Motor

Nordmenn gir gass: – Rush uten sidestykke

Trege tider i bilbransjen er fullstendig snudd på hodet av de ventede avgiftsendringene. – Med den interessen vi opplever nå, lønner det seg absolutt ikke å vente, sier adm. direktør i Ford, Per Gunnar Berg.

Over 1.100 nye biler fra Ford ankom nylig Drammen havn. Mange bilaktører opplever økt aktivitet etter at forslaget til statsbudsjett ble lagt frem i oktober.
Over 1.100 nye biler fra Ford ankom nylig Drammen havn. Mange bilaktører opplever økt aktivitet etter at forslaget til statsbudsjett ble lagt frem i oktober.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

– Kunder som kjenner sin besøkelsestid har svært gode muligheter til å få ny bil registrert før nyttår. Det er i de fleste tilfeller en klart bedre løsning enn momskompensasjon, hevder adm. direktør i Ford, Per Gunnar Berg.

Berg går med andre ord til angrep på konkurrentene som ikke er leveringsdyktige i år, men som prøver å lokke kunder med å dekke den fryktede momsregningen.

Ford girer opp for å levere elbiler før de foreslåtte avgiftsendringene trer i kraft.
Ford girer opp for å levere elbiler før de foreslåtte avgiftsendringene trer i kraft.

Regjeringen foreslår som kjent å innføre høyere avgifter på elbiler, noe som rammer de mest populære modellene i Norge. En typisk, elektrisk familiebil ligger an til å bli 50.000 kroner dyrere i 2026. For 2027 foreslås det å innføre full moms på alle elbiler, noe som betyr ytterligere 75.000 kroner i prisøkning. 

Bil i år fremfor kompensasjon

Etter at forslaget til statsbudsjett ble kjent, har en rekke aktører kommet med tilbud om å «ta momsregningen» på vegne av nordmenn som vil bestille bil i år, men ikke kan få den levert før i 2026. 

Mange bilaktører merker forståelig nok stor pågang fra norske forbrukere nå.

Tidligere denne uken ble det kjent at Tesla tar et avgiftsgrep og endrer sin rentekampanje, men også kinesiske Zeekr kom på banen. 

Ford Explorer er en av selskapets nyeste elbiler, men Ford er Norges 5. største bilmerke med like over 4.700 registrerte biler så langt, ifølge OFV. Det er milevis bak Tesla, Volkswagen, Volvo og Toyota.
Ford Explorer er en av selskapets nyeste elbiler, men Ford er Norges 5. største bilmerke med like over 4.700 registrerte biler så langt, ifølge OFV. Det er milevis bak Tesla, Volkswagen, Volvo og Toyota.

Fra før har Harald A. Møller, Toyota, Xpeng, Nio og Nissan kommet med lignende budskap, men Møller-kundene må velge mellom rentekampanje og dekning av momsøkningen.

Det er med andre ord varierende hvor gunstig tilbudene fra de forskjellige aktørene er, og elbilsultne nordmenn må passe ekstra godt på at de faktisk gjør en god handel.

«Momsskip» til Drammen

Hos Ford er det tilsynelatende mindre forvirrende. De kan etter sigende levere godt med bil i år. 

– Nok en gang har politikerne overrasket bilbransjen og kundene med store, foreslåtte endringer på kort varsel. Vi har snudd oss raskt rundt og sikret god tilgang på elbiler med levering i år, sier Berg. 

Nye biler fra Ford ruller ut på kaia i Drammen, men det er mange andre bilaktører som også merker stor aktivitert.
Nye biler fra Ford ruller ut på kaia i Drammen, men det er mange andre bilaktører som også merker stor aktivitert.

Nylig ankom Fords første, ekstraordinære storlevering til Drammen havn, med over 1.100 nye elbiler om bord i det Ford kaller «momsskipet».

– Selv om Statsbudsjettet for 2026 ikke er vedtatt, tyder alt på at bilavgiftene generelt skal opp. Pr. nå er vi i stand til å levere bil til alle som ønsker å kjøpe en ny elektrisk Ford med registrering i år, selger Berg inn. 

Flere i bilbransjen håper på at tiden med hissig priskonkurranse og lave marginer skal gå over. At mange nordmenn får opp farten med bilkjøpet, og vil handle selv om prisene stiger og kampanjene forsvinner, er den nye drømmen. 

Etter at budsjettforslaget ble kjent, later det til å fortsatt være kamp om kundene.

Berg er tydelig på at det han kaller «veldig sterke kampanjetilbud» er bedre enn å få bilen levert neste år. 

Om Teslas kampanje legges til grunn, er det imidlertid ikke sikkert at han har rett. De som får levert ny Tesla Model Y Long Range med firehjulsdrift i år, kan sikre seg null prosent rente, mens de som ikke får bil før i 2026 får 50.000 kroner i «Tesla bonus», kombinert med kampanjerente på 1,99 prosent de tre første årete.

Bilbransje nettstedet Bilbransje24.no har tidligere regnet ut at «renterabatten» i Teslas nullprosentkampanje kan være på så mye som 81.791 kroner.