekordstor bompengebelastning.
Aktuelt: Regjeringen går med på å flytte omstridt bomstasjon i Kongsberg