Motor
Toyota C-HR+: Tull med tall
Den nye Toyota C-HR+ imponerer med sine fakta, men det er andre ting som vil gjøre deg imponert.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Tallene 343, 447 og 546 sier mye om den nye Toyota C-HR+. Hadde det vært lengde, rekkevidde og hestekrefter ville du trodd det var en sportsbil, men når det er hestekrefter, lengde og rekkevidde blir det betydelig mer interessant for flere.
Det betyr at det er en SUV som plasserer seg mellom den lille Urban Cruiser og den store bZ4x i størrelse og pris, selv om sistnevnte ikke er klar. Tall på bredde, høyde, forbruk (AWD), nyttelast og hengervekt er heller ikke klare, men de vil neppe sjokkere noen når de kommer.
Bilen som nå er testet er for øvrig en prototype, men den er ifølge Toyotas ingeniører så tett opptil produksjonsmodellen på alle mulige måter, at det er mest en forsvarsmekanisme dersom noe skulle ha gått galt. Noe det altså ikke gjorde.
To- og firehjulsdrift
Det er kun modellen med det store batteriet som vil selges i Norge, med forhjulsdrift eller firehjulsdrift som Active- eller Executive-versjoner når det gjelder utstyrsgrad.
Drift på alle fire hjul blir klart mest interessant da det nesten er flere modeller med tohjulsdrift til 350-400.000 kroner på markedet enn kunder.
Med to elmotorer har bilen dessuten hele 343 hestekrefter og akselererer fra 0 til 100 kilometer i timen på anselige 5,2 sekunder. Toppfarten er høy nok til å miste førerkortet på motorveien, men ikke bilen.
Godt med utstyr
Da vil du samtidig nyte godt av isolerglass og aktiv støydemping. Har du oppgradert til Executive-versjonen har du samtidig et flott JBL-stereoanlegg, elektrisk justerbare seter, panorama glasstak og 20-tommers hjul som reduserer rekkevidden og hever støynivået, men ikke mye.
Hvor mange desibel vites ikke, men noen færre kilometer kommer med en bonus i form av bedre kjøreegenskaper. Bilen med firehjulsdrift har dessuten et forsterket bakhjulsoppheng som gjør bilen litt fastere uten at det går nevneverdig ut over komforten.
Sistnevnte ivaretas også av behagelige seter med god støtte for hofter og rygg i et alcantara-lignende stoff og noe vegansk skinn. Seteputen kan riktignok ikke justeres i lengden, men heving av setet i forkant gjør at lårene får den ønskede støtten.
Les også: Hadde vi visst dette hadde vi ikke kjøpt bilen.
Lettleste instrumenter
Plassen i baksetet egner seg ikke for tre voksne, men både barneseter og andre får plass på tur. Bagasjerommet på 410 liter er så stor tallet tilsier, taket tåler 85 kilo og tilhengervekten er foreløpig ukjent.
Rattet er lite med et stort og klumpete nav som fører frem til instrumentpanelet plassert slik at du ser det over rattet og aldri vil savne frontrutevisning. Der kan du velge og lese av ønsket kjøreinformasjon som betjenes fra rattet sammen med velfungerende stemmestyring, adaptiv fartsholder, stereo og telefon.
Berøringsskjermen i midten har vokst til Lexus-størrelse og har to kontrollhjul for temperatur nederst. For øvrig er grafikken og brukervennligheten på typisk Toyota-nivå, som ikke er det beste.
Beskjeden ladeeffekt
Viktig for en elbil er rekkevidden, som med sine teoretiske 546 kilometer bør holde for de fleste, selv om du får mindre når det er kaldt, du kjører fort, har full bil eller spiser høydemeter.
Når du skal lade batteriet som har en ladeeffekt på beskjedne 150 kW, kan du forvarme det manuelt, via navigasjonen eller gjennom planlegging. Da skal du kunne lade batteriet fra 10 til 80 prosent på 27 minutter om sommeren og 29 på vinteren.
Ombordladeren er for øvrig på 22 kW som gjerne begrenses av sikringsskapet der du lader.
Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.
Komfortabel
Tilbake på veien oppfører C-HR+ seg som du ønsker en elektrisk SUV med lavt tyngdepunkt og 18,5 centimeters bakkeklaring skal gjøre. Styringen er godt tilpasset bilens vekt, akselavstand på hele 275 centimeter og oppgraderte understell uten den helt sportslige følelsen.
Bremsene oppfører seg tilsynelatende greit og du kan velge regenerering i fire trinn via hendlene på rattet, selv om forskjellene er små og regenereringen liten.
Mindre utspjåket
Designmessig ligner C-HR+ på forgjengeren, men med litt avslepne detaljer og en buet taklinje av aerodynamiske hensyn. Litt kjedeligere, men noen synes biler var vel utspjåket, spesielt med tanke på den kjedelige hybride drivlinjen med slurete girkasse den hadde.
Nye frontlykter uten den etter hvert så vanlige lyslinjen foran kler bilen godt, mens lyslinjen mellom baklysene passer fint. En stor og todelt diffusor blir litt voldsom bakfra, mens den spesielle skulderlinjen og bakdørene med integrerte håndtak gjør seg bedre.
Bilen har de fleste parkerings-, komfort- og sikkerhetssystemene du ønsker deg og en app til å forvarme, lese av og gjøre andre oppgaver med bilen. V2L kommer senere, men et 230 volts strømuttak er på plass.
Prisen kommer
Så gjenstår det å se om prisen, som er lovet i løpet av oktober, tiltrekker seg mange kunder som kan bestille bilen fra i høst for levering i mars 2026. Skal vi tippe rundt 370.000 kroner med forhjulsdrift og rundt 30.000 kroner mer med trekk på alle fire, litt avhengig av hva forhandlingene rundt statsbudsjettet ender med?
I så fall blir trolig mange fornøyd. Slik Toyota-kunder generelt er.
Les også: Når bør man egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen.
Toyota C-HR+]