Test av Mercedes-AMG GT 63 Pro 4Matic+:

Skremmende

Mange klager over lite lyd og en passiv kjøreopplevelse i elbilene. Da er Mercedes-AMG GT 63 Pro 4Matic+ løsningen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Lusker du rundt i en elbil kan du lett skremme fotgjengere, syklister og andre når de plutselig oppdager deg. Kjører du den nye Mercedes-AMG GT 63 Pro 4Matic+ kan du skremme dem lenge før du er innen synsvidde.

Skriften på forskjermene levner ingen tvil om hva slags drivlinje som befinner seg ombord.
Skriften på forskjermene levner ingen tvil om hva slags drivlinje som befinner seg ombord.

Å skremme medtrafikanter er sjelden en målsetting, men kjører du i tettbygd strøk, kan du lett unngå å bli oppfattet som en pøbel ved å kjøre rolig og strupe sportseksosen. Har du derimot åpnet spjeldene i eksosanlegget og kjører på høyt turtall ute på landeveien kan det fortsatt skje.

Banefokusert

Da har for øvrig det voldsomme lydbildet fra den fire liter store V8 turbomotoren med to doble eksosrør den effekten at elg, rådyr og annet småvilt gjerne holder seg unna, slik at du kan nyte bilen til det den er ment til.

Bilen har et eget kjøreprogram for Dragrace, hvor grønne lamper i instrumentpanelet hjelper deg med en effektiv start.
Bilen har et eget kjøreprogram for Dragrace, hvor grønne lamper i instrumentpanelet hjelper deg med en effektiv start.

Nå er egentlig Pro-versjonen optimalisert for banekjøring hvor avansert og aktiv aerodynamikk, redusert vekt og økt kjøling av bremser, motor og differensialer er satt i fokus. Fastmontert hekkspoiler, utstrakt bruk av karbon, keramiske bremser og 27 ekstra hestekrefter bidrar også til bedre kjøreegenskaper og ytelser enn standardmodellen.

Les også: Denne enkle trepunkts-testen avslører når du bør bytte vinterdekk. 

Noen vil nok mislike og klage over støyen når spjeldene i sportseksosen er åpne, men lyden som åpenbarer seg ut av de to doble eksosrørene smører øregangen hos bilseksuelle.
Noen vil nok mislike og klage over støyen når spjeldene i sportseksosen er åpne, men lyden som åpenbarer seg ut av de to doble eksosrørene smører øregangen hos bilseksuelle.

Det er vanskelig, på grensen til umulig å utnytte alle de 612 hestekreftene til fulle på offentlig vei. I noen korte øyeblikk kan du likevel trykke gasspedalen i bunn og nyte kreftene som river i kroppen, brølet som trenger inn i ørene og tunnelsynet som presser seg frem i øynene.

De turbinformede luftdysene er pakket inn i deilig skinn og er en lekker detalj.
De turbinformede luftdysene er pakket inn i deilig skinn og er en lekker detalj.

Krevende bremser

Ikke lenge etterpå bør du flytte foten til venstre og trykke bremsepedalen hardt inn og aktivere de store og oppgraderte karbonkeramiske bremseskivene som tåler mer juling enn du klarer å gi dem. Ulempen er at de kan være krevende å betjene på en jevn og myk måte når du kjører i kø og andre rolige situasjoner.

Målflagget bak logoen på bagasjerommet røper at dette er den baneorienterte Pro-modellen.
Målflagget bak logoen på bagasjerommet røper at dette er den baneorienterte Pro-modellen.

Dette er selvfølgelig ikke bilens primære oppgaver, men den kan benyttes til det meste, ikke minst langkjøring som GT i navnet tilsier. Noe hjulstøy fra de brede, lave og store dekkene må du leve med, men det nyter du desto bedre av når veigrepet skal utforskes.

Førermiljøet er av den klassiske typen, selv om instrumentpanelet kan få moderne utforming og funksjoner
Førermiljøet er av den klassiske typen, selv om instrumentpanelet kan få moderne utforming og funksjoner

De dype AMG sportssetene er meget behagelige når du kjører langt og rolig. De kan justeres i praktisk talt alle retninger og det eneste du kan savne på varme dager er kjøling, men fordi vekt er viktig blir det mindre viktig.

Den lave og brede hekken med markerte hofter og smalt overbygg understreker hva bilen er ment som.
Den lave og brede hekken med markerte hofter og smalt overbygg understreker hva bilen er ment som.

