Bekrefter:
Disse blir ikke tatt i fotoboks
Og det er 177.000 av dem på norske skilter.
(Denne artikkelen ble først publisert på Broom)
Har du sen ferie i år og planlegger langtur i bil? Da er det greit å notere seg at det nå befinner seg rundt 430 fotobokser langs norske veier, eller kameraer som utfører ATK – automatisk trafikkontroll.
Disse fotograferer kjøretøy som passerer et punkt i for høy hastighet (punktmåling) eller over en strekning (strekningsmåling), avhengig av hvor man befinner seg.
Effektivt system
Felles for alle fotoboksene er at de står på steder som er spesielt ulykkesbelastet. Formålet er å få ned farten, for å begrense antall ulykker.
Systemet har vist seg å være svært effektivt. Beregninger foretatt av Transportøkonomisk institutt tyder nemlig på at boksene reduserer antall dødsofre og hardt skadde til omtrent halvparten på strekningene de står plassert.
Så effektivt er systemet, at det legges opp til en solid utbygning fremover.
– Ny Nasjonal Transportplan gir grunnlag for å tro vi vil se en rekke nye fotobokser langs norske veier de neste årene. Ulykkesanalyser viser nemlig at høy fart er sannsynlig medvirkende årsak til en tredjedel av dødsulykkene og fotoboksene er derfor svært viktige virkemidler for å få ned antall trafikkulykker, har seksjonssjef for ATK hos Statens Vegvesen, Hilde Halås Hasseløsæther, tidligere uttalt til Broom.
Les også: Må blir det langt flere fotobokser
Disse slipper unna
Men en gruppe trafikanter behøver normalt ikke å bekymre seg over å bli tatt i automatiske trafikkontroller: Motorsyklistene.
– Motorsykler har skiltet bak, vi tar kun bilder forfra, sier Christer Taule Kjerrgård til Broom. Han er senioringeniør i ATK-seksjonen i Statens vegvesen.
Totalt er det registrert rundt 177.000 lette og tunge motorsykler i Norge, ifølge Opplysningsråd for veitrafikken (OFV). Samtlige er i stand til å bryte fartsgrensen med mange kilometer i timen, i for eksempel 50- og 60-sonen.
– Så det er ingen fotobokser som klarer å lese skiltet på motorsykler?
– Det arbeides ikke med noen løsning for å kunne ta bilde av bakside av kjøretøy. Dette er en sammensatt problemstilling. Fører skal identifiseres. Det kan være vanskelig når det gjelder motorsyklister, utdyper Taule Kjerrgård.
Les også: Merk deg disse tre skiltene i sommer
Alle blir tatt bilde av
Dersom man er motorsyklist og ikke er særlig opptatt av sikkerheten, løper man dermed minimal risiko for straffereaksjon fra politimyndighetene hvis man passerer en fotoboks i for høy hastighet.
Men – og det er et stort men her:
– Motorsyklister blir også avfotografert. Politiet kan svare på hvordan de håndterer disse sakene, sier Taule Kjerrgård.
Les også: Nytt våpen: Disse kan stå hvor som helst
– Blir registrert og jobbet med
Broom tar derfor kontakt med politiet, for å få belyst problemstillingen mer inngående.
– Det stemmer at i Norge blir motorsyklene fotografert forfra, som alle andre kjøretøy som går inn i fotoboks, bekrefter seksjonssjef Inger Torill Lindseth Mahle ved Politiets ATK-senter.
Hun understreker samtidig at det ikke er noen garanti for at man ikke blir straffeforfulgt.
– Det at skiltet er plassert bak på sykkelen og fører har hjelm, gjør det utfordrende for politiet å identifisere fører, men jeg kan si at alle sakene blir registrert og jobbet med ut fra ressurssituasjon, utdyper hun.