Livsstil

Porsche 911 Turbo S: Prisbyks

Porsche smeller en helt ny motor inn i sin raskeste bil. Resultatet er at nye 911 Turbo S er blitt helt vanvittig, men det er prisen også.

Porsche 911 Turbo S får hybridsystemet til 911 GTS, men selvfølgelig med langt mer motoreffekt.
Porsche 911 Turbo S får hybridsystemet til 911 GTS, men selvfølgelig med langt mer motoreffekt.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Alt er bedre i Sveits. Sjokoladen, fjellene og de trivelige naboene. Men selv om Sveits virker forlokkende, er det ting som fortsatt er litt fint med lille Norge. En av de tingene er prisen på nye Porsche 911 Turbo S – sammenlignet med prisen i Sveits. 

711 hestekrefter – Effekten i nye Porsche 911 Turbo S T-Hybrid

Voldsomt på alle måter

Før du får prisen, skal du få noen andre tall om nye Porsche 911 Turbo S. Selvfølgelig forventer du at dette er voldsomme greier, for noe annet hadde skuffet. Og heftig er det utvilsomt. 

Porsche 911 Turbo S yter 711 hestekrefter.
Porsche 911 Turbo S yter 711 hestekrefter.

Da Porsche lanserte 911 GTS i fjor kom den med en helt ny 3,6-liters boksersekser, lukket hybridsystem og én turbo. Mellom kompressor- og turbinhjulet sitter da en elektrisk motor som spinner opp turboen og skal minimere forsinkelse i gassresponsen. 

T-Hybrid, kaller tyskerne systemet som også inkluderer batteri og en større elmotor i PDK-girkassen.

Les også: Disse vinterdekkene vinner årets tester i 2025.

0 til 100 skal gå unna på 2,5 sekunder.
0 til 100 skal gå unna på 2,5 sekunder.

911 GTS yter 541 hestekrefter og GTS Coupé bykser til 100 på tre blank. 

Du har allerede gjettet at det i nye 911 Turbo S ikke er snakk om én slik turbosammensetning, men to. 

Nye Porsche 911 Turbo S yter svimlende 711 hestekrefter mellom 6.500 og 7.000 omdreininger og muskuløse 800 Nm fra 2.300 helt opp til 6.000 omdreininger. Resultatet er at bilen bykser til 100 på bare 2,5 sekunder.

Sportseksosanlegg med bakpotte og enderør i titan er standardutstyr på 911 Turbo S. Det skal gi en rik og spesiell lyd, lover Porsche, og er 6,8 kg lettere sammenlignet med foregående modell.
Sportseksosanlegg med bakpotte og enderør i titan er standardutstyr på 911 Turbo S. Det skal gi en rik og spesiell lyd, lover Porsche, og er 6,8 kg lettere sammenlignet med foregående modell.

Det er 0,2 sekunder raskere enn tidligere og bilen er 0,5 sekunder raskere til 200 kilometer i timen. Den øvelsen skal nå ta 8,4 sekunder. Det er også satt en ny rundetid på Nürburgring Nordschleife, 7:03.92 minutter som er 14 sekunder raskere enn det utgående modell klarte. 

Imidlertid er toppfarten nå på 322 kilometer i timen, åtte mindre enn før, pussig nok. Videre kan du merke deg at bensinmotoren alene yter 640 hestekrefter, mens utgående modell med 3,7-liters boksersekser hadde 650 hestekrefter. 

Ikke ladbar

Nye Porsche 911 Turbo S har et lettvekts hybridbatteri på 1,9 kWh. Det er altså ikke snakk om en ladbar hybrid. Foran benyttes samme dekkdimensjon som på tidligere Turbo S, men bak går Porsche for 325/30-profil på 21-tommers hjul. Det er en økning i bredde på 10 millimeter. Motorkraften sendes som før til alle fire hjul. 

Nytt på 911 Turbo S er at bakdekkene er blitt enda bredere. De måler nå 325 millimeter, 10 mer enn før.
Nytt på 911 Turbo S er at bakdekkene er blitt enda bredere. De måler nå 325 millimeter, 10 mer enn før.

En annen nyhet er at bilens elektrohydrauliske understell styres av høyvoltssystemet. Dette understellet er standardutstyr på nye 911 Turbo S, og med på kjøpet får du også et eksosanlegg med bakre lyddemper og eksosrør i titan. Dette gjør bilen 6,8 kilo lettere, men likevel er nye 911 Turbo S tyngre enn forrige modell. 

Den gamle modellen, uten T-Hybridsystemet, veide 1.640 kilo, mens den oppdaterte versjonen ligger på 1.725 kilo – 85 mer enn før. 

Tyskerne litt lure, for nå leveres (og veies) bilen uten bakseter, men setene bak kan bestilles uten at det koster noe ekstra. 

Les også: Snart kommer det nye krav til bildekk.

Pris i Norge (og Sveits)

Siden 911 Turbo S er Porsches toppmodell frem til en eventuell 911 GT2 dukker opp (og spesialmodeller som S/T sees vekk fra), er det naturlig at prislappen blir høy. 

Porsches elektrohydrauliske understell, Porsche Dynamic Chassis Control (ehPDCC), er standardutstyr på nye 911 Turbo S. Innvendig er det mange detaljer i gråfargen tyskerne kaller «Turbonite», som kun fås på Turbo S.
Porsches elektrohydrauliske understell, Porsche Dynamic Chassis Control (ehPDCC), er standardutstyr på nye 911 Turbo S. Innvendig er det mange detaljer i gråfargen tyskerne kaller «Turbonite», som kun fås på Turbo S.

I Sveits koster bilen fra 312.200 sveitsiske franc, tilsvarende like i underkant av 3,9 millioner kroner. Her i Norge starter bilen på noe rimeligere 3.768.204 kroner. Det gjør den billigere enn nye Lamborghini Temerario, som koster rundt fem millioner kroner før utstyr, men direkte billig kan Turbo S neppe kalles. 

Karbonkeramiske bremser er standardutstyr. Foran er de på 420 millimeter som før, men bak er de vokst fra 390 til 410 millimeter. Det er digert.
Karbonkeramiske bremser er standardutstyr. Foran er de på 420 millimeter som før, men bak er de vokst fra 390 til 410 millimeter. Det er digert.

Imidlertid er det greit å notere seg at Porsche tar seg bedre betalt nå enn før. I 2024 var listepris på en Turbo S 3.469.328 kroner, i 2023 kostet den 3.404.823 og i 2022 3.105.000 kroner. 

Noe av økningen tidligere år kan skyldes avgiftsendringer, men det siste prisbykset på oppdaterte 911 Turbo S dreier seg også om valutasituasjonen, forteller Porsche-importøren i Norge når Finansavisen spør. 

Les også: Har vinterdekkene dine god nok mønsterdybde? Slik sjekker du selv.