Politikk

Frykter for videre utbygging av Østfoldbanen

Regjeringen legger opp til at utbyggingsprosjektet ikke kan fortsette som planlagt.

Oslo 20040615 : B-73-sett klar for avgang i ordinær trafikk som regiontog mot Halden på Østfoldbanen. Sannsynligvis blir noen av avgangene til Halden forlenget til Gøteborg fra 2005 etter at Linx er nedlagt. Foto: Vidar Knai / SCANPIX .
Publisert Sist oppdatert

Mandag kom regjeringens forslag til statsbudsjett for neste år. Til tross for at det er et forslag er det likevel grunn til å tro at det som står i dette går igjen, siden Solberg-regjeringen er en flertallsregjering.

I sitt budsjett drøfter samferdselsdepartementet fremdriften og kostnadene knyttet til utbyggingen av Østfoldbanen. Særlig én passasje i budsjettdokumentet fikk stortingsrepresentant Elise Bjørnebekk-Waagen (Ap) til å reagere.

Dyrere enn ventet

Departementet skriver at det settes av 50 millioner kroner for å ferdigstille det pågående arbeidet med kommunedelplan og til å vurdere alternative utbyggingsmuligheter på strekningen fra Haut til Sarpsborg, og at Bane NOR ventet at kostnadene for dette prosjektet i sin nåværende form vil få vesentlig høyere kostnader enn det som ligger til grunn i Nasjonal transportplan for perioden 2018 til 2029.

«Dette skyldes i stor grad kompliserte løsninger i tettbebygd område og i byer, samt at planleggingen har avdekket svært krevende grunnforhold. Det er ikke aktuelt å gå videre med prosjektet i dets nåværende form. Prosjektet omfatter nå 16 km nytt dobbeltspor mellom Haug i Råde og Seut like utenfor Fredrikstad, og bl.a. ny stasjon med to spor ved Råde, der stasjonen må flyttes for å rette ut traséen. Videre omfatter det 18 km nytt dobbeltspor fra Seut til Sarpsborg, via ny Fredrikstad stasjon på Grønli».

I dokumentet forklares det videre at det vil bli gjennomført en gjennomgang av kostnadsøkningen.

Les også : Over 2.000 innstilte tog på 15 dager

Krever svar

Den nye, utbygde Østfoldbanen skal stå ferdig fra Oslo og til Halden i 2034. Til Moss skal være ferdig i 2024, skriver Bane NOR på sine nettsider. Hva regjeringens uttalelse i budsjettet innebærer, etterlyser Bjørnebekk-Waagen svar fra samferdselsministeren om.

Foto: Bent Sønvisen, Arbeiderpartiet
Foto: Bent Sønvisen, Arbeiderpartiet

«(...) vil regjeringen vurdere å gå bort fra vedtatt konsept for Østfoldbanen?» spør hun i skriftlig spørsmål til statsråden.

– Jeg mener utsagnet ikke bare sår tvil om fremdrift, men også valgt konsept. Det må statsråden avklare. Østfold er helt avhengig av å vite hva vi skal forholde oss til, sier stortingsrepresentanten fra Østfold til ABC Nyheter.

Hun er klar i sin tale til regjeringen og statsråden om utviklingen på Østfoldbanen.

– Fra løfter om jernbane, til utsettelser til nå fullstendig kaos. Pendlerne og næringslivet fortjener bedre!