Livsstil

Ny fotoboks avslører mobilbruk i bil

Avanserte AI-kameraer har redusert antall dødsulykker med 20 prosent i test-prosjekt.

Både mobilbruk og alvorlige ulykker er betydelig redusert under test-perioden i New South Wales.
Publisert Sist oppdatert

Financial Times omtaler hvordan det australske selskapet Acusensus har utviklet kameraer som automatisk avdekker mobilbruk bak rattet. 

Teknologien analyserer bilder med kunstig intelligens og har ført til en 20 prosent nedgang i dødsulykker i delstaten New South Wales etter to år med testing – mens resten av Australia i samme periode opplevde en økning på 8 prosent i dødstall.

Slik fungerer kameraene

  • Mobile enheter kan flyttes mellom veistrekninger etter behov.

  • Tar flere bilder av hvert kjøretøy og analyserer disse for å se om føreren holder en mobiltelefon – også når den ligger på fanget (ulovlig i flere delstater).

  • Mistenkte brudd sendes til manuell kontroll før bøter utstedes.

Det norske mobilforbudet

Forskrift om forbud mot førers bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring med motorvogn.

§ 2.Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvogn

Fører av en motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøring.

Fører kan likevel bruke mobiltelefonen til å starte opp, gjennomføre og avslutte en samtale når mobiltelefonen under kjøringen er håndfri eller er plassert i en holder.

Holderen skal være forsvarlig fastmontert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets orginalinnredning.

Når mobiltelefonen brukes håndfritt, kan den også benyttes til å styre og avspille lydfiler.

Få sjåfører bestrider bøtene, fordi kamerabildene anses som tydelig bevis. Andelen mobilbrukere sank fra 1 prosent til 0,2 prosent av bilistene etter innføring, og Acusensus registrerer at trenden fortsetter nedover.

Fordi kameraene flyttes rundt, vet ikke sjåførene hvor de står. Dermed virker de mobile fartskameraene forebyggende, og får effekt selv på veier uten overvåkning.

Kameraet avslører også mobiltelefoner som ligger på fanget.

Mobil overvåkning

Også England og Nederland tester ut tilsvarende teknologi for å bedre trafikksikkerheten.

I Danmark har politiet ifølge FDM (Forenede Danske Motorejere) satt inn en kraftig opptrapping av fotovogner: Antallet økes til over 100 enheter, med ny teknologi som kan overvåke flere kjørefelt og ta bilder både forfra og bakfra når lover brytes. 

Dette gjør at kameraene også fanger opp registreringsnummer på motorsykler og ATVer, som i Norge er et problem.

Fotovognene kan plasseres på kritiske strekninger og ulykkespunkter og fungerer som et fleksibelt supplement til fastmonterte kameraer.

Norge på vent

Statens vegvesen jobber kontinuerlig med økt fokus på distraksjon som ulykkesårsak, og seksjonssjef for ATK i Statens vegvesen, Hilde Therese Halås, bekrefter at mobile fartsmålere er til vurdering.

– Både svenskene og danskene benytter mobile ATKer. Vi ser på det som en mulighet også i Norge, og det kan bli aktuelt å benytte for eksempel ved store utfartshelger eller i veiarbeidsoner. Men først skal vi være 110 prosent sikre på at målingene er helt korrekte. I ytterste konsekvens kan vi sende folk i fengsel, og da veier rettsikkerhetsprinsippet tungt, kommenterer hun overfor ABC Nyheter.

Leverandøren av fotobokser til Statens vegvesen vil på sikt tilby mobile fartskameraer.

Lovendring må til

Men det norske regelverket begrenser per nå ATK til å være et fartsregulerende tiltak, og teknologien kan derfor ikke benyttes til å avdekke mobilbruk, kjøring mot rødt lys eller manglende bilbelte. Det må altså en lovendring til før teknologien som benyttes i Australia kan bli aktuell i Norge.

Statssekretær Tom Kalsås i samferdselsdepartementet uttaler til ABC Nyheter: 

– Automatisk trafikkontroll (ATK) har vært et svært effektivt virkemiddel i trafikksikkerhetsarbeidet siden 1988. ATK har siden Stortingets første tilslutning til bruk av tiltaket, vært klart avgrenset til bruk på fartsovertredelser, med unntak av en kortere periode med registrering av kjøring på rødt lys. Departementet følger kontinuerlig utviklingen på området, men det er per nå ikke aktuelt å åpne for at ATK skal kunne benyttes til å fange opp mobilbruk eller manglende bruk av bilbelte i trafikken.

Kostbar overtredelse

Fra 15. mars 2025 økte boten for mobilbruk bak rattet i Norge til 10.450 kroner, i tillegg til at føreren får tre prikker på førerkortet. 

I 2024 ble 5838 bilførere tatt for ulovlig mobilbruk i bil, ifølge tall fra Utrykningspolitiet, og dette genererte nesten 60 millioner kroner i samlet botbeløp.