Motor
Lamborghini Urus SE hybrid: Kutter prisen
Den oppgraderte Lamborghini Urus har fått hybrid drivlinje. Det betyr flere hestekrefter og lavere pris.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Med et ekstra batteri og elmotor veier den oppgraderte Lamborghini Urus SE rundt 300 kilo mer enn den utgåtte modellen. Det kan kanskje de aller beste merke når bilen presses til det ekstreme, men de fleste av oss vil heller merke at bilen har fått ekstra krefter.
Vil du lese flere saker fra Finansavisen Motor finner du det her.
800 hestekrefter og 950 Nm i dreiemoment betyr at den store SUV-en akselererer fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,4 sekunder. Det er et fattig tiendel tregere enn den utgåtte Performante-versjonen, som kostet en drøy halv million kroner mer på grunn av den mye høyere avgiften.
Bonus
At SE-versjonen kan kjøre over 60 kilometer på strøm, begrense besøkene på bensinstasjonene og redusere drivstoffkostnadene er hyggelig, mens det å kunne kjøre lydløst og utslippsfritt i garasjer og rundt barnehagen er en bonus.
Det er likevel når du vipper den såkalte Anima («sjel» på italiensk)- spaken i Sport eller Corsa du vet hvorfor du har kjøpt bilen. Spesielt når du har brukt 200.000 kroner ekstra på et Akrapovic originalt eksosanlegg i titan spesialtilpasset for Urus SE.
Et skarpere lydbilde med forhøyete smell, poff og knatring vil da forsterke opplevelsen og underbygge følelsen du får når du trykker inn gasspedalen og lar elmotoren komplettere den fire liter store V8-motoren. Den voldsomme akselerasjonen gir seg da ikke før du når toppfarten på 312 kilometer i timen hvis du har mulighet til det.
Overrasker
Å gi full gass rett frem er en ting, men når dette skjer på vei ut av en sving blir du overrasket over hvor godt understellet og drivlinjen skjuler vekten på 2,5 tonn når de voldsomme kreftene dyttes ut i de fire hjulene.
Les også: Når bør du egentlig bytte vinterdekkene? Her er en enkel trepunkts-test.
En mekanisk senterdifferensial og en elektrisk styrt bakakseldifferensial gjør sammen med det liberale ESP-systemet sitt ytterste for å fordele kreftene optimalt. Forhjulene og ytre bakhjul vinner da heldigvis kampen mot sentrifugalkraften og griper tak i underlaget på en surrealistisk måte. Ikke minst med 23 tommers felger og 285/35- og 325/30-dekk.
På norske landeveier er det kun de første av de åtte girene i den lynraske dobbeltclutchkassen du får bruk for, enten du har den i automat eller manuell. I automat kan du også overstyre girkassen med hendlene på rattet, så slipper du for lavt turtall inn i svingene eller for høyt når du er ferdig med dem.
Effektive
Når husdyr, skurtreskere og andre trafikanter plutselig dukker opp rundt en sving får du glede av de gigantiske karbonkeramiske skivebremsene, som kan være litt ufølsomme under køkjøring og annen kjedelig kjøring.
Bilens kjøresystemer Strada, Sport, Corsa, Sabbia, Terra og Neve (gate, sport, bane, sand, søle og snø) kan kombineres med de elektriske oppsettene EV, Recharge, Hybrid og Performance for totalt 11 forskjellige kombