Meny

– Kun halvparten av nordmenn vurderer elbil som sitt neste bilkjøp

Volkswagen-gruppen lokker med flere nye, familievennlig elbiler i framtiden. Men kommer rekkevidden og lademulighetene i Norge til å være bra nok til å få alle nordmenn med på laget? Foto: Harald Møller A.S.
I 2025 skal alle nye biler som selges i Norge være nullutslippsbiler, men slett ikke alle ønsker seg elbil. Dårlig rekkevidde og for dårlige lademuligheter får skylda. 

ARENDAL (ABC Nyheter): – Vi har undersøkt hva som skal til for å få befolkningen med på elbil-laget. Hva er fordelene og utfordringene med elbiler? Kan vi få alle med? spør Anders Hovde i TNS Kantar.

Norge har som mål å selge kun utslippsfrie nybiler innen 2025. Det innebærer at befolkningen må være beredt til å kjøpe elbil. Undersøkelsen Hovde presenterte i Arendal tirsdag viser imidlertid at slett ikke alle nordmenn har lyst til å kjøpe elbil ved sitt neste bilkjøp.

– Kun halvparten av de spurte sa det var helt sikkert eller sannsynlig at de kom til å kjøpe elbil ved sitt neste bilkjøp, sier Hovde.

I Oslo er tallet høyere. Der sier 6 av 10 at det er sannsynlig eller helt sikkert at de ønsker å kjøpe elbil neste gang. I Hedmark er tallet lavere. 6 av 10 mener det er lite sannsynlig eller helt usannsynlig at de kommer til å kjøpe elbil ved sitt neste bilkjøp.

– Det er en del geografiske forskjeller, også på rekkevidde som barriere for å kjøpe bil. Rekkevidde er en større barriere for kjøpere i Buskerud, Møre og Romsdal og Telemark enn i Oslo, Rogaland og Aust-Agder.

Incentiver til 2022

Lademuligheter langs veien er en annen stor barriere for å gå over til elbil, særlig for beboere nord i landet.

Anders Hovde i TNS presenterer tall som viser hvorfor folk ikke vil velge elbil. Kort rekkevidde er den vanligste årsaken. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

– Finnmark, Telemark og Troms ser på få lademuligheter langs veien som en spesielt stor barriere. I de nordligste fylkene har de en utfordring når det gjelder infrastruktur, sier Hovde.

Han mener elbilmarkedet har to hovedutfordringer fram mot nullutslippsmålet i 2025.

– Produsentene må bringe biler til markedet som dekker de behovene vi har. Bilene må gå langt nok, de må funke om vinteren og de må ha nok plass. For myndighetene handler det om å garantere at dagens incentivordninger videreføres, avslutter Anders Hovde i TNS.

Ketil Kjenseth (V) sitter på Stortinget og er leder for energi- og miljøkomiteen. Han bekrefter at elbilfordelene ligger fast fram til 2022, om dagens regjering består.

Også stortingspolitiker Kirsti Leirtrø (Ap) kan love at incentivene består fram til 2022 dersom opposisjonen tar makta.

Les også:  Billig elbil med mye plass? Jo, den finnes

Finnmark må med

Ionity er et ladenettverk som er i ferd med å etablere seg i Norge. Selskapet ser at det er en stor utfordring å etablere seg i Nord-Norge, på grunn av høye kostnader. 

– Vi trenger støtteordninger for å bygge nord for Trondheim. Får vi noen gulrøtter blir det enklere for meg å si at vi skal bygge lengst nord i landet, sier regionssjef i Nord-Europa for Ionity, Jan Haugen Ihle.

– I Finnmark, hvor det ikke er noe grunnlag for kommersielle ladeinfrastruktur, så trenger vi rett og slett en ny støtteordning for ladestasjoner, sier Torfinn Belbo, samferdselsansvarlig i miljøorganisasjonen ZERO.

Ketil Kjenseth (V) sier at hele Norge må med, om vi skal nå målene om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler innen 2025. Han sier en utvidet støtteordning for Finnmark må vurderes. 

– Vi skal ta med hele Norge. Finnmark er tilbudt 100 prosent offentlig støtte i dag, men det forsatt ikke er lønnsomt for aktører å bygge ut. Hvor mye mer skal vi tilby? Vi må jo det for å ta med hele landet, sier han.

Les også:  Lyst på elbil? Så lenge må du vente

Produsent lover å levere

Ulf Tore Hekneby, administrerende Harald A Møller AS, sier Volkswagen-gruppen vil bli best i verden på elbil, og presenterer flere modeller som kan erstatte dagens fossilbiler. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

Ulf Tore Hekneby er administrerende direktør i Harald A. Møller AS. Han garanterer at bilprodusenten Volkswagen-gruppen kommer til levere elbiler som dekker fremtidens behov.

Nå kommer elbilene for folk flest. Det er det ingen tvil om. Volkswagen-gruppen har satt seg som mål å bli ledende på elbil og hybridbiler i verden. Vi tror at vi kan selge kun elbiler på Volkswagen personbil allerede i 2023-2024. Det skiftet er vi klare til å ta, men da må rammebetingelsene fortsatt være til stede for at vi skal kunne gå den veien, sier Hekneby.

Han trekker fram nye Audi e-tron som et eksempel på framtidens elbil.

– Det er en bil som er stor og har mye plass. Hengerfeste får den. Man får med seg det man skal på en tur til fjells eller til sjøen. Den kommer med lang rekkevidde til en veldig konkurransedyktig pris. Dette er ikke et glansbilde. Dette er virkelighet om veldig kort tid. Vi har passert 5000 reseverasjoner på denne bilen. Ingen vet prisen eller detaljene om bilen. Det sier litt om suget, sier Hekneby.

Kundelevering av Audi e-tron begynner i januar.

Les også:  Her er den – Audis nye elbil

Artikkelen forsetter under.

Se video av Volkswagen-gruppens konseptbilder på elbilfronten.

Som ZERO og TNS trekker Hekneby fram ladeinfrastruktur og videreførte incentiver som avgjørende.

– Vi skal levere bilene. Vi skal levere volumet. Vi kommer også med familiebiler for folk flest. Men det vi trenger er bedre ladeinfrastruktur. Vi har et marked, markedet kommer med biler, og da må vi få opp antall hurtigladere, sier Hekneby.

Regjeringen legger snart fram nytt statsbudsjett og ny infrastrukturplan, og politiker Kjenseth vil ikke si så mye konkret om hvilke tiltak som kommer. 

– Selv om vi har mye strøm i Norge, og mye fornybar strøm, så har vi noen infrastrukturordninger. Mange kan lade hjemme, men ikke alle har tilgang til et moderne distribusjonsnett i Norge. Så vi må også passe på å bygge om det gamle nettet for å kunne ta i bruk effektiv og god lading også hjemme, sier Kjenseth.

Videre sier han at aktørene som skal bygge ut ladenettverket må løftes opp og fram, og lover at det vil finnes incentiver for disse også i noen år fremover.

Kirsti Leirtrø(Ap) og Ketil Kjenseth (V) er begge enige om at ladeinfrastrukturen må bli bedre, men presenterer ingen konkrete løsningsforslag. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

Les også: 

Den første testen: Norges nye elbil-favoritt

Stadig flere klarer seg med bare elbil

MDG-Lan Marie: – I framtiden sier bilene «sjjjj», og ikke «VROOM»

Motor
Populært