Den nye Oslo-bomringen velter totalt om på prisene

Indre ring: Helt ny, i hovedsak langs Ring 2 i Oslo, med «armer» mot Sinsen/Grefsen og Helsfyr/Trosterud (grønne prikker) Osloringen: Dagens bomring får betaling begge veier (svarte prikker) Bygrensen: Romerike og Follo får tilsvarende bomsnitt som Bærumssnittet, slik at passeringer over bygrensen inn til Oslo blir belastet med bompenger (gule prikker).
Indre ring: Helt ny, i hovedsak langs Ring 2 i Oslo, med «armer» mot Sinsen/Grefsen og Helsfyr/Trosterud (grønne prikker) Osloringen: Dagens bomring får betaling begge veier (svarte prikker) Bygrensen: Romerike og Follo får tilsvarende bomsnitt som Bærumssnittet, slik at passeringer over bygrensen inn til Oslo blir belastet med bompenger (gule prikker). Foto: NVDB / Geovekst / Open Street Map / Esri
Artikkelen fortsetter under annonsen

De nye satsene for å kjøre rundt med bil i Oslo vil slå helt forskjellig ut i forhold til før.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjører du bil – si Volvo S80 D5 Diesel – fra Furuset til Vålerenga gjennom Alna i dag, betaler du 45 kroner med brikkerabatt, og 50 kroner uten. Fra 1. juni blir det andre boller. Da er det 20 kroner med brikke og 25 kroner uten.

Det kan også slå andre veien. Kjører du for eksempel fra Sinsen til Lilleaker langs Ring 3 i dag, er det gratis. Fra 1. juni koster det 44 kroner uten og 20 kroner med bombrikke.

ABC Nyheter har sett på andre helt tilfeldige strekninger (alle priser med dieselbil, som ligger mellom 10 og 20 prosent over bensinbil-bomprisene):

  • Asker – Lillestrøm via Ullevål: 68 kroner uten og 61,2 kroner med bombrikke i dag, mot 132 kroner uten og 40 kroner med bombrikke fra 1. juni.
  • Holmenkollen - Holmlia: 50 kroner uten og 45 kroner med bombrikke i dag, mot 88 kroner uten og 20 kroner med bombrikke fra 1. juni.
  • Lysaker - Stovner: 50 kroner uten og 45 kroner med, mot 69 kroner uten og 20 kroner med bombrikke fra 1. juni.

Merk - i tillegg får dagens eksisterende Osloring (svarte prikker) toveis innkreving istedenfor enveis slik det er i dag. Samtidig halveres taksten slik at totalsummen for tur/retur skal bli samme som én vei i dag. Imidlertid kan det få ekstra utslag, hvis man må gjennom en nyopprettet bomstasjon for å kjøre bilen ut og inn - og det begge veier i tillegg, uten bombrikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette viser i alle fall Fjellinjens kalkulator og spesialkalkulator som gjelder fra 1. juni. Dette altså utenom rushtid. Klokken 16 vil turen til Holmlia koste 108 kroner, med bombrikke sparer du 83 kroner.

Fjellinjen anslår at vanligvis er 20 prosent av de som bor og kjører rundt i Oslo uten bombrikke. Det kan bli dyrt, og de vil ikke oppdage det før regningen kommer 1. juli.

– Derfor anbefaler vi at alle får seg bombrikke snarest mulig. Allerede fra dagen du registrerer skjemaet på nettet, vil du få rabattene, sier kommunikasjonsrådgiver Tone Hansen Finstad.

Hun understreker at Fjellinjen har prøvd å informere om endringene gjennom massemedia, noe som har resultert i større mengde henvendelser til Fjellinjen enn vanlig, men det er mulig at ikke alle har fått det med seg.

– Vi har satt opp en mengde bomstasjoner for å fange opp kjøretøyene som kjører av og på bomringene, men kjører du uten bombrikke, kommer du til å måtte betale for passering av hver enkel bomstasjon. I tillegg mister du den timesrabatten som vi innfører, og kombinert med rushtidstillegg så kan dette slå svært uheldig ut i forhold til i dag, advarer Finstad.