Motor

Splitter ny toppmodell av Tesla Model Y: Så mye dyrere er den

Den helt nye Performance-versjonen av Tesla Model Y koster mye ekstra, men det har skjedd masse med ytelsene, kjøreegenskapene, setene og design.

Den helt nye Performance-versjonen av Tesla Model Y koster mye ekstra, men det har skjedd masse med ytelsene, kjøreegenskapene, setene og design.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Norges klart mest solgte bil de siste fem årene ble ny i januar og nå er toppmodellen Tesla Model Y Performance snart klar for norske veier. På sveitsiske veier og ikke minst over Furka- og andre fjellpass i alpelandet yndet av stadig flere nordmenn, oppfører bilen seg eksemplarisk, så det er bare å glede seg.

Karbonspoileren på hekken bidrar til økt marktrykk, selv om luftmotstanden totalt er redusert.
Karbonspoileren på hekken bidrar til økt marktrykk, selv om luftmotstanden totalt er redusert.

Hvorfor tenker du kanskje, om modellen som har litt kortere rekkevidde og koster betydelig mer enn AWD Long Range-versjonen.

Lynrask

580 kilometer er riktignok bare seks færre ifølge WLTP-målingen, mens prisen er 75.448 kroner høyere. Dette er uten vinterhjul, Autopilot-pakker og annet ekstrautstyr hos dem begge, men Performance-versjonen har større hjul samt mer og bedre utstyr inkludert.

De nye Performance-setene er komfortable med god støtte, et utall justeringsmuligheter, varme og kjøling, mens det nye er at seteputen kan justeres i lengden.
De nye Performance-setene er komfortable med god støtte, et utall justeringsmuligheter, varme og kjøling, mens det nye er at seteputen kan justeres i lengden.

Som Performance-navnet tilsier er ytelsene betydelig økt og akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på lynraske 3,5 sekunder på vei mot toppfarten på 250.

Mange elbiler går riktignok fort rett frem, men Tesla har nå utviklet et helt nytt understell som i tillegg til å gjøre bilen mer komfortabel, også er mer sportslig når det er ønskelig.

21-tommers hjul med nye felger og oppgraderte bremser med røde kalippere er en fin detalj.
21-tommers hjul med nye felger og oppgraderte bremser med røde kalippere er en fin detalj.

Når du utnytter disse ytelsene og forbedrete kjøreegenskapene er du raskere enn de fleste andre bilene på veien, også gjennom og ut av krappe svinger.

Nytt understell

Det skyldes at Tesla for første gang har montert justerbare og adaptive støtdempere som ved hjelp av en ventil regulerer motstanden begge veier. Forskjellen på Standard og Sport er riktignok ikke veldig stor, men systemet er utformet på en helt spesiell måte.

Les også: Disse vinterdekkene vinner årets tester i 2025.

Passasjerene i baksetet har sin egen skjerm for betjening av klimaanlegg, stereo og andre komfortfunksjoner.
Passasjerene i baksetet har sin egen skjerm for betjening av klimaanlegg, stereo og andre komfortfunksjoner.

 Mens bilen prioriterer komfort og tilbakemeldinger fra underlaget i kjøreoppsettet Standard, vil sjåførens signaler i større grad påvirke støtdemperne i Sport.

Foruten karbonspoileren er det den brede diffusoren og Performance-logoen som røper at dette ikke er en vanlig Model Y bakfra
Foruten karbonspoileren er det den brede diffusoren og Performance-logoen som røper at dette ikke er en vanlig Model Y bakfra

Det spesielle er likevel at bilen registrerer alle disse påvirkningene ut fra algoritmer plassert midt i bilen slik at det ikke er de enkelte hjulenes oppførsel som prioriteres, men hele bilens bevegelser.

Pose og sekk

På denne måten merker du at komfortnivået heves når du kjører rolig, mens krengningen reduseres både i lengde- og sideretningen når du benytter ratt og pedaler aktivt. Skarpe kanter og ujevnheter slukes dermed ubesværet og bilen krenger lite når sentrifugalkreftene prøver seg.

Interiøret preges av vegansk skinn, alcantara, karbonpaneler, stemningslys og lite plast.
Interiøret preges av vegansk skinn, alcantara, karbonpaneler, stemningslys og lite plast.

Kraftfordelingen mellom akslingene prioriteres også bakover ved aktiv kjøring i Sport og med betydelig bredere dekk på de 21 tommer store felgene bak får bilen ende mer sportslige egenskaper.

Bilen føles derfor stram og presis, uten å være ubehagelig. Liker du den mykere og lettkjørt vil rolig kjøring i Standard være bedre, men det er mer.

Det adaptive og justerbare understellet fungerer akkurat som tilsiktet og gjør Tesla Model Y Performance til en kjøreglad bil.
Det adaptive og justerbare understellet fungerer akkurat som tilsiktet og gjør Tesla Model Y Performance til en kjøreglad bil.

