Står for mindre enn to prosent av dødsulykkene på norske veier

Halvparten av oss frykter utenlandske vogntog

Video: Halvparten av oss frykter utenlandske vogntog

Enkelte steder er det grunn til å frykte tungtransporten, mener stortingsrepresentant. Samtidig viser statistikken at utenlandske tungtransportsjåfører står for kun 1,76 prosent av dødsulykkene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

55 prosent svarer at deres aller største frykt på veiene i vinter, er å møte utenlandske vogntog. Det viser en undersøkelse YouGov har gjennomført på oppdrag fra Frende Forsikring.

– Når vi ser at utenlandske vogntog kjører seg fast på fjellet med sommerdekk, stoppes i kontroller eller tar fyr i tunneler er det klart det setter spor hos folk, sier fagsjef Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring i en pressemelding.

Kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF sier i sammen meldingen at mange sitter med hjertet i halsen når de kjører bil og møter vogntog. Folk er redde for at ulykker skal skje.

En undersøkelse NAF har gjennomført viser at så mange som tre av fire er bekymret for tilstanden på vogntogene som kjører på vinterveiene. Og nesten halvparten forteller at de så vogntog som stod fast eller hadde kjørt av veien forrige vinter.

Les også: Utenlandske vogntog er den store skrekken i trafikken

140 dødsulykker

En sammenstilling Samferdselsdepartementet har laget på tall fra Statens vegvesen vise at det i perioden 2014 til 2018 var 140 dødsulykker med tunge kjøretøy på norske veier.

I 105 av disse var det en norsk sjåfør bak rattet på vogntoget. Utenlandske sjåfører var involvert i 34 av dødsulykkene. Nasjonalitetene til de utenlandske sjåførene er ikke oppgitt.

Jonny Finstad i transportkomiteen på Stortinget kjenner selv på frykten når han kjører bil. Foto: Martin Huseby Jensen
Jonny Finstad i transportkomiteen på Stortinget kjenner selv på frykten når han kjører bil. Foto: Martin Huseby Jensen

Samtidig var det i samme perioden 567 dødsulykker på norske veier. Altså er tungtransporten involvert i 24,7 prosent av dødsulykkene i perioden. Ser vi på andelen dødsulykker som er utløst av tungtransport, utgjør disse 6,5 prosent av alle dødsulykkene disse fire årene.

Av disse igjen, utgjør utenlandske sjåfører 1,76 prosent.

– Det handler om opplevd trygghet, sier stortingsrepresentant Jonny Finstad (H) som sitter i transportkomiteen. – Det beste vi kan gjøre er å forsøke å skape trygghet og at vi gjennomfører tiltak blant annet gjennom å å luke ut farlige utenlandske vogntog. Det er avgjørende å skape tillit.

– Vi kan ikke være fornøyd før tallet er null, skyter han inn.

Finstad viser til at det fra neste år innføres trolig verdens strengeste regelverk. Om ganske nøyaktig ett år blir Norge første land i verden som stiller strenge krav til vinterdekkene på tunge kjøretøy. I tillegg styrkes retten til å holde igjen tunge kjøretøy som ikke tilfredsstiller norske krav.

Skjer lite: Blir ikke kvitt farlige vogntog

(Artikkelen fortsetter under videoen).

Se video: ABC forklarer: Derfor sliter toakslede vogntog på vinterføre:

Som i fjor

Men det er først neste år. Finstad ser ikke bort fra at sesongen vi nå er inne i vil bli en gjentagelse av forrige.

– Jeg tror vi får se en del hendelser, dessverre, men jeg håper vi har tatt lærdom av forrige sesong med flere og bedre kvalifiserte kontrollører som gjør at vi kan luke ut de farligste vogntogene. Og at vi på den måten kan opparbeide bedre tillit og folk føler større trygghet.

Stortingsrepresentanten som representerer Nordland fylke sier at tallenes tale er klar, det er ikke slik at det er farligere å kjøre på norske veier nå enn før, snarere tvert i mot. Men det hindrer ikke den opplevde tryggheten i å svekkes.

– Jeg kjenner også på den følelsen når jeg kjører.

Les også: Europabevegelsen ut mot Rødt-Moxnes: – EU styrker norsk trafikksikkerhet

– Grunn til å være redd

Kirsti Leirtrø i Arbeiderpartiet mener at det er grunn til å være redd på enkelte veistrekninger i Norge. Foto: Bernt Sønvisen, Arbeiderpartiet
Kirsti Leirtrø i Arbeiderpartiet mener at det er grunn til å være redd på enkelte veistrekninger i Norge. Foto: Bernt Sønvisen, Arbeiderpartiet

Komitékollega Kirsti Leirtrø fra Arbeiderpartiet i Trøndelag mener at denne bekymringen må tas på alvor. For en ting er ulykkene, en annen ting er opplevelsen vi som bilførere får når vi ser et vogntog som står fast og sperrer veien. Hun understreker at dette er et veldig kompleks tema.

– Antall utenlandske vogntog øker med 9 prosent hvert år, det har de gjort siste fire årene. Og så er det slik at det er spesielt innen havbruksnæringen hvor transporten øker. Så enkelte steder i landet vårt er det grunn til å være redd.

Selv om andelen utenlandske vogntog øker, kan man ikke skille mellom utenlandsk og norsk tungtransport. De som bryter regelverket skal av veien uansett hvor de kommer fra. Derfor mener regelverket som implementeres fra neste år er særs viktig, som dekk og at sjåførene har kunnskap om å kjøre på norske vinterveier.

– Jeg vil ikke si at frykten er uberettiget. Men det er ikke sikkert vi som bilister skiller mellom utenlandsk og norsk tungtransport, men det har i mediene vært et stort fokus på de utenlandske.

Les også: Sosial dumping på landeveien fikk skudd for baugen i EU-parlamentet

Må kontrolleres skikkelig

Leirtrø er opptatt av at kontrollene må sikres. Og spesielt hviletidsbestemmelsene.

– Når du blir presset på tid er et vogntog utrolig stor risiko. Og så har statsråden også rett i at andelen går ned, men det hjelper ikke på redselen, sier hun.

Arbeiderpartirepresentanten sier at det er viktig at nok midler settes til kontrollene, men med nedbemanning i Arbeidstilsynet og omorganisering av Statens vegvesen blir det neppe kontroller, tror hun.

Onsdag konfronterte hun og tre stortingsrepresentanter fra Senterpartiet samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) om sikkerheten på veiene.

– Jeg har tro på at disse tiltakene vil ha effekt, og at det ikke går an å si nå at de ikke gir virkning, sa Dale i Stortinget.

Personvernpolicy