Norges første MDG-ordfører kjører ikke elbil

Norges første MDG-ordfører Ørjan Jensen er ikke overrasket over at kommunen hans Vardø er en av kommunene i Norge med færrest registrerte elbiler.
Norges første MDG-ordfører Ørjan Jensen er ikke overrasket over at kommunen hans Vardø er en av kommunene i Norge med færrest registrerte elbiler. Foto: Troms og Finnmark MDG
Artikkelen fortsetter under annonsen

I Vardø kommune i Finnmark er det kun registrert én elbil. Den tilhører ikke Norges første MDG-ordfører, Ørjan Jensen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Per 30. juni i år var det åtte kommuner i Norge hvor det ikke var registrert én eneste elbil. Åtte kommuner har kun én elbil registrert. Det viser en oversikt fra Opplysningsrådet for veitrafikken som ABC Nyheter har fått tilgang til.

Se oversikten her.

Vardø kommune i Finnmark er en av kommunene som bare har én registrert elbil. Det tilsvarer 0,1 prosent av alle registrerte biler i kommunen. Det lave antallet overrasker ikke påtroppende ordfører Ørjan Jensen (MDG).

– Det er 75 kilometer til nærmeste by fra Vardø, og 250 kilometer til Kirkenes. På vinteren kan det være harde kjøreforhold. Jeg tror folk rett og slett ikke tør å ta sjansen. Man risikerer å bli stående fast i en snøskavl eller havne i kolonnekjøring uten strøm på batteriet, sier Jensen til ABC Nyheter.

Han har vurdert å kjøpe elbil selv, men mener det må bygges ut ladeinfrastruktur i Finnmark før det er et reelt alternativ for Vardø-innbyggere å kjøre elbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er veldig greit å ha elbil hvis man kun kjører lokalt, for eksempel til og fra jobb, men hvis man er avhengig av bilen som et redskap for å kjøre lengre avstander er det vanskelig uten ladestasjoner. Man kan kanskje ha elbil som bil nummer to.

Behov for ladestasjoner

I dag finnes det kun to hurtigladepunkter i hele Finnmark. Én i Kirkenes og én i Alta. Ladeselskapet Fortum har søkt pengestøtte fra Enova til å bygge ut et omfattende ladenettverk i Finnmark, med 25 eller 26 hurtigladepunkter fordelt over hele fylker på trafikkerte strekninger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet er nå i samtaler med Enova for å få på plass en avtale om støtte. Dersom avtalen kommer i boks, kan elbilsatsingen i Finnmark få et kjempeløft.

– Det tror jeg kommer til å bety mye for elbilandelen i fylket. Hvis det er en viss forutsigbarhet om at man kan komme seg mellom steder med elbil, vil flere kjøpe, mener Jensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han viser til at finnmarkinger i snitt ikke kjører noe mer bil enn hedmarkinger og Oslo-borgere.

– Kjørelengder er stort sett ganske likt i alle fylkene. Sånn sett er elbiler like nyttig for alle. Men man må ha lademuligheter. Hvis ikke har man et problem.

Vil kjøpe ladbare hybridbiler til kommunen

MDG gjorde et brakvalg i Vardø i kommunevalget, og ble kommunens nest største parti bak Arbeiderpartiet, med 24,5 prosent av stemmene. Partiet hans danner flertall sammen Høyre, Senterpartiet og SV.

Takket være det gode valgresultatet trer Ørjan Jensen inn i rollen som MDGs aller første ordfører i Norge. Å legge til rette for elbilkjøring står ikke øverst på prioriteringslista.

Ørjan Jensen blir ordfører i Vardø, og MDGs første ordfører i Norge. Foto: Privat
Ørjan Jensen blir ordfører i Vardø, og MDGs første ordfører i Norge. Foto: Privat

– Vi er en liten kommune med få innbyggere og begrenset med ressurser. Det krever andre type tiltak enn i en stor kommune. Det er enda en stund til vi skal konstituere oss, så vi har ikke kommet skikkelig i gang med det politiske arbeidet enda. Men vi skal bruke tid på å lage en klima- og miljøpakke som egner seg godt til vår kommune, sier Jensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han løfter fram tre hovedgrep han ønsker å ta i Vardøs miljø- og klimapolitikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er imot fiskeoppdrett i åpne merder og vil heller satse på fiskeri. Vi ønsker flere tiltak mot plastforsøpling. Vi vil sette ut flere søppelkonteinere og åpne flere miljøstasjoner, og intensivere arbeidet med opprydding og fjerning av plass. Videre vil vi bruke vår innkjøpsmakt til å velge leverandører som tar større hensyn til klima og miljø.

Det gjelder også for kjøp av nye biler i kommunens eie.

– Når kommunen anskaffer nye kjøretøy skal vi i alle fall gå for ladbare hybridbiler. Det er kanskje det mest gunstige for en kommune som Vardø. Vi kan ikke risikere at brukere må vente på helsehjelp fordi en helsearbeider har batteriproblemer i kulda for eksempel.

Les også: