Meny

2025-målet om salg av nullutslippsbiler:

– 74 prosent av bilene vi har kjøpt så langt i år, kan vi ikke kjøpe etter 2025

Så langt i 2018 står elbiler for 26 prosent av nybilsalget i Norge. I 2025 skal elbiler, sammen med hydrogenbiler, stå for 100 prosent av nybilsalget for personbiler i Norge. Det er myndighetenes ambisiøse mål for nullutslippsbiler. Er det ren utopi, eller er det mulig å få til en så stor endring på så få år? Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Er det utopi eller realisme at alle nye biler som selges i Norge i 2025 skal være nullutslippsbiler? Flere norske aktører tror målet er mulig å nå, selv om store hindre står i veien.

ARENDAL (ABC Nyheter): – I sommer fikk vi en skremmende påminnelse om at vi har dårlig tid. Det er nå en risiko for at vi er på vei mot en temperaturøkning på kloden på 4-5 grader i løpet av tiår. Det er ikke hyggelig å tenke på konsekvensene av det. Derfor er endring så raskt som mulig viktig, sier Christina Bu, leder av Norsk Elbilforening.

Hun snakker om nullutslippsmålet for 2025, som innebærer at alle nye personbiler og lette varebiler som selges i Norge fra 2025 skal være nullutslippsbiler drevet av batteri og hydrogen.

Det målet har norske myndigheter satt seg i nasjonal transportplan.

Norge står bare for 0,2 prosent av verdens bilpark, men Bu mener verden følger Norges ambisiøse 2025-mål med argusøyne, og at det i seg selv gjør målet viktig i en global sammenheng.

– Så langt i år har elbilforeningen hatt besøk av 12 bilprodusenter på toppnivå, inkludert den første kinesiske bilprodusenten. Det er mange som fått med seg at vi har satt dette målet, og derfor er det så viktig at vi når det. Vi må vise vei.

Null fossil på topp 15-lista

Øyvind Solberg Thorsen er direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Foto: Vegtilsynet

Øyvind Solberg Thorsen er direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), og er pessimistisk til 2025-målet.

Under arrangementet «2025-Målet for transport: Utopi eller realisme?» i Arendal, hvor også Norsk Elbilforening deltar, presenterer han noen nøkkeltall fra bilmarkedet i 2018.

De skal gi en pekepinn på hvorvidt vi er i rute til å nå målet om 6,5 år. Det er vi ikke, ifølge Thorsen.

– Målet innebærer at 74 prosent av alle de nye bilene vi har kjøpt så langt i år, ikke kan kjøpes etter 2025. Målet krever store endringer av våre bilvaner, sier Thorsen.

Det er mange piler som peker i riktig retning. Av de 15 mest populære bilmodellene på nybilmarkedet i Norge i fjor var det kun én fossilbil på lista, en Volvo V90 dieselbil. Så langt i 2018 er alle de 15 mest populære modellene som selges i Norge elbiler eller hybridbiler, ifølge OFV.

Fra perioden januar-juli 2017 til januar-juli 2018 har elbilsalget hatt en oppsving på nesten 35 prosent, og står nå for 26 prosent av nybilsalget i Norge.

Transportøkonomisk institutt har regnet ut den sannsynlige utviklingen i salget av nye personbiler i henhold til tidligere salg og trender. Da vil elbiler utgjøre 46 prosent av nybilsalget i 2025. Blir ladbare hybrider inkludert (noe de ikke blir i 2025-målet) vil det ifølge rapporten selges 73 prosent ladbare biler det året.

Les også: Norsk forskning kan gi elbiler med 1.000 kilometers rekkevidde

De største problemene så langt

Stig Morten Nilsen er administrerende direktør i Norges bilbransjeforbund (NBF), og peker på to hovedutfordringer for 2025-målet. Ett av dem har Thorsen allerede vært inne på.

– Det største problemet så langt har vært tilgjengelighet på elbiler, og lønnsomhet i ladeinfrastrukturen, sier Nilsen.

Stig Morten Nilsen er administrerende direktør i NBF, og tror vi kommer til å nå nullutslippsmålet til slutt, men at det kanskje først vil skje etter 2025. Foto: Norges bilbransjeforbund

I tillegg til få modeller å velge mellom, er det til tider veldig lang leveringstid på nye elbiler i Norge. Det mener både Nilsen og flere av produsentene selv vil bli adskillig bedre i løpet av få år.

Bilprodusentene satser på elbil, og mange har planer om nye modeller i nye segmenter de nærmeste årene.

– Volkswagen har vært den tydeligste bilprodusenten her. De har sagt at de skal levere én ny elbil hver måned fra og med 2022. Kostnaden for lithium-ion batterier har gått ned 80 prosent. Denne reduksjonen skaper bedre konkurransekraft. Prisutviklingen vil fortsette samtidig som etterspørselen vil øke, sier Nilsen.

Aktørene som deltar på seminaret i Arendal har tro på at bilprodusentene etter hvert vil levere et stort nok antall elbiler og nok bredde i modeller til at 2025-målet kan nås. Utfordringen med ladeinfrastruktur kan være vanskeligere å overkomme.

Les også:  – Kun halvparten av nordmenn vurderer elbil som sitt neste bilkjøp

– Ladeinfrastrukturen bekymrer meg mest

Christina Bu i Norsk Elbilforening mener produsentene må slenge seg på, og levere egne ladestasjoner slik Tesla gjør, skal vi takle utfordringen med ladeinfrastruktur i Norge raskt nok.

Christina Bu er generalsektretær i Norsk Elbilforening, og er bekymret for ladeinfrastrukturen i Norge. Særlig med tanke på å nå myndighetenes ambisiøse 2025-mål. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

– Vi står overfor en mulig kjempesmell. Det er ladeinfrastruktur jeg bekymrer meg mest for. Vi skal lade 1,2 millioner elbiler i 2025. I dag har vi kun 170.000 elbiler på veiene, men 58 prosent av dagens elbilister opplever ladekø av og til eller ofte, påpeker Bu.

Per i dag er det 55 teslaer per Tesla-lader i Norge. Til sammenligning er det 119 elbiler per hurtiglader i Norge.

– Jeg har en utfordring til den tradisjonelle bilbransjen. Dere risikerer mye om vi ikke får til dette med lading. Hvis vi tar utgangspunkt i 100-150 biler per hurtiglader, trenger vi 10.000-12.000 hurtigladere i 2025. Det er en todelt utfordring: I distriktene er det problematisk med lønnsomhet. For om laderne brukes lite, er det ekstremt dyrt å drifte en hurtiglader. Det andre er at vi trenger å planlegge for storskala ladeparker. Det må til, men det er dyrt, det tar tid og det krever vanvittig mye strøm, sier Bu.

Det er særlig med utbyggingen av storskala ladeparker hun mener bilprodusentene bør bidra. 

Les også: 

Sparer 60.000 kroner i året på å kjøre elektrisk

Lyst på elbil? Så lenge må du vente

Enova punger ut for hurtiglading i distriktene

Motor
Populært