Bomringen i Oslo har dratt inn 42 milliarder
Snart har det vært 30 år med bomring rundt Oslo. I fjor tok bomringen inn sju ganger mer i året enn ved starten.
Ifølge nettstedet Motor har selskapet Fjellinjen, som driver bomringen i Oslo, tatt inn 42,3 milliarder kroner siden starten i 1990 og fram til utgangen av fjoråret.
Mens bilistene betalte rundt 500 millioner kroner det første året, la de igjen 3,5 milliarder kroner i 2018. Altså sju ganger mer på 28 år.
For dyrt: Raja enig med Giske om bompenger: Det er blitt for mye
I utgangspunktet skulle Fjellinjen finansiere Festningstunnelen som går ned like ved Hjortneskaia hvor Kiel-fergene ligger, og i sin tid kom opp igjen like ved Oslo Børs. Tunnelen er i dag forlenget inn i Operatunnelen.
Fjellinjen bidrar i dag til kollektivtransport, sykkeveier og gangveier.
Samtidig som inntektene øker, faller antall passeringer i bommene. I fjor var det 108 millioner passeringer, det er 4 millioner færre enn året før.
Vinner valg: Bompengepartiene har doblet oppslutning på én måned
Ifølge motor skyldes nedgangen takstøkingen høsten 2017, som gjorde passeringene langt dyrere, særlig i rushtiden.
Se video: Jensen varsler riving av bomstasjoner for 200 millioner