Livsstil
Snart kommer det nye krav til bildekk
Om få år innføres nye EU/EØS-krav til bildekk for å kutte mikroplastutslippene som hvert år havner i naturen.
Norske bildekk slipper ut rundt 8000 tonn mikroplast i naturen hvert år – omtrent to kilo fra hvert kjøretøy. Fra 2028 innføres nye EU/EØS-krav som skal redusere utslippene betydelig, skriver Statens vegvesen i en ny pressemelding.
Kravene fases inn i tre etapper: Fra 2028 må nye dekkmodeller som lanseres på markedet oppfylle de nye standardene. I 2030 må alle nye biler selges med slike dekk, og i 2032 gjelder kravene også for alle dekk som omsettes i ettermarkedet. Målet er å konstruere dekk som slites mindre.
Billige vinterdekk: Slik finner du billigste dekk i vinter
Moderne biler veier mer
Dagens biler veier mer enn eldre modeller, både på grunn av tunge batteripakker og økt størrelse med mer sikkerhetsutstyr. Den ekstra vekten gir også større dekkslitasje.
- Det viktig å merke seg at til tross for at elbiler sliter mer dekk enn andre biler, så er det totale miljøregnskapet likevel positivt for elbiler. Elbilene har ikke lokale utslipp når de kjører, og fordi bilene regenerer energien blir det også mindre bremseslitasje og bremsestøv fra disse, sier Daniel Thorsell i Statens vegvesen.
Han understreker at kjørestilen er avgjørende: Myk kjøring, forsiktig akselerasjon og korrekt lufttrykk forlenger dekkenes levetid. Bruk av piggfrie vinterdekk om sommeren frarådes, både av hensyn til slitasje og trafikksikkerhet.
Pris, kjøreegenskaper og merking
På spørsmål fra ABC Nyheter om de nye kravene vil påvirke dekkprisene sier Thorsell at det er markedet som bestemmer, og at kravene vil være like i hele EU/EØS-området. Om kjøreegenskapene vil merkes, er det for tidlig å si.
Dagens dekk er ikke merket med utslippsnivå, men EU vurderer å innføre miljømerking. Inntil videre kan forbrukere redusere utslippene gjennom kjørestil og vedlikehold. – Riktig lufttrykk sikrer jevn slitasje og forlenger levetiden, sier Thorsell til ABC Nyheter.
Økonomiske fordeler ved varsom kjøring
Det finnes ingen støtteordninger for å bytte til mer miljøvennlige dekk per i dag, men Thorsell peker på at myk kjøring gir lavere energiforbruk og reduserte kostnader over tid. Mer slitesterke dekk kan dessuten være økonomisk gunstig fordi de varer lenger.
Ifølge Statens vegvesen havner mikroplasten fra dekk sammen med veistøv, asfaltpartikler og rester fra veimerking, som samlet kan skade både natur og mennesker. Vegvesenet samarbeider med Miljødirektoratet for å finne effektive tiltak.