I Stavanger kan du snart lade elbil fra lyktestolper

Lyktestolpelading for elbiler er allerede testet ut i London. Snart kan det bli en realitet i Norge.
Lyktestolpelading for elbiler er allerede testet ut i London. Snart kan det bli en realitet i Norge. Foto: AFP Relaxnews

Testprosjektet rulles ut i september. – Dette er en av de mest nytenkende ideene vi har fått inn, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V). 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fem lyktestolper skal fungere som ladestasjoner for elbiler når Stavanger ruller ut et testprosjekt i slutten av september. Målet er at elbiler skal kunne bruke strøm fra lyktestolper for å lade.

– Det er et småskalaprosjekt hvor vi tester både teknologi og hvordan innbyggerne forholder seg til dette. Vi skal undersøke om lyktestolpe-lading lar seg gjennomføre med dagens infrastruktur og teknologi. Får vi med oss innbyggerne på å bruke offentlig ladeinfrastruktur mot betaling, eller vil de helst lade ved egne hus? Det blir spennende å se, sier Gunnar Crawford til ABC Nyheter.

Han er leder av Smartby Stavanger i byens kommune, og følger lyktestolpeprosjektet tett. Han forteller at de i testprosjektet vil bruke egnede lyktestolper som er plassert slik at de kan benyttes av parkerte biler.

Arbeidet skal gjøres i samarbeid med regionens strømnettselskap Lyse. Smartby-sjefen føler seg sikker på at de kommer til å få teknologien rundt ladingen til å fungere, men at det kan komme til å kreve en del tilrettelegging for å gjennomføre prosjektet på en større skala.

Gunnar Edwin Crawford er leder for Smartbyen Stavanger. Han tror prosjektet med elbillading i lyktestolper kan få stor innvirkningskraft dersom det lykkes. Foto: Lyse
Gunnar Edwin Crawford er leder for Smartbyen Stavanger. Han tror prosjektet med elbillading i lyktestolper kan få stor innvirkningskraft dersom det lykkes. Foto: Lyse

– Det er en del av belysningsinfrastrukturen som er gammel. I noen områder blir stømnettet skrudd av på dagtid, og fungerer bare nattestid.

Stavanger kommune og Lyse skal finne ut av om det er mulig å bygge om lyskursen, bytte kabler og innmat og dermed få lyktestolpelading til å fungere.

– Uansett om det må gjøres en del tilrettelegging, håper vi det er rimeligere enn å bygge nye ladetårn helt fra bunnen av, sier Crawford.

Les også: Når på døgnet lønner det seg å lade elbilen?

– Folk drar kabler og skjøteledninger over fortau

Planen er at lyktestolpelading skal være et godt alternativ til normal hjemmelading. Stavanger har flere tette boligstrøk hvor beboerne ikke har tilgang på garasje eller egen parkering.

For å få ladet elbiler i nærheten av boliger, tar folk seg til rette og ordner lading selv på ugunstige måter, ifølge Crawford. Kabler og skjøteledninger over fortau er ikke et uvanlig syn i boligstrøk med mange, gamle trehus.

– Det er ikke et stort problem nå, men vi frykter at det kan bli det, særlig med tanke på beredskap og snømåking, sier Smartby-sjefen.

Per A. Thorbjørnsen (V) frykter en fremtid med ladekaos i Stavanger. Han håper lyktestolpelading kan være en del av løsningen. Foto: Venstra
Per A. Thorbjørnsen (V) frykter en fremtid med ladekaos i Stavanger. Han håper lyktestolpelading kan være en del av løsningen. Foto: Venstra

Bystyre-politiker Per A. Thorbjørnsen (V) mener Stavanger har en særskilt utfordring knyttet til lading på fordi byen har over 9000 gamle trehus som omkranser sentrumsnære bydeler. Også inni sentrum er det tett med trehus.

– Jeg er bekymret for den dagen alt skal være elektrisk og alle biler trenger lading, mange av dem også hjemme. Mange av husene har ikke egen garasje eller parkering. Jeg er bekymret for hvordan ladingen skal løses, både i forhold til strømnettets kapasitet, estetikken og den eventuelle brannfaren, sier Thorbjørnsen.

Ifølge Norsk elbilforening er det ingen brannfare knyttet til lading av elbil. For tips til lading av elbil hjemme, se faktaboks.

