Motor

Disse vinterdekkene vinner årets tester i 2025

Årets vinterdekk-tester er her! Testvinneren er knallsterk på både snø og tørr asfalt.

Nå har høstens viktigste vinterdekk-tester avslørt de beste vinterdekkene i 2025.
Publisert Sist oppdatert

Saken har annonselenker som gir ABC Nyheter inntekter.

Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.

I livsstil-seksjonen finner du noen saker med annonselenker. Hvis du kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener ABC Nyheter penger. Disse annonselenkene er koblet på av vår kommersielle avdeling, og de er alltid tydelig merket. Journalister og redaktører er ikke involvert i kommersielle koblinger.

Hvilke produkter ABC Nyheter skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger redaksjonen og ingen andre. Alt vi omtaler av produkter hos ABC Nyheter, gjør vi fordi det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

Når nettene blir lange og kulda setter inn, er det på tide å bytte til vinterdekk. Dekk er som kjent ferskvare, og bør erstattes omtrent hvert femte år - litt avhengig av slitasje, selvsagt. 

Visste du dette? Snart kommer det nye krav til bildekk

Disse piggfrie vinterdekkene er best i test:

Skal du kjøpe nye vinterdekk, men er usikker på hva du bør velge? Årets vinterdekk-tester er her, og vi har samlet vinnerne i tester fra inn- og utland.

budget-pick logo

Goodyear UltraGrip Performance 3

Billigst og best i test hos tyske ADAC
Fra 977
Sjekk prisen her
value-pick logo

Continental VikingContact8

Best i test hos NAF
Fra 1389
monika logo
Monikas valg
"Jeg velger Continental VikingContact8 - Smart valg for deg som vil ha både god kvalitet og bra pris."
Sjekk prisen her
premium-pick logo

Michelin Pilot Alpin 5

Høyest pris, men bare nest best i test hos ADAC
Fra 2286
Sjekk prisen her

Continental VikingContact 8 - best i test NAF

Vinneren av NAFs vinterdekktest får 91 poeng av 100 mulige, og NAF mener blant annet at VikingContact 8 har klassens sterkeste isgrep. De skriver at det holder høy fart gjennom svingene og oppleves trygt og forutsigbart, med en lett tendens til understyring. 

Det mest imponerende er likevel balansen, mener NAF: 

– Continental topper på is – og gjør det samtidig svært godt på våt asfalt. 

De skriver videre i sin test at aquaplaning-egenskapene er forbedret i denne dimensjonen. På tørr vei er stabiliteten solid og støynivået lavt; eneste minus NAF trekker frem er en styrerespons som ikke er helt like kjapp som de aller beste.

Continental VikingContact 8 er best i test.

Goodyear UltraGrip Performance 3 - best i test hos ADAC

ADAC - tyske NAF om du vil, kårer Goodyear UltraGrip Performance 3 til det beste vinterdekket. De gir totalvurderingen «god» og trekker fram at dekket kombinerer høy kjøresikkerhet med sterk miljøprofil. På tørr vei er bremsene over snittet gode, mens styreresponsen kunne vært litt mer stabil etter brå manøvrer. 

Hva er riktig mønsterdybde på vinterdekk?

Kravet til mønsterdybde på vinterdekk er minimum 3 millimeter, men NAF og flere andre organisasjoner anbefaler minst 4 millimeter for sikkerhets skyld. Det er en anbefaling vi stiller oss bak.

På våt asfalt får det toppkarakter med kortest bremsestrekninger i testen og svært god motstand mot vannplaning. 

På vinterføre leverer det jevnt godt grep og presis kontroll på både snø og is, og miljødelen får også «god» med svært lav slitasje, god forventet levetid og lavt forbruk, skriver tyskerne. 

Pirelli Ice Friction - nest best i test NAF

Ifølge NAFs test er nye Ice Friction et klart steg opp fra forgjengeren Asimmetrico og en av årets sterkeste debutanter. Dekket er best i vannplaning, får topp vurdering på brems og sving på vått og er klasseledende på tørr asfalt med presis styring og god kjørefølelse. 

På snø leverer det ifølge NAF meget godt, og på is er det tett på de beste – med en bakende som følger lett og bidrar til stabilitet i sving. Summen er et dekk med høy kvalitet på alle underlag, særlig sterkt på barmark, skriver NAF i sin test.

Michelin Pilot Alpin 5 - nest best i test ADAC

ADAC kårer denne til nest best i sin test, som trekker frem presis styring og testens beste bremsing på tørr vei. På vått føre imponerer bremsene, mens sideveis vannplaning er de bare middels, skriver de videre i testen. På vinterføre leverer dekket godt grep og kontroll på både snø og is. 

Miljø: svært høy levetid, lav slitasje og lavt forbruk – men minus for produksjonsrester som kan slippes de første kilometerne, avslutter de tyske ekspertene.

Har du vinterdekkene klare, eller trenger du nye?

Når bør man bytte?

Statens vegvesen skriver på sine nettsider at det kun er lov å bruke piggdekk fra og med 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark er reglene at piggdekk bare kan brukes fra 16. oktober til og med 30. april. Piggfrie vinterdekk er det lov å bruke hele året.

Har vinterdekkene dine god nok mønsterdybde? Slik sjekker du selv.

Disse piggdekkene er best i test: 

Trenger du nye piggdekk? Her er årets piggdekk-vinnere.

Nokian Hakkapeliitta 10 - best i test NAF

NAF skriver i sin test at Nokian akselererer best og bremser kortest på krevende vinterunderlag. Særlig i svinger på is og hardpakket snø skiller det seg ut med kvikk styring og uanstrengt, kontrollerbar kurs. 

På våt asfalt er bremselengden lenger enn hos de beste, og dekket er tidligst til å vannplane, med noe ujevn styringsfølelse – men oppfører seg trygt i unnamanøvrer. Det overlegne vintergrepet sikrer seieren sammenlagt, avslutter NAF.

Goodyear Ultragrip Arctic 2 SUV - nest best i test NAF

Ifølge NAFs test matcher Goodyear Nokian på akselerasjon og brems, men er mindre balansert i sving med mindre presis styring. 

På våt vei gjør det det skarpt med høy motstand mot vannplaning og korte bremsestrekninger, men som på vinterføre savner NAF litt presisjon på asfalt, og rullemotstanden er høyere enn snittet. Summen er en solid andreplass – knepent bak Nokian, skriver NAF i sin test.