Motor
Xpeng-sjefen: Vi gjør som Tesla
GUANGZHOU, KINA: Det er en viss skepsis til kinesiske elbiler, men Xpeng-sjefen Brian Gu beroliger oss med at de ikke gjør noe annerledes enn Tesla og andre elbilprodusenter.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Om salget av kinesiske biler hadde vært høyere om de hadde kommet fra samme land som Tesla vites ikke, men Xpeng-sjef Brian Gu beroliger skeptikerne med at de ikke gjør noe annet enn andre bilprodusenter.
– Vi følger alle lokale regler, verdsetter privatlivet og satser på lokale kunderelasjoner, sier Gu, som også er viseformann i Xpengs styre.
Det var på en pressekonferanse med internasjonal presse Xpeng-sjefen svarte på Finansavisens spørsmål om skepsisen til kinesiske elbiler.
Les også: Dødsulykker: Én gruppe skiller seg klart ut
– Åpenhet og samarbeid
Svaret hans betyr at bilene ikke lagrer og sender private data, mens signaler til bilen i form av såkalte OTA-oppdateringer ikke påvirker kritiske funksjoner.
– Andre bilmerker som Tesla og andre registrerer også data fra kjøringen for å forbedre opplevelsen og gjøre kjøringen tryggere. Teknisk oppdatering er også viktig, konstaterer Gu og fortsetter:
– Vi satser på åpenhet og samarbeid, blant annet med Volkswagen og andre bilprodusenter for å bidra til forbedringer i bilene, poengterer han.
Ruter-skandale
I etterkant av saken hvor kinesiske Ruter-busser hadde et SIM-kort som gjorde at bussene kunne fjernstyres har Xpeng presisert sin holdning på spørsmål om de kan gjøre det samme.
– Nei, Xpeng kan ikke eksternt stenge av eller deaktivere en kundes kjøretøy i Norge eller i noe annet marked. En slik handling ville være et direkte brudd på våre kjerneverdier, strenge juridiske forpliktelser og tilliten vi bygger med kundene våre, heter det i uttalelsen.
Kinesisk vekst
Kinesiske elbiler har virkelig gjort sin entré på det norske markedet og er representert med 17 merker og en markedsandel på 21 prosent så langt i år etter 19 og 14 prosent de to foregående årene.
Da inkluderes merker som Volvo, MG, Polestar, Smart og Lotus med sine europeiske navn og historier, men med kinesisk eierskap og produksjon. Uten disse er markedsandelen 7,7 prosent, opp fra 5,2 i 2024 og 2,6 prosent i 2023.
Les også: – Verdens billigste livsforsikring
Varierende skepsis
I tillegg til generell skepsis til nye og ukjente merker, har alt fra geopolitiske og sikkerhetsmessige spørsmål til datainnsamling og fjernstyring, medført en viss betenkelighet til å kjøpe kinesiske biler.
Før 2022 ble imidlertid de fleste Volvo-modellene produsert i Europa selv om Geely overtok selskapet i 2010. Noen utbredt skepsis til Volvo eksisterer tilsynelatende likevel ikke da markedsandelen har ligget rundt 7-8 prosent både før og etter at produksjonen ble flyttet til Kina.
Nå har samtidig Xpeng startet produksjon av biler hos Magna Steyr i Østerrike med rundt 1.000 biler av typen G6 og G9 i år, som vil øke til 10.000 biler neste år.
– Vi gjør alt som skal til for å lykkes i Europa. Vi tenker på design, service, produkt og merkevarebygging. Vi skal være lokale, presiserer Brian Gu.
Les også: Advarer om populær julegave
Gjør alt selv
Med seg på pressekonferansen hadde Xpeng-sjefen også sin navnebror Jacky Gu som sitter i Xpengs tekniske komite og er ansvarlig for strategi, forskning og utvikling.
– Vi er en totalprodusent som utvikler og produserer praktisk talt all maskinvare og programvare i alle våre biler og andre produkter. På denne måten har vi full kontroll over hele verdi- og produksjonskjeden og nå gjenstår det å skalere opp produksjonen fra dagens rundt 500.000 biler mot kapasiteten på det dobbelte, opplyser han.
På spørsmål fra salen om den nye sportslige «Next» P7-modellen kommer til Europa og andre av de 52 landene de foreløpig er representert i var svaret:
– Vi vurderer flere modeller.