Næringsliv

Ap og SV samstemte: – Gjøres for lite for å få gods fra vei til bane og sjø

Ap mener statsbudsjettet viser at regjeringen har tatt et skritt i riktig retning, men at det er for lite ambisjoner. SV går lenger, og mener regjeringen er hyklersk når man ser på hva de lover og hva de leverer.

Stortingspolitker Arne Nævra (SV) mener regjeringen må bevilge mer penger til å få gods over fra vei til bane og sjø enn de gjør i statsbudsjettet for 2020. Han kaller regjeringens politikk på feltet for hyklersk.
Publisert Sist oppdatert

I statsbudsjettet foreslår regjeringen å kutte tilskuddet for overføring av gods fra vei til sjø med 27 millioner kroner, men samtidig gjøres ordningen permanent.

For 2019 var tilskuddet på 77,4 millioner, mens det i statsbudsjettet for 2020 legges opp til et tilskudd på 50 millioner kroner. Det synes både Ap og SV er bekymringsverdig.

Arbeiderpartiets Sverre Myrli sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og er partiets transportpolitiske talsperson. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Arbeiderpartiets Sverre Myrli sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og er partiets transportpolitiske talsperson.

For å få mer gods over på bane foreslår regjeringen tillegg på 448 millioner kroner i statsbudsjettet for å bedre vilkårene for gods på bane. Pengene skal brukes blant annet til å bygge planoverganger og krysningsspor som gjør det lettere for varetransporten å komme frem på skinner. I tillegg skal godsterminalen på Alna i Oslo rustes opp.

En av årsakene til at godstrafikk på bane sliter, mens godstrafikken på vei skyter i været, er at godsoperatører på jernbanen sliter med å være konkurransedyktige og mangler midler. Regjeringen gjør en midlertidig støtteordning for godstransport på bane permanent, og bevilger 88 millioner kroner til godsaktører.

– Det er positivt at de har fått på plass støtteordningen. Den kom først i 2019, etter at vi har vært utålmodige og foreslått det i flere år, sier stortingspolitiker Sverre Myrli (Ap), transportpolitisk talsperson for Arbeiderpartiet.

Han mener de 536 millionene regjeringen foreslår å bruke på å overføre gods fra vei til bane i statsbudsjettet er et skritt i riktig retning.

– Men det er litt for lite ambisjoner. Det går for tregt. Det er fortsatt godstrafikken på vei som øker mest, med stadig flere utenlandske vogntog. Vi kan tenke oss mer trøkk i satsingen, sier Myrli til ABC Nyheter.

SV: – Hyklersk av regjeringen

SV er ikke like nådig som Arbeiderpartiet når partiet kommer med sin kritikk av godssatsingen. Arne Nævra (SV) sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget for SV. Han påpeker at godselskapene selv har sagt at det trengs minst 200 millioner kroner årlig i støttepenger for å at det skal være lønnsomt å drive med gods på bane slik situasjonen er nå.

– På en rekke arrangementer de siste årene bruker representanter fra regjeringen store ord om godssatsingen. På den ene powerpointen etter den andre står det: «Vi må få gods over fra vei til bane og sjø». Men det skjer ikke nok. Det er små, kosmetiske grep i dette budsjettet, men det holder ikke, sier Nævra til ABC Nyheter.

Han påpeker at antall vogntog øker, og at de sliter på norske veier og forurenser.

– Stortingets mål for gods på bane og sjø blir ikke nådd. Når skal festtalene gis et innhold? De som tror på dem blir holdt for narr. Etter min mening er det nærmest hyklersk. Sånn har det vært i flere år, og jeg ser ingen lysning.

(Artikkelen fortsetter under)

ABC Nyheter forklarer: Alt du trenger å vite om statsbudsjett.

En samlet opposisjon vil ta grep

Nævra mener godsselskapene må få høyere støtte og klimabelønninger for å overføre gods fra vei til bane og sjø.

– Vi tok altfor lite grep i vår tid vi også. Såpass ærlige må vi være. Samtidig har det skjedd utrolig mye de siste seks årene. Veksten i godstransport går rett til himmels, og det haster mer enn noen gang å få gjort noe.

Han fortsetter:

– Det som er positivt er at jeg opplever at en samlet opposisjon har blitt omforent om at vi må ta grep. Det er vi enige om. Jeg håper vi ser en ny sol om to år ved neste Stortingsvalg.

Samferdselsdepartementet: – Tiltakene virker

Statssekretær i Samferdselsdepartementet Allan Ellingsen (Frp) tar kritikken fra Ap og SV med stor ro.

– Jeg oppfatter det som om Ap og SV er positive til noe av det vi gjør her. Det er jeg glade for. Vi har et høyt ambisjonsnivå for dette. Så er det opposisjonens privilegium å mene at det er for lite, sier Ellingsen til ABC Nyheter.

Frp-politikeren viser til at regjeringen har evaluert støtteordningene for godstransport for bane og sjø, og konkludert med at de fungerer.

– Det fjerner vogntog fra veiene. Ordningene var tidligere midlertidig, men gjøres nå permanente. Hvis du ser på det store bildet har det vært snakk om å overføre mer gods fra vei til sjø og bane i over 30 år. Ingen har klart å få det til, men nå prøver vi gjennom denne ordningen å lykkes.

Selv om det på papiret ser ut som om godstransport på sjø får mindre støtte i 2020 enn i 2019, påpeker Ellingsen at det ikke nødvendigvis er tilfellet i virkeligheten. I ordningen har nye aktører innen godstransport kunnet søke om pengestøtte til virksomheten sin for en treårsperiode.

– Når vi tegner nye avtaler i år og neste år, så binder det opp midler i tre år.

I et miljøperspektiv, og for å minimere slitasje og sikkerhetsrisiko på veiene, er det viktig for både Stortinget og regjeringen å få overført mer gods fra vei til bane og sjø.

– Men det er ikke all gods som er egnet for bane og sjø. Mye gods skal veldig korte avstander. Vårt mål er at gods som fraktes over 300 kilometer skal overføres til jernbane.