Flere valg

Du har som før muligheten til å redusere regenereringen og du kan påvirke gassresponsen i Chill, Standard og Insane. Motstanden i rattet kan også justeres i tre posisjoner og stabilitetssystemet har to, Standard og Reduced, men du kan ikke skru det helt av.

På tørr asfalt vil du derfor uansett merke at systemet holder deg strengt i ørene og det er på grensen til umulig å få bilen til å skrense eller spinne. Det gjør at du kan savne oppsettet i forgjengerens Track Mode.

Les også: Visste du dette? Snart kommer det nye krav til bildekk.

Frunken under panseret er på 117 liter og med en dreneringsplugg kan det benyttes til mye forskjellig.
Frunken under panseret er på 117 liter og med en dreneringsplugg kan det benyttes til mye forskjellig.

Tesla forsvarer dette med at Model Y fortsatt er en SUV og skal du ha noe skikkelig sportslig har Model 3 Performance fortsatt det lekne systemet hvor du kan justere kraftfordelingen mellom akslingene i 21 steg, regenerering i like mange og stabilitetskontrollen i Reduced, Minimal og Off. I tillegg har du spesielle kjølesystemer og en Lap Timer som registrerer rundetider.

Tesla har for øvrig lest av informasjon fra forgjengeren med Track Mode og dette systemet benyttes i all hovedsak på parkeringsplasser og har liten praktisk effekt.

Allsidig

At det er en SUV betyr samtidig at Model Y Performance har den gode plassen for både passasjerer og bagasje. Tredelt baksete med justerbar rygg, inntil 2.138 liter bagasje og en stor frunk med drenering er også verdt å ta med seg.

Med kun et ratt, to pedaler og en skjerm kan man trygt kalle interiøret minimalistisk. Skjermen er for øvrig blitt større og med 80 prosent flere piksler.
Med kun et ratt, to pedaler og en skjerm kan man trygt kalle interiøret minimalistisk. Skjermen er for øvrig blitt større og med 80 prosent flere piksler.

Bakkeklaringen er ikke spesielt stor med sine 15,7 cebtimeter, men fremkommeligheten er fortsatt god. Slip Mode vil samtidig kunne hjelpe deg ut av snøfonner om vinteren.

Ellers har bilen fått Performance-seter med deilig sidestøtte og elektrisk justering av lengden på sitteputen i tillegg til høyde, tilt og ryggvinkelen. Setene har dessuten fått kjøling i tillegg til varme.

Ny skjerm

Skjermen i midten er økt med rundt to centimeter, men antall piksler er økt med 80 prosent så grafikken og oppløsningen er blitt bedre og skarpere.

Performance-logoen dukke først opp på Plaid-modellene og skal illustrere en hastighet som passer best i science fiction.
Performance-logoen dukke først opp på Plaid-modellene og skal illustrere en hastighet som passer best i science fiction.

Materialkvaliteten er samtidig høy med mye vegansk skinn, alcantara, polstrede flater og lite plast. Karbonpaneler på dashbord og dører røper også at dette er en Performance-versjon.

Utvendig er hekkspoileren også i karbon, mens den større frontspoileren, luftinntakene og sidesepeilene er utformet i blank sort, Diffusoren er også sort og bredere, mens lyslinjen foran og det indirekte lyset bak er likt som på standardversjonen.

Sportspedaler i aluminum er en tøff liten detalj.
Sportspedaler i aluminum er en tøff liten detalj.

Panorama glasstak, et flott stereoanlegg med 15 høyttalere og en hengervekt på 1.600 kilo får du også til prisen på 611.261 kroner. En ladeeffekt på 250 kW, Tesla Plug-and-Charge, Basic AutoPilot og en drøss kameraer er også standard.

Bedre bremser

Nytt er også bremsefunksjonen som reduserer bremsetrykket mot slutten for en mer komfortabel stopp når du ikke bremser maksimalt.

Fronten har fått markerte sorte og blanke detaljer mens spoileren er gjort lavere og bredere.
Fronten har fått markerte sorte og blanke detaljer mens spoileren er gjort lavere og bredere.

Automatisk giring, blendbare speil og telefonnøkkel i den omfattende Tesla-appen er også detaljer du vil sette pris på.

En relativt stor svingradius, lite bakvindu og kamerabasert regnsensor som virker dårlig må du også leve med.

Bilen har vært mulig å bestille siden lanseringen 30. august og de første bilene vil komme til landet i månedsskiftet oktober/november.

Les også: Har bilen din kamera? Da må du unngå dette.  

Når støtdemperne er satt i Standard er det signalene fra underlaget som påvirker oppførselen mest.
Når støtdemperne er satt i Standard er det signalene fra underlaget som påvirker oppførselen mest.

Er du av typen som er skikkelig glad i å kjøre bil, i tillegg til å ha behov for plass, fremkommelighet og rekkevidde kan Tesla Model Y Performance være bilen for deg.

Tesla Model Y Performance

Konklusjon og spesifikasjoner av Tesla Model Y Performance etter biltest hos Finansavisen.