Vinterdekk og forsikring: Dette kan skje hvis du kjører på feil dekk
Kjører du med feil dekk når kulda kommer, kan et lite uhell bli uvanlig dyrt.
– Du kan i verste fall miste hele erstatningen. Det sier Torbjørn Brandeggen, senior kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring, når ABC Nyheter spør hva som skjer om du krasjer på glatt føre uten riktige dekk. Han peker på at grov uaktsomhet kan gi 100 prosent avkortning, avhengig av saken.
Les også: Snart kommer det nye krav til bildekk
Du må alltid «sko deg etter forholdene»
Brandeggen understreker at ansvaret ligger hos føreren – også ved skiftende vær og før «formelle» dekkskift-datoer. Kjør du i fjellet i september og det er nullføre, forventes det at bilen er skodd deretter.
– Veitrafikkloven er ganske grei: Det er du som er ansvarlig for å sko deg etter forholdene, sier han.
Sommerdekk i vinterhalvåret medfører høy risiko
Kommer du på sommerdekk på vinterføre og forårsaker en trafikkulykke med bilskade, kan det være grovt uaktsomt og du risikerer opptil full avkortning på forsikringen, poengterer Tryg. I tillegg kan politiet reagere – fra bøter til pålegg om berging for egen regning, og i verste fall kjøreforbud.
– Det forsikringsmessige er én ting; politiet vurderer også, sier Brandeggen til ABC Nyheter.
Dette er årets beste vinterdekk
Utenlands? Sett deg inn i reglene
Regelverket varierer. Noen land krever ikke vinterdekk, og i Sør-Europa er såkalte «Mud & Snow»-dekk vanlige. Poenget er det samme: Gjør hjemmeleksen før du kjører utenlands.
– Man ligger dårlig an om man forårsaker en trafikkulykke i utlandet og ikke har satt seg inn i reglene, advarer Brandeggen.
Når bør du bytte dekk?
Det finnes datoer for piggdekk – 1. november i Sør- og Midt-Norge og 15. oktober i de tre nordligste fylkene – men unntaket er like sentralt:
Kommer snøen, gjelder føret foran kalenderen.
Kravet til mønsterdybde på vinterdekk er minimum 3 millimeter, men NAF og flere andre organisasjoner anbefaler minst 4 millimeter for sikkerhets skyld. Det er en anbefaling vi stiller oss bak.
Les også: Når bør du egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen
Å kjøre piggfritt hele året – en farlig gråsone
Spørreundersøkelser Tryg har foretatt til, tyder på at rundt 2 av 10 aldri skifter dekk og kjører piggfritt året rundt – ofte for å spare penger. Det er ikke ulovlig, men gir dårligere vinteregenskaper over tid: Sommerkjøring i varmegrader gjør gummien hardere, og når kulda kommer øker bremselengden.
– Når du virkelig trenger at bilen skal stoppe, er egenskapene svekket, forklarer Brandeggen.
Pigg eller piggfritt? By vs. land
I storbyene ser man færre piggdekk, men utenfor byene og i Nord-Norge er piggdekk utbredt – og ofte et klokt valg. – Blir det ofte barfrost og is der du bor, er piggdekk på mange måter et bedre alternativ, avslutter Brandeggen.
Slik unngår du trøbbel – kort sjekkliste
-
Tenk føre – ikke kalender. Skift dekk når forholdene tilsier det, også ved tidlig kulde.
-
Ikke kjør sommerdekk på vinterføre. Risiko for 100 % avkortning og politireaksjon.
-
Unngå helårskjøring på piggfritt. Gummien blir hard, vintergrepet svekkes og bremselengden øker.
Skal du utenlands? Sjekk lokale krav til dekk før avreise.
-
Velg dekk etter geografi. I områder med mye is og barfrost kan pigg være tryggest.