Motor
Tar avgiftsgrep
De foreslåtte avgiftsendringene er ennå ikke vedtatt, men allerede nå tar bilimportørene grep. Tesla rykker nå ut og vil ta momsregningen.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Det går unna hos Tesla om dagen, og de er ikke alene om å merke økt aktivitet. Da finansminister Jens Stoltenberg la frem forslaget til statsbudsjett i oktober, ble det straks åpenbart at norske bilkjøpere bør hive seg rundt.
Nettopp det er det mange nordmenn som nå gjør, og bransjen venter at det vil bli registrert et stort antall biler i tiden frem mot jul.
Momsgrensen foreslås senket fra 500.000 til 300.000 kroner fra 1. januar 2026, noe som betyr at mange av Norges mest populære elbiler blir 50.000 kroner dyrere neste år. I tillegg varsles det full moms på elbiler fra 2027.
Tar momsgrep
Tidligere i år forlenget Tesla sin rentekampanje på null prosent til å gjelde ut året. Det gjør den fortsatt og bilen det dreier seg om er Teslas mest populære i Norge, såkalte Model Y Premium Long Range firehjulsdrift. Den koster for tiden fra 535.813 kroner og forbeholdet i kampanjen er at bilen leveres i år.
Imidlertid melder Tesla at leveringen av biler som konfigureres og bestilles nå, antagelig ikke vil skje før i februar 2026. Det kan potensielt medfører en ekstra momsregning for norske kunder.
For å bøte på dette introduserer Tesla en ny kampanje på Model Y Premium Long Range firehjulsdrift.
Bestilles det bil mellom 3. november og 31. desember i år, og bilen blir levert mellom 1. januar og 31. mars neste år, dekker Tesla et prisavvik opptil maksimalt 50.000 kroner.
Selskapet kaller det en «Tesla bonus» og den kan kombineres med kampanjerente på 1,99 prosent de tre første årete, med effektiv rente på 4,23 prosent. Altså er det ikke lenger snakk om null prosent.
Teslas motivasjon later til å være å få inn så mang bestillinger som mulig i inneværende år.
Selskapet melder også at ferdig konfigurerte, nye biler fortsatt er tilgjengelig for levering i år med kampanjen på null prosent. Men det skal ikke være snakk om mange biler og kundene kan ikke være veldig kresen på farger og utstyr.
Dette skjer med toppmodellen
Det er fullt trykk på Model Y Premium Long Range firehjulsdrift. Pr. 1. november ligger Tesla på salgstoppen i Norge med 22.391 biler. «Kampanjebilen» står for hele 74,6 prosent av Tesla-registreringen.
Tidligere i høst lanserte Tesla sin nye toppmodell, Model Y Performance, med 460 hestekrefter, mer sportslig utseende, nye seter og betydelig bedre ytelser.
Om det skal bestilles helt ny bil, ventes denne å bli levert i Norge i januar. I motsetning til den mest populære Model Y-utgaven er det for tiden ingen kampanjer på Performance-utgaven som koster fra 611.261 kroner.
De rimeligere Y-modellene, såkalte Standard og Premium, begge med bakhjulsdrift, har fortsatt estimert levering i desember i år. Disse starter på henholdsvis 421.996 og 501.660 kroner.
Ikke alene
Tesla er slett ikke alene om å ta momsregningen på vegne av norske bilkjøpere. Denne uken kom nyheten om at kinesiske Zeekr vil dekke avgiftsøkningen om det tegnes kjøpskontrakt før 2026.
Også kinesiske Changan vil sikre kunden «gammel pris», selv om det blir levering neste år. Her er forbeholdet at det bestilles bil i løpet av november i år.
I tillegg har også Harald A. Møller, Toyota, Xpeng og Nissan lignende budskap, men Møller-kundene må velge mellom rentekampanje og dekning av momsøkningen.