Årets råeste motorsykler til grusveien

BMW og Moto Guzzi kommer med nyheter. Det gjør flere andre produsenter også.
BMW og Moto Guzzi kommer med nyheter. Det gjør flere andre produsenter også. Foto: Kollasj: Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er årets nyheter i adventure-segmentet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Royal Enfield 450. Foto: Royal Enfield
Royal Enfield 450. Foto: Royal Enfield

Royal Enfield Himalayan 450

Den etterlengtede arvtageren til den populære budsjettsykkelen Royal Enfield Himalayan 411 ble annonsert på tampen av 2023 og ruller ut til kundene i år.

Mer power, mer av alt. Ny motor, fra 411 til 452 cc, denne gangen vannkjølt. 40 hestekrefter – opp fra 25 hk i 411 – og dreiemoment på 40 Nm. Seks gir. Nytt design. Større tank. Ny ramme. En helt ny sykkel fra den indiske fabrikken, på de aller fleste områder.

Mye av den opprinnelige retro-looken er byttet ut med et mer moderne image. Ride by wire, TFT-skjerm og fire kjøremoduser står nå på menyen. At sykkelen skal kunne tåle både offroad og asfalt er imidlertid fortsatt viktig – Royal Enfield har beholdt bakhjul på 17 tommer og 21 tommer foran, som bidrar til 230 mm bakkeklaring (opp 10 mm fra 411).

I første omgang er fem forskjellige farger tilgjengelig. Servicevekten er 196 kg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med oppgraderingene koster sykkelen følgelig noe mer enn forgjengeren.

Startpris: 79.000 kroner.

Moto Guzzi kommer med den nye adventureren Stelvio. Foto: Moto Guzzi
Moto Guzzi kommer med den nye adventureren Stelvio. Foto: Moto Guzzi

Moto Guzzi Stelvio

Ny og svær adventuremodell fra Moto Guzzi. Stelvio blir på sett og vis storebroren til vintageinspirerte V8TT.

V-twin motor på 1000 cc og et umiskjennelig fokus på langtur. 21 liters tank (som gir 400 km rekkevidde før du må tanke opp på nytt), 115 hestekrefter og kardangdrift.

Fullspekket med tilbehør og komfort. Her kan du få alt fra oppvarmet sete til fancy elektronisk førerhjelp som avansert cruisekontroll, kollisjonsvarsel og blindsoneassistanse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med diverse sidevesker blir det null problem å dra på lengre turer med mye bagasje. Mye sykkel blir naturligvis nokså tungt, Stelvio veier nærmere 250 kg.

Kommer i fargene svart eller gul/oransje.

Startpris: 262.000 kroner.

BMW R 1300 GS Foto: BMW
BMW R 1300 GS Foto: BMW

BMW R 1300 GS

Kongen på haugen, for mange motorsyklister. Nå er BMWs toppmodell i adventure-segmentet utstyrt med hele 1300 cc – den kraftigste boksermotoen fra det tyske merke, noen sinne – og et skikkelig stuk. Se bare på den nye fronten, med sitt X-formede lys.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her spares det på lite. 145 hestekrefer og en haug med avansert elektronikk å velge mellom fra listen over ekstrautstyr. Blant annet radarstyrt, adaptiv cruisecontroll, samt en rekke forskjellige kjøremoduser.

Toppmodellen av GS-serien har naturligvis kardangdrift, som alltid.

Vekten er redusert sammenlignet med foregående modell, R 1250 GS. 12 kg har BMWs ingeniører greid å kvitte seg med, eksempelvis gjennom bruk av aluminium i bakre delen av rammen.

Vindskjermen er også lett å legge merke til at er endret, siden den er vesentlig lavere og kan justeres elektronisk.

Startpris: 261.000 kroner.

BMW F 900 GS Foto: BMW
BMW F 900 GS Foto: BMW

BMW F 900 GS

Kort fortalt: F 900 GS er ny modell i BMWs lineup som tar over for F 850 GS og satser på grus og offroad.

I likhet med 1300-modellen har denne middels store adventuresykkelen fått en designmakeover, som i våre øyne gjør at den både ser kulere og mer aggresiv ut enn tidligere. Kledelig, og det vil sikkert hjelpe å trekke kjøpere som ellers ikke kan strekke seg helt opp til den heftige prislappen ved storebroren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

900 GS kan skilte med oppgradert fjæring, 104 hestekrefter og er en del lettere enn forgjengeren. Med 14 kg mindre å drasse på, blant annet takket være en ny bensintank i plast, vil det nok hjelpe i terrenget.

Startpris: 184.000 kroner.

CFMoto 450 MT Foto: CFMoto
CFMoto 450 MT Foto: CFMoto

CFMoto 450 MT

Som med elbiler har også kinesiske merker inntatt motorsykkelmarkedet i i Europa. Blant årets nyheter med mindre motor finner vi 450MT fra CFMoto, som ble lansert under EICMA-messen i Milan.

Som navnet tilsier er denne budsjettvennlige off-roaderen utstyrt med en 450 cc stor (eller liten, om du vil) to-sylindret motor som yter 47 hestekrefter. Sånn sett blir den satt i konkurranse med eksempelvis Hondas CB500X, KTM 390 Adventure og Royal Enfield 450.

På utstyrslisten står blant annet TFT-skjerm, dempere fra KYB og antispinn, samt ABS som kan slås av på bakhjulet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Produsenten CFMoto – som også lager flere motorer for KTM i Kina – selger flere av sine modeller i Norge, inkludert en rekke firhjulinger. 450 MT blir tilgjengelig i Norge denne våren.

Startpris: 72.900 kroner pluss engangsavgift.

Hondas crossover CB500X blir til NX500. Foto: Honda
Hondas crossover CB500X blir til NX500. Foto: Honda

Honda NX500

Okei, så er det ikke her den aller største nyhetene ligger. Men, Hondas mellomstore crossover CB500X er nå omdøpt til NX500. NX-navnet kjenner kanskje noen igjen fra Dominator (NX650) fra 90-tallet.

Den kan kjøres med A2-lappen, og motoren yter 45 hestekrefter.

Med på kjøpet får man et litt tøffere utseende. Fra før er sykkelen utstyrt med Showa-dempere og henholdsvis 19" og 18" hjul foran og bak. Felgene er nye for 2024 og reduserer vekten noe, men potensielle kjøpere med veldig offroadfokus ville kanskje ønsket seg eikede felger.

ECU er også justert, hvilket angivelig skal gi bedre aksellerasjonsfølelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Startpris: 100.000 kroner.

Aprilia Tuareg 660 Foto: Aprilia

Smånytt og ryktebørs

Det er fortsatt tidlig 2024 og i Norge er sesongen fortsatt en måned eller to unna for de fleste. Mange nyheter er på vei, om enn kun mindre justeringer, oppgraderinger eller nye farger for modellåret. Her er noen av mindre skala:

  • Triumph Tiger 1200 har fått en overhaling i form av optimalisert motor, nytt sete og bedre bakkeklaring for off-road.
  • Yamaha Tenere 700 får for modellåret 2024 et nytt display (med ny kontroller på styret), oppdatert ABS-system og forbedret lys.
  • Aprilia Tuareg 660 får nye fargevalg.
  • Honda Africa Twin er blant annet nå utstyrt med mer Nm og ny vindskjerm.


På ryktebørsen kan man høre om en ny og mindre adventuresykkel fra Triumph, en 660 Tiger Rally, basert på motoren i den allerede eksisterende Tiger Sports 660.

Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor.