Livsstil
Hadde vi visst dette hadde vi ikke kjøpt elbilen
Stine Volden og samboeren får ikke hevet kjøpet av elbilen som kan koste dem 25.000 mer om den blir levert over nyttår.
I regjeringen Støre sitt forslag til statsbudsjett og nasjonalbudsjett for 2026 foreslår de at innslaget for toppmoms for elbil senkes fra 500.000 til 300.000 kroner allerede fra 1. januar 2026.
Dette betyr i praksis at de som har bestilt elbil som ikke leveres før i 2026, må betale minst 12.500 kroner mer for elbilen – selv om kontrakten ble underskrevet og bestillingen gjennomført i 2025.
(Se hvor mye momsen kan bli på lenger ned i saken)
Ville ikke kjøpt bilen
– Hadde vi visst at moms-grensen skulle bli på 300.000 og ikke 400.000, hadde vi ikke kjøpt bilen, sier Stine Volden (25) til ABC Nyheter.
Familien fra Stord som har bestilt seg en Skoda Elroq, skulle ikke egentlig kjøpe ny bil.
– Vi skulle egentlig kjøre elbilen vi har nå til den sluttet å fungere.
Tobarnsmoren forteller at de valgte bilen fordi det var en rimelig familie-SUV til elbil å være.
– Den var allerede litt over budsjettet når du legger til vinterdekk og alt av ekstrautstyr som ikke følger med bilen. Når de ekstra 25.000 kanskje kommer i tillegg, så er det selvfølgelig veldig kjedelig.
Familiens nye bil koster mellom 300.000–400.000 og blir levert mellom uke 51 og uke 2. Prisen på bilen avgjøres av når den blir levert til forhandler.
Hvorvidt den er i Norge før 1. januar 2026 har ingenting å si.
– Det er datoen bilen er hos forhandleren vår i Haugesund, og registrert på oss som avgjør hva momsen vil bli.
Den lille familien venter nå i spenning og uten mulighet til å påvirke hvorvidt bilen blir dyrere eller ei.
Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.
Får ikke hevet kjøpet
Volden og mannen har ikke mulighet til å heve kjøpet fordi de ble advart på forhånd – selv om kjøpet ble gjennomført før statsbudsjettet ble lagt frem.
– Vi fikk jo beskjed av forhandleren at det var en sannsynlighet for at innslaget for toppmoms for elbil kunne senkes fra 500.000 til 400.000. Men og at det sannsynligvis ikke ville påvirke oss, for vi var rett under det.
– Ettersom vi «kjøpte» bilen fysisk hos forhandler så ble vi fortalt av vi ikke har angrerett. De kunne jo ikke vite hva som kom til å skje, sier de.
Viktig å lese kontrakten nøye
Thomas Iversen, fagsjef for forbrukerrettigheter hos Forbrukerrådet, sier til ABC Nyheter at de aller fleste kjøpskontrakter for nybil har en klausul som gir selger rett til å justere prisen dersom det kommer endringer i avgiftene.
Han forklarer at når det gjelder forskjellen mellom fastprisavtaler og avtaler der prisen kan justeres på grunn av endringer i offentlige avgifter, står partene fritt til å avtale dette seg imellom.
– Derfor er det veldig viktig at kundene leser kontrakten nøye før de signerer.
Ifølge fagsjefen er det også veldig vanlig at forhandlere tar forbehold om prisendringer ved kjøp av elbil, men sier at forbeholdet må komme klart og tydelig frem, samt at det må være rimelig og balansert.
Les også: Når bør man egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen.
Dette er bilkjøperens rettigheter
Hva slags rettigheter har forbrukeren dersom forhandleren ikke klarer å levere bilen før nyttår, selv om det var avtalt muntlig eller skriftlig?
– Da mener vi at forsinkelsen gir forbrukeren rett på erstatning satt til den summen på de økte avgiftene, noe som betyr at bilen effektivt sett koster det den opprinnelig gjorde.
Det samme gjelder om det er selgeren som er ansvarlig for forsinkelsen.
Er kontrakten allerede signert, kan ikke kjøper kreve levering før 2026 for å unngå avgiftsøkning.
– Før signering kan man forhandle på om selger har rett til prisjustering eller ei.
Det viktigste er å informere om leveringsdato
Hva mener Forbrukerrådet om måten forhandlerne informerer kundene om risikoen for prisøkning ved levering etter 1. januar 2026?
– Mange forhandlere har vært flinke til å informere om risikoen for prisøkning. Men det er minst like viktig at selger er tydelig på leveringstiden, og om det er risiko for at leveringen skjer i 2026.
Han forteller at de allerede har begynt å motta henvendelser fra kunder i lignende situasjoner som Voldens, men at de regner med at det blir flere utover ukene som kommer.
Når det kommer til nye regler, og hvorvidt selger kan justere prisen eller forbrukeren kan tre ut av avtalen, svarer fagsjefen at avgiftene er bestemt demokratisk, og vi må forholde oss til dem slik de er innført.
– Det mest praktiske ville vært klare regler om når selger kan justere prisen, samt når forbrukeren kan tre ut av avtalen som følge av en slik justering.
Les også: Har bilen din kamera? Datatilsynet advarer.
Useriøs nedtrapping
Christina Bu, generalsekretær for Norsk elbilforening, forteller ABC Nyheter at hun synes nedtrappingen skjer alt for fort.
– På litt over ett år så foreslår de altså full moms på elbiler.
Bu forteller at det vil bety at majoriteten av elbilene som selges, vil koste 125.000 kroner mer i moms.
– Det er en useriøs nedtrapping av elbilpolitikken. De har brukt mange år på å bygge opp dette, og det har vært en kjempesuksess. Nå behandler de nedtrappingen på en useriøs måte.
Generalsekretæren forteller at de blir kontaktet av mange frustrerte bilkjøpere og mener det er overraskende at de går så hardt til verks med en gang.
– Vi mener at de burde trappe ned gradvis. Og at det naturlige ville vært å senke grensa til 400.000 i første runde.
Går forslaget derimot gjennom, mener hun at det ikke bør innføres før 1. april 2026.
– Og aller viktigst, vi kan ikke innføre full moms fra 2027, det er altfor mye.
Les også: Riktig hvileplass nå gir bedre veigrep senere – slik lagrer du dekkene dine riktig.