Fra 1. juni blir bompasseringene billigere for mangeBompengeparti frykter snarlig økning av satsene

Fra 1. juni 2019 blir det et helt nytt bompengesystem i Oslo. Innkrevingen av bompenger fordeles på tre bomringer med totalt 83 bomstasjoner. Her er en av de nye som er montert i Fagerheimgata.
Fra 1. juni 2019 blir det et helt nytt bompengesystem i Oslo. Innkrevingen av bompenger fordeles på tre bomringer med totalt 83 bomstasjoner. Her er en av de nye som er montert i Fagerheimgata. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra 1. juni blir det for mange billigere å kjøre inn til Oslo sentrum enn i dag. Men lederen av Folkeaksjonen mot bompenger i Oslo frykter at dette vil ikke vare lenge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Målet med de nye bomstasjonene er å fange opp flere som benytter bil i Oslo, og samtidig blir satsene redusert.

Fjellinjens kalkulator viser at det å for eksempel kjøre dieselbil inn til Oslo sentrum fra Abildsø og tilbake koster 45 kroner med bombrikke. Fra og med i morgen, 1. juni, vil det koste 15 kroner.

Mellom CC Vest og Oslo sentrum vil det koste 40 kroner fra og med i morgen mot 61,20 kroner i dag.

Om du har brikke, vil du fra og med i morgen betale for bare én passering i timen. Denne blir flere steder under halvparten så dyr. Samtidig vil du fra i morgen også betale på vei ut av bykjernen. Bruker du over en time på turen, og må betale for to passeringer, slipper du likevel i mange tilfeller noe billigere unna enn i dag.

Disse eksemplene på prisreduksjonen begeistrer ikke 1. kandidat i Oslo for partiet Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB), Bjørn Revil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Partiets avdeling i Bergen seilte nylig opp på topp på en partimåling gjort av Bergens Tidende. Partiet i Rogaland har vært virksomt siden 2015. 6. februar i år stilte partiet liste ved årets kommunevalg i Oslo, i tillegg til flere andre steder, slik ABC Nyheter har skrevet.

Mener terskelen for avgiftsøkning senkes

– Det er slik med alle introduksjonstilbud og innføring av nye avgifter. Det er billigere i starten for å få flere kunder og større aksept. Men når det er gjort, kan avgiftene økes. Man bruker ikke 200 millioner på å sette opp flere bomstasjoner hvis ikke målet er å få mer igjen for dem, sier Revil til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Revil tipper at prisene for å kjøre inn til byen i Oslo blir høyere etter høstens kommunevalg. Han mener Byrådet har allerede gjort det vanskeligere og dyrere å få parkert i Oslo. Å øke satsene inn til byen vil være det naturlige neste steget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Skiltene fra bomstasjonen som viste hvor mye det koster å kjøre inn, sammen med lysene, er allerede fjernet. Jeg antar dette er gjort for å senke terskelen for å øke satsene og gjøre disse endringene mindre synlige for bilistene, sier Revil.

Dyrere for sentrumsbeboere

De som bor utenfor Ring 3 er én ting, men de nye bomstasjonene går kraftig ut over de som bor innenfor ring 3, som får økte utgifter, anfører Revil.

I dag er det gratis å kjøre mellom Nydalen og Nationaltheatret og tilbake, som begge ligger innenfor Ring 3. Fra og med i morgen koster det 15,20 kroner. Vel å merke hvis du har bombrikke. Ellers koster det mer enn enn det dobbelte.

Det er byrådet som bestemmer bompengesatsene, men satsene påvirkes også av renta og trafikken. Lav rente og stor trafikk bidrar til lavere bompengesats under ellers like forhold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Trafikkfarlig med prisskilt

I forbindelse med nye bomstasjoner og takster i Oslo og Akershus, vil det ikke lenger være skilt med priser ved bomstasjonene, har Fjellinjen tidligere varslet. De siste elektroniske takstskiltene slukkes torsdag 30.mai og fjernes fredag 31.mai.

Kommunikasjonsrådgiver i Fjellinjen, Tone Hansen Finstad, påpeker at det er byrådet som har det siste ordet når det gjelder bomsatsene og at Fjellinjen ikke har noe direkte med satsene å gjøre. Men hun kjenner ikke til at fjerningen er til for å gjøre det lettere å heve satsene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nei, nei, så vidt jeg vet skyldes fjerningen kostnadsbildet. Det koster en del å sette opp så mange skilt og lys og drifte dem. Dessuten gjør innføringen av rushtidsavgift og rabatter det komplisert å sette opp på et skilt. Da blir det så mye informasjon på skiltet at det kan utgjøre en trafikkfare hvis bilistene skal lete frem satsene sine mens de kjører, sier Finstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vedgår at bilen ikke kan trumfe alt

Hva er visjonen din, Bjørn Revil, er det å slippe biltrafikken helt løs i Oslo?

– Overhodet ikke. Vi skjønner jo at bilen ikke kan trumfe alt. Vårt mål er en by der alle føler seg inkluderte, både gående, syklister og bilister. Det må positive virkemidler til. I stedet for å straffe bilistene, bør man heller belønne de som kjører kollektivt. Man bør ha en positiv, ikke en negativ vinkling på det.

– Vi vil gjøre det enkelt og billig for ALLE som trenger å besøke legevakt/apotek og har behov for bil. Sykehusparkering f.eks er altfor dyrt, sier Revil.

Dessuten mener FNB at altfor mye går til administrasjon av bomringene.

– Vi som parti vil bidra til å få disse senket slik at pengene kan brukes litt mer effektivt, sier han.

Grønne prikker er Indre ring: Helt ny, i hovedsak langs Ring 2 i Oslo, med «armer» mot Sinsen/Grefsen og Helsfyr/Trosterud. Svarte prikker er Osloringen: Dagens bomring får betaling begge veier. Gule prikker er Bygrensen: Romerike og Follo får tilsvarende bomsnitt som Bærumssnittet, slik at passeringer over bygrensen inn til Oslo blir belastet med bompenger Foto: NVDB / Geovekst / Open Street Map / Esri
Grønne prikker er Indre ring: Helt ny, i hovedsak langs Ring 2 i Oslo, med «armer» mot Sinsen/Grefsen og Helsfyr/Trosterud. Svarte prikker er Osloringen: Dagens bomring får betaling begge veier. Gule prikker er Bygrensen: Romerike og Follo får tilsvarende bomsnitt som Bærumssnittet, slik at passeringer over bygrensen inn til Oslo blir belastet med bompenger Foto: NVDB / Geovekst / Open Street Map / Esri