Motor

Xpeng-sjefen: Vi gjør som Tesla

GUANGZHOU, KINA: Det er en viss skepsis til kinesiske elbiler, men Xpeng-sjefen Brian Gu beroliger oss med at de ikke gjør noe annerledes enn Tesla og andre elbilprodusenter.

Xpeng-sjef Brian Gu beroliger kundene av deres kinesiskproduserte biler med at de følger lokale lover og regler når det gjelder data og kommunikasjon i og med bilene.
Xpeng-sjef Brian Gu beroliger kundene av deres kinesiskproduserte biler med at de følger lokale lover og regler når det gjelder data og kommunikasjon i og med bilene.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Om salget av kinesiske biler hadde vært høyere om de hadde kommet fra samme land som Tesla vites ikke, men Xpeng-sjef Brian Gu beroliger skeptikerne med at de ikke gjør noe annet enn andre bilprodusenter.

– Vi følger alle lokale regler, verdsetter privatlivet og satser på lokale kunderelasjoner, sier Gu, som også er viseformann i Xpengs styre.

Det er ingen offisielle planer om å lansere den sportslige Xpeng P7 i europa, men de vurderer flere modeller.
Det er ingen offisielle planer om å lansere den sportslige Xpeng P7 i europa, men de vurderer flere modeller.

Det var på en pressekonferanse med internasjonal presse Xpeng-sjefen svarte på Finansavisens spørsmål om skepsisen til kinesiske elbiler.

Les også: Dødsulykker: Én gruppe skiller seg klart ut

– Åpenhet og samarbeid

Svaret hans betyr at bilene ikke lagrer og sender private data, mens signaler til bilen i form av såkalte OTA-oppdateringer ikke påvirker kritiske funksjoner.

Xpeng G6 har gjennomgått en større oppgradering og så langt i år er 2.164 slike biler registrert i Norge, ifølgee Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Xpeng G6 har gjennomgått en større oppgradering og så langt i år er 2.164 slike biler registrert i Norge, ifølgee Opplysningsrådet for Veitrafikken.

– Andre bilmerker som Tesla og andre registrerer også data fra kjøringen for å forbedre opplevelsen og gjøre kjøringen tryggere. Teknisk oppdatering er også viktig, konstaterer Gu og fortsetter:

– Vi satser på åpenhet og samarbeid, blant annet med Volkswagen og andre bilprodusenter for å bidra til forbedringer i bilene, poengterer han.

Ruter-skandale

I etterkant av saken hvor kinesiske Ruter-busser hadde et SIM-kort som gjorde at bussene kunne fjernstyres har Xpeng presisert sin holdning på spørsmål om de kan gjøre det samme.

– Nei, Xpeng kan ikke eksternt stenge av eller deaktivere en kundes kjøretøy i Norge eller i noe annet marked. En slik handling ville være et direkte brudd på våre kjerneverdier, strenge juridiske forpliktelser og tilliten vi bygger med kundene våre, heter det i uttalelsen.

Xpengs uttalelse:

Xpengs forpliktelse til datasikkerhet, personvern og lovlydig drift demonstreres gjennom vår proaktive overholdelse av strenge internasjonale standarder samt viktige interne sertifiseringer, inkludert Cyber Security Management System (CSMS) og Vehicle Type Approval (VTA).

Mer spesifikt overholder XPENG alle gjeldende EU-personvernlover, inkludert GDPR, og vår overholdelse er uavhengig sertifisert under de globalt anerkjente standardene ISO 27001 (informasjonssikkerhet) og ISO 27701 (personverninformasjonshåndtering). Muligheten til å vilkårlig deaktivere et kjøretøy er ikke en funksjon på plattformen vår. Våre eksterne systemer er utelukkende designet for å forbedre kundeopplevelsen – muliggjøre tjenester som OTA-oppdateringer og praktiske funksjoner – alt innenfor et rammeverk styrt av robuste tekniske sikkerhetstiltak og juridisk tilsyn. Enhver antydning om uautorisert inngripen i kjøretøyet er i strid med vår teknologiske design, vår forretningsetikk og vår faste forpliktelse til å operere som en pålitelig global bilprodusent.

Kinesisk vekst

Kinesiske elbiler har virkelig gjort sin entré på det norske markedet og er representert med 17 merker og en markedsandel på 21 prosent så langt i år etter 19 og 14 prosent de to foregående årene.

Det er registrert 1.162 Xpeng G9 så langt i år, en liten økning fra fjoråret.
Det er registrert 1.162 Xpeng G9 så langt i år, en liten økning fra fjoråret.

Da inkluderes merker som Volvo, MG, Polestar, Smart og Lotus med sine europeiske navn og historier, men med kinesisk eierskap og produksjon. Uten disse er markedsandelen 7,7 prosent, opp fra 5,2 i 2024 og 2,6 prosent i 2023.

Les også: – Verdens billigste livsforsikring

Varierende skepsis

I tillegg til generell skepsis til nye og ukjente merker, har alt fra geopolitiske og sikkerhetsmessige spørsmål til datainnsamling og fjernstyring, medført en viss betenkelighet til å kjøpe kinesiske biler.

Xpeng P7+ er allerede lansert i Kina, men en europeisk versjon skal vises 5. januar 2026 og dette er trolig en kamuflert versjon av den bilen.
Xpeng P7+ er allerede lansert i Kina, men en europeisk versjon skal vises 5. januar 2026 og dette er trolig en kamuflert versjon av den bilen.

Før 2022 ble imidlertid de fleste Volvo-modellene produsert i Europa selv om Geely overtok selskapet i 2010. Noen utbredt skepsis til Volvo eksisterer tilsynelatende likevel ikke da markedsandelen har ligget rundt 7-8 prosent både før og etter at produksjonen ble flyttet til Kina.

Nå har samtidig Xpeng startet produksjon av biler hos Magna Steyr i Østerrike med rundt 1.000 biler av typen G6 og G9 i år, som vil øke til 10.000 biler neste år.

Ligger du bak en bil i Kina og du ser to grønne lys bak, som på denne Xpeng P7, vet du at bilen kjører selv.
Ligger du bak en bil i Kina og du ser to grønne lys bak, som på denne Xpeng P7, vet du at bilen kjører selv.

– Vi gjør alt som skal til for å lykkes i Europa. Vi tenker på design, service, produkt og merkevarebygging. Vi skal være lokale, presiserer Brian Gu.

Les også: Advarer om populær julegave

Gjør alt selv

Med seg på pressekonferansen hadde Xpeng-sjefen også sin navnebror Jacky Gu som sitter i Xpengs tekniske komite og er ansvarlig for strategi, forskning og utvikling.

Xpeng-sjef Brian Gu beroliger kundene av deres kinesiskproduserte biler med at de følger lokale lover og regler når det gjelder data og kommunikasjon i og med bilene.
Xpeng-sjef Brian Gu beroliger kundene av deres kinesiskproduserte biler med at de følger lokale lover og regler når det gjelder data og kommunikasjon i og med bilene.

– Vi er en totalprodusent som utvikler og produserer praktisk talt all maskinvare og programvare i alle våre biler og andre produkter. På denne måten har vi full kontroll over hele verdi- og produksjonskjeden og nå gjenstår det å skalere opp produksjonen fra dagens rundt 500.000 biler mot kapasiteten på det dobbelte, opplyser han.

På spørsmål fra salen om den nye sportslige «Next» P7-modellen kommer til Europa og andre av de 52 landene de foreløpig er representert i var svaret:

– Vi vurderer flere modeller.