Motor
Disse vinterdekkene vinner årets tester i 2025
Årets vinterdekk-tester er her! Testvinneren er knallsterk på både snø og tørr asfalt.
Når nettene blir lange og kulda setter inn, er det på tide å bytte til vinterdekk. Dekk er som kjent ferskvare, og bør erstattes omtrent hvert femte år - litt avhengig av slitasje, selvsagt.
Visste du dette? Snart kommer det nye krav til bildekk
Disse piggfrie vinterdekkene er best i test:
Skal du kjøpe nye vinterdekk, men er usikker på hva du bør velge? Årets vinterdekk-tester er her, og vi har samlet vinnerne i tester fra inn- og utland.
Continental VikingContact 8 - best i test NAF
Vinneren av NAFs vinterdekktest får 91 poeng av 100 mulige, og NAF mener blant annet at VikingContact 8 har klassens sterkeste isgrep. De skriver at det holder høy fart gjennom svingene og oppleves trygt og forutsigbart, med en lett tendens til understyring.
Det mest imponerende er likevel balansen, mener NAF:
– Continental topper på is – og gjør det samtidig svært godt på våt asfalt.
De skriver videre i sin test at aquaplaning-egenskapene er forbedret i denne dimensjonen. På tørr vei er stabiliteten solid og støynivået lavt; eneste minus NAF trekker frem er en styrerespons som ikke er helt like kjapp som de aller beste.
Goodyear UltraGrip Performance 3 - best i test hos ADAC
ADAC - tyske NAF om du vil, kårer Goodyear UltraGrip Performance 3 til det beste vinterdekket. De gir totalvurderingen «god» og trekker fram at dekket kombinerer høy kjøresikkerhet med sterk miljøprofil. På tørr vei er bremsene over snittet gode, mens styreresponsen kunne vært litt mer stabil etter brå manøvrer.
På våt asfalt får det toppkarakter med kortest bremsestrekninger i testen og svært god motstand mot vannplaning.
På vinterføre leverer det jevnt godt grep og presis kontroll på både snø og is, og miljødelen får også «god» med svært lav slitasje, god forventet levetid og lavt forbruk, skriver tyskerne.
Pirelli Ice Friction - nest best i test NAF
Ifølge NAFs test er nye Ice Friction et klart steg opp fra forgjengeren Asimmetrico og en av årets sterkeste debutanter. Dekket er best i vannplaning, får topp vurdering på brems og sving på vått og er klasseledende på tørr asfalt med presis styring og god kjørefølelse.
På snø leverer det ifølge NAF meget godt, og på is er det tett på de beste – med en bakende som følger lett og bidrar til stabilitet i sving. Summen er et dekk med høy kvalitet på alle underlag, særlig sterkt på barmark, skriver NAF i sin test.
Michelin Pilot Alpin 5 - nest best i test ADAC
ADAC kårer denne til nest best i sin test, som trekker frem presis styring og testens beste bremsing på tørr vei. På vått føre imponerer bremsene, mens sideveis vannplaning er de bare middels, skriver de videre i testen. På vinterføre leverer dekket godt grep og kontroll på både snø og is.
Miljø: svært høy levetid, lav slitasje og lavt forbruk – men minus for produksjonsrester som kan slippes de første kilometerne, avslutter de tyske ekspertene.
Har vinterdekkene dine god nok mønsterdybde? Slik sjekker du selv.
Disse piggdekkene er best i test:
Trenger du nye piggdekk? Her er årets piggdekk-vinnere.
Nokian Hakkapeliitta 10 - best i test NAF
NAF skriver i sin test at Nokian akselererer best og bremser kortest på krevende vinterunderlag. Særlig i svinger på is og hardpakket snø skiller det seg ut med kvikk styring og uanstrengt, kontrollerbar kurs.
På våt asfalt er bremselengden lenger enn hos de beste, og dekket er tidligst til å vannplane, med noe ujevn styringsfølelse – men oppfører seg trygt i unnamanøvrer. Det overlegne vintergrepet sikrer seieren sammenlagt, avslutter NAF.
Goodyear Ultragrip Arctic 2 SUV - nest best i test NAF
Ifølge NAFs test matcher Goodyear Nokian på akselerasjon og brems, men er mindre balansert i sving med mindre presis styring.
På våt vei gjør det det skarpt med høy motstand mot vannplaning og korte bremsestrekninger, men som på vinterføre savner NAF litt presisjon på asfalt, og rullemotstanden er høyere enn snittet. Summen er en solid andreplass – knepent bak Nokian, skriver NAF i sin test.