Statsbudsjett 2020:Disse strekningene får bompengekutt

Å redusere bompenger er en av Samferdselsdepartementets fire hovedprioriteringer i årets statsbudsjett.
Å redusere bompenger er en av Samferdselsdepartementets fire hovedprioriteringer i årets statsbudsjett. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2020 vil regjeringen bruke 1,4 milliarder kroner på å kutte bompenger i distriktene, men innfører ikke det varslede skattefradraget for bompenger. – Bompengeregningen vil øke uansett, mener NAF. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mandag 7. oktober la regjeringen fram sitt forslag til statsbudsjett for 2020. Regjeringen vil bruke 1,4 milliarder kroner på å kutte bompenger i distriktene. Det er 870 millioner kroner mer enn i budsjettet for 2019.

Tallet er i tråd med hva som ble foreslått i bompengeavtalen de fire regjeringspartiene ble enige om tidligere i høst.

Totalt har Samferdselsdepartementet budsjettert med å bruke i overkant av 75 milliarder kroner i 2020.

Disse strekningene får redusert bompengebelastning i regjeringens satsing:

  • E136 Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen i Møre og Romsdal
  • E18 Arendal–Tvedestrand i Agder
  • E6 Hålogalandsbrua i Nordland
  • Rv. 13 Hardangerbrua i Vestland
    Får mindre bompemger: Hardangerbrua på riksvei 13. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
    Får mindre bompemger: Hardangerbrua på riksvei 13. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Det er også i tråd med regjeringens bompengeavtale fra tidligere i år.

– Tiltakene som ligger i bompengeavtalen og det nye statsbudsjettet vil før til at bilistene betaler litt mindre «mer». Norges bompengeregning vil øke uansett, men den hadde økt enda mer uten disse tiltakene, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF, til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Intet skattefradrag for bompenger

NAF mener at veier og kollektivtilbud bør finansieres over skatteseddelen og ikke i form av bompenger. På vegne av organisasjonens medlemmer og norske bilister er Ryste glad for at regjeringen tar grep og kutter i bompenger, men det er flere ting NAF er skuffet over.

Camilla Ryste og NAF mener generelt at bompengetakstene i Norge bør være så lave som mulig. Foto: NAF
Camilla Ryste og NAF mener generelt at bompengetakstene i Norge bør være så lave som mulig. Foto: NAF

– Vi er veldig skuffet over at det varslede skattefradraget for bompenger ikke er tatt inn i dette budsjettet. Det hadde vi forventet, for regjeringen har snakket mye om det. Vi hadde håpet det skulle komme i form av et bredt fradrag mange kunne fått nytte av, sier Ryste.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Departementet har kommentert valget om å droppe skattefradraget overfor VG:

– Vi har prioritert å følge opp bompengeavtalen, som gir mer lettelse i bompenger og som gir raskere effekt for bilistene, skriver statssekretær Lars Joakim Hanssen (Frp) ved Statsministerens kontor til VG.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Får ikke vite hvor mye bilister må betale i bompenger

I 2018 betalte nordmenn inn 11,7 milliarder kroner i bompenger totalt. Foreløpig er det ikke lagt fram noe anslag på hvor mye bompenger bilister ender opp med å betale i 2019, og hvor mye det kan bli i 2020.

– Vi er skuffet over at regjeringen ikke har lagt fram en samlet oversikt over hvor mye bilistene må betale i bompenger i år og neste år. NAF har lenge etterlyst et femårig bompengeregnskap fordi utgiftene har økt så kraftig og så raskt de siste årene at det er viktig å få et totalbilde over hvordan det rammer din og min lommebok.

Noe slikt regnskap har ikke regjeringen lagt fram i statsbudsjettet.

– De signaliserte tidligere i år at de var positive til å legge fram et slikt regnskap. Vi er veldig skuffet over at de ikke gjør det, sier NAFs kommunikasjonssjef.

Kan bruke 1 milliard mindre bompenger neste år

Samferdselsdepartementet omtaler det å kutte bompenger som en av fire hovedprioriteringer i deres budsjett for neste år, sammen med å få på plass et bedre togtilbud, å øke tilskuddet til kollektivtilbudet og å bygge ut veiprosjekter i hele landet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bompengeselskapene skal stille 5,2 milliarder kroner i bompenger til disposisjon for å gjennomføre fylkesveiprosjekter. Det er de bompengene fylkene får å bygge veier og kollektivtilbud for, og er en reduksjon på 1,8 milliarder fra i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utbygging av riksveier er en av Samferdselsdepartementets hovedprioriteringer. Riksveiene får derfor mer bompenger til disposisjon neste år. Summen øker fra fra 8,7 milliarder kroner til 9,8 milliarder.

Totalt skal det brukes 1 milliard mindre bomkroner til utbygging enn i fjor.

– Budsjettet gir her bare en prognose over hvor mye penger bompengeselskapene skal stille til disposisjon. Dessverre gir ikke det noe godt bilde på hvor mye bilistene må betale inn i bompenger neste år, påpeker Ryste i NAF.

(Artikkelen fortsetter under)

ABC Nyheter forklarer: Alt du trenger å vite om statsbudsjettet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette får byene

Av de 5,2 milliardene som ligger inne i bompengeprosjekter i fylkeskommunene, er 2,6 milliarder kroner øremerket til kollektivsatsing. 550 millioner kroner går til å bedre kollektivtilbudet i distriktene.

Resten går til Norges største byer.

  • Bybanen i Bergen får cirka 900 millioner kroner.
  • Bussveien på Nord-Jæren får cirka 350 millioner kroner.
  • Fornebubanen i Oslo får cirka 100 millioner kroner.
  • Øvrige investeringer i kollektivtilbudet i Oslopakke 3 får 1,3 milliarder kroner.

I de fire største byene er det også lagt opp til å redusere bompengebelastningen med 435 millioner kroner, i tråd med bompengeavtalen fra august.

Da bompengeavtalen ble lagt fram, var det stor forvirring om hva bompenge- og kollektivtiltakene vil bety for byene. Det haglet med spørsmål fra Stortingsrepresentantene til Samferdselsdepartementet, og Oslo har langt på vei antydet at de ikke vil ta imot ekstra penger fra staten dersom det betyr at de må kutte i bompenger samtidig.

6. september sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap) følgende til NTB om avtalen:

– Arbeiderpartiet har helt andre klimaambisjoner enn regjeringspartiene. Vi vil gjøre Oslo til verdens første nullutslippsby innen 2030. Da er det helt uaktuelt for oss å akseptere en avtale som gir mer biltrafikk og økte klimagassutslipp.

Camilla Ryste i NAF tolker det også dithen at dette punktet ikke er hundre prosent avklart.

– For byene og bypakkene er det fortsatt mange løse tråder. Blant annet må byene og staten inn i nye, kompliserte forhandlinger før vi vet hvordan dette slår ut.

ABC Nyheter forklarer: Dette er kjernen i bompengeopprøret.