Les også: Bompenger for elbiler: – Bergen viser hvordan det bør gjøres

– Alvorlig bekymret for situasjonen

Pass på dette om du lader elbilen hjemme:

  • Det viktigste er å unngå at «kladden» (inneholder styringselektronikk) på tradisjonelle ladekabler for jordet stikkontakt blir hengende i løse lufta.
  • Slike kontakter er ikke godkjent for mer enn 0,5 kilo hengende vekt. Dersom «kladden» ikke avlastes kan varmgang føre til nedsmelting i overgang fra støpsel til kabel.
  • Før du lader på en jordet stikkontakt, bør du sjekke at den er i god stand. Under ladeprosessen bør kontakten sjekkes for varmgang etter to timer. Hvis den er ubehagelig varm; trekk ut støpselet og ta på stiftene. Brenner du deg på fingrene, må ladingen avsluttes umiddelbart.
  • Bruk av skjøteledning bør unngås, i likhet med stikkontakter som ikke er jordet. Varmgang kan også oppstå dersom man bruker en kabeltrommel som ikke rulles ut.
  • Vår klare anbefaling er uansett å anskaffe seg en skikkelig hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt til daglig lading. Ved bruk av slike kjenner vi ikke til noen tilfeller av branntilløp, og de gir både effektiv og sikker lading. Jordede stikkontakter bør i utgangspunktet kun benyttes unntaksvis når man er på besøk eller reise, og for å være på den sikre siden kan man gjerne også sette ned ladeeffekten.

Kilde: Christina Bu i Norsk elbilforening

Thorbjørnsen er gruppeleder for Stavanger Venstres bystyregruppe, og leder av Kommunalstyret for miljø og utbygging i Stavanger.

– Hvis vi ikke lykkes med denne type lading i trehusbyen Stavanger, så er jeg alvorlig bekymret for ladesituasjonen. Ikke i dag, ikke i morgen, men når vi møter 2025 når så og si alt nybilsalget skal være elektrisk, sier Thorbjørnsen til ABC Nyheter.

Han håper og tror at lyktestolpelading er det første viktige steget på vei mot en trygg og god ladeinfrastruktur i Stavanger.

– Jeg er glad for at vi i alle fall har kommet så langt, for det hadde vært for seint å starte med dette om syv år.

Les også: For langt mellom ladepunktene

Klimaminsteren: – Nytenkende

Målet er at Stavanger skal få lyktestolpelading til å fungere så godt at det kan kopieres i andre byer i Norge.

I første omgang handler det om å få teknologien til å fungere. Deretter må en bærekraftig betalingsløsning på plass.

– Vi er avhengig av å ta betalt om ordningen skal fungere i stor skala. Om vi får til dette, kan det være en game changer for utbygging av ladenettverk i byer, tror Smartby-sjef Crawford.

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen har selv vært i Stavanger og overlevert 330.675 kroner i støtte til prosjektet fra den statlige støtteordningen Klimasats.

– Dette er en av de mest nytenkende ideene vi har fått inn. Den vil spre seg fort om man får det til å fungere. Dette vil kunne egne seg overalt, sa han til Stavanger Aftenblad i juni.

Mener ikke lading bør være gratis

Innen 2025 har myndighetene som mål at alle nye biler som selges skal være nullutslippsbiler. Det vil si elbiler eller hydrogenbiler.

Veien mot målet betyr en stor økning i antall elbiler på norske veier de neste årene. Potensielt kan elbilparken vokse fra dagens 170.000 til 1,2 millioner på syv år. Da er gode lademuligheter helt nødvendig, påpeker Norsk elbilforening.

Leder i Norsk elbilforening, Christina Bu. Foto: Aksel Jermstad / elbil.no
Leder i Norsk elbilforening, Christina Bu. Foto: Aksel Jermstad / elbil.no

– De som bor i byer og tettbygde strøk får ofte ikke valgmuligheten til å kjøpe en elbil. Når du ikke har lademuligheter lett tilgjengelig, så er det krevende å velge elbil. I indre by av Oslo er andelen elbiler lavere enn lenger ut. Lading er et viktig område for byene å satse på, gjerne i samarbeid med private aktører, sier Bu.

Norsk elbilforening mener absolutt ikke at lading må være gratis.

– For å få de private aktørene inn på lademarkedet, bør det være en lønnsom bransje.

Personvernpolicy