Biter seg fast

Når du kjører fort i svingene skjønner du fort at den gode sidestøtten har en viktigere funksjon når den direkte styringen, brede dekkene, aktive stabilisatorstagene med hydraulisk styring av fjæringen og avanserte firehjulsdriften spiller på lag.

4Matic+ som systemet heter inkluderer også bakhjulsstyring hvor bakhjulene styrer med forhjulene i høye hastigheter for økt stabilitet og mot dem i lave for bedre manøvrering. Svingradiusen er likevel ganske stor og fronten lang, så trange parkeringshus og -plasser kan være krevende.

Funksjonsvelgeren på ventre side av AMG-rattet lar sjåføren velge en rekke individuelle oppsett av alt fra sportseksos og ESP, via understell og girskift til frontlifter og AMG Dynamics.
Funksjonsvelgeren på ventre side av AMG-rattet lar sjåføren velge en rekke individuelle oppsett av alt fra sportseksos og ESP, via understell og girskift til frontlifter og AMG Dynamics.

Disse systemene gjør at bilen på tørr og varm asfalt biter seg fast til underlaget på en nesten surrealistisk måte enten du gir full gass, bremser hardt eller presser bilen gjennom svingene i et tempo du ikke trodde var mulig. Da kan du heldigvis klamre deg til det tøffe AMG sportsrattet i karbon med alcantara i grepsonene for å få best mulig kontakt med bilen og underlaget. 

Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.

Utallige valgmuligheter

Før du gjør dette kan du velge kjøreprogram via bryteren til høyre på rattet hvor Snow, Individual, Comfort, Sport, Sport+ og Race er alternativene. Disse gjør omtrent som forventet, men i Race har du i tillegg menyer i hovedskjermen for mer ekstrem kjøring.

Den lange og lave panseret gir plass til at motoren er plassert bakhjulene for optimal vektfordeling.
Den lange og lave panseret gir plass til at motoren er plassert bakhjulene for optimal vektfordeling.

En av disse er Drift Mode hvor forhjulene og ESP kobles ut. Da bør du vite hva du driver med og håpe at ingen hvite og gule biler med sorte striper eller deres sivile kollegaer ser deg. 

Det tøffe AMG sportsrettet i karbon med alcantara i grepsonene har også en drøss praktiske funksjonevelgere.
Det tøffe AMG sportsrettet i karbon med alcantara i grepsonene har også en drøss praktiske funksjonevelgere.

I Track Mode kan du velge en av de mange forhåndsprogrammerte banene som Spa, Monza og Nürburgring eller legge inn Rudskogen Motorsenter og andre. Ved siden av rundetider kan du også registrere telemetri i form av gasspådrag, bremseeffekt og hastighet for å optimalisere kjøringen over tid.

Aldri utlært

I tillegg til å velge oppsett for motorstyring og understell avhengig av vær og føreforhold kan bilens kjøresystem AMG Dynamics tilpasses sjåførens kompetanse i Basic, Advanced, Pro og Master. Legg til et tretrinns ESP-system og du får så mange muligheter at det garantert vil ta tid før du blir utlært. I den grad man noen gang blir det.

Hekkspoileren i karbon er fastmontert og ikke mer fremtredende enn at den er tøff og ikke vulgær.

Et eget program for Drag Race optimaliserer bilens Launch Control, enten du vil akselerere fra 0 til 100 kilometer i timen eller forsøke deg på en quartemile og måle deg mot Julie Nataas.

Les også: Snart kommer det nye krav til bildekk.

I dørene sitter to av høyttalerne i det flotte Burmester-anlegget samt sete- og vindusbetjening pakket inn i skinn, alcantara og karbon.
I dørene sitter to av høyttalerne i det flotte Burmester-anlegget samt sete- og vindusbetjening pakket inn i skinn, alcantara og karbon.

På venstre side av rattet sitter det ytterligere en funksjonsvelger hvor de fleste oppsettene kan velges manuelt, inkludert sportseksos, men også praktiske funksjoner som Start/Stop og bilens frontløfter for fartsdumper og andre skumle kanter.

Enkelt og vanskelig

Sistnevnte kan for øvrig programmeres i bilens GPS-system, så slipper du å trykke på knappen hver gang du passerer barnehagen. Dette forenkler hverdagen, noe de utallige kjørefunksjonene ikke gjør.

Speilhusene i karbon er en lekker detalj.
Speilhusene i karbon er en lekker detalj.

Bilens lynraske nitrinns DTC-kasse har også en rekke funksjoner du vil sette pris på. I automat følger bilen kjøreprogrammene i kombinasjons med kjørestil, hvor du gjerne kan overstyre girkassen ved å sjalte opp og ned ved behov.

I Den nye modellen er det gjort plass til to bakseter, men de er best egnet til barn og bagasje.
I Den nye modellen er det gjort plass til to bakseter, men de er best egnet til barn og bagasje.

Setter du bilen i manuell får du hjelp av en turtallsindikator når du mærmer deg rødmerkingen, inkludert et lydsignal når bilen står i Race. I de laveste girene kommer dette godt med da turtallsregisteret gjerne spises opp fortere enn du får sagt «ooopps» og du butter i turtallsperren.

Fire seter

I motsetning til første generasjon har Mercedes-AMG GT ikke lenger transakselutforming, men har fått girkassen montert i bakkant av den front-midtstilte motoren. Dette påvirker vektfordelingen i bilen, men aerodynamikken sørger samtidig for redusert marktrykk foran og økt bak.

Den store grillen, de skarpe luftinntakene i karbon, tøffe puklene på panseret, profilerte dørene, lave overbygget og store hjulene bidrar til et utseende det er vanskelig å ikke like.
Den store grillen, de skarpe luftinntakene i karbon, tøffe puklene på panseret, profilerte dørene, lave overbygget og store hjulene bidrar til et utseende det er vanskelig å ikke like.

Dermed er det gjort plass til to bakseter for å ta opp konkurransen med Porsche 911 om dårligst benplass. Hvis de i forsetene er rause kan du få plass bak, men taket er samtidig lavt så vi kan garantere en ukomfortabel tur for alle som har levd noen år.

I midtkonsollen kan du boltre deg i et utall av kjøreoppsett i tillegg til alle de mer vanlige komfort- og kjørefunksjonene.
I midtkonsollen kan du boltre deg i et utall av kjøreoppsett i tillegg til alle de mer vanlige komfort- og kjørefunksjonene.

Baksetene kan enten benyttes til bagasje eller slås ned for å få inn store kofferter bak. Stuerom i dørene og koppholdere er det også gjort plass til, men sett på lokket og fest gjenstandene når du skal ut og tøffe deg.

Luksusbil

Bilen har selvfølgelig det meste du kan tenke deg av kjøre- og komfortutstyr, inkludert fartsovervåkning som skrus av med et trykk på volumknappen. Denne styrer for øvrig et flott Burmester stereoanlegg og resten av interiøret er også påkostet.

Med Pro-navnet har bilen karbonkeramiske bremser som vil gjøre dagene på bane morsommere og tryggere.
Med Pro-navnet har bilen karbonkeramiske bremser som vil gjøre dagene på bane morsommere og tryggere.

Det er ikke spart på hverken skinn, karbon eller alcantara og bilen fremstår meget luksuriøs.

Utvendig skal det godt gjøres å ikke like bilen med sin gapende grill, store luftinntak i karbon, pukler på panseret og profilerte dører samt speilhus og skjørter i karbon.

Hensynsfull

Bak har Pro-modellen fått en fastmontert spoiler i karbon som er mer kledelig enn vulgær, mens de to doble eksosrørene er pakket inn i en diger diffusor i karbon i forlengelsen av kanalene under bilen. GT 63-logoen i hekken er akkompagnert av et lite målflagg som vitner om at det er en Pro-modell.

De deilige AMG-sportssetene er komfortable på langtur og holder deg godt fast når du kjører aktivt.
De deilige AMG-sportssetene er komfortable på langtur og holder deg godt fast når du kjører aktivt.

Det betyr at du mener alvor, enten du setter rundetider blant de raskeste på bane eller skremmer småvilt ut i skogen. Alternativt kan du trykke på «hensynsfullknappen» og nyte kjøreturen uansett hva du driver med.

Les også: Har bilen din kamera? Datatilsynet advarer.

Alternative kommentarer til Motor 2.0

Dette liker vi:

Det fantastiske lydbildet er en funksjon av drivlinjen med en heftig V8 med turbo og en lynrask girkasse. Ytelsene og kjøreegenskapene er helt på topp med et utall oppsett for både bane og vei. Bilen ser tøff ut, du sitter godt og interiøret er påkostet.

Dette liker vi ikke:

Prisen er meget høy og baksetene veldig trange. De mange kjøreoppsettene er kompliserte å bli kjent med og du vil merke noe hjulstrøy, men det er eksoslyden som vil skremme andre. Svingradiusen er stor til tross for bakhjulsstyringen.

Konklusjon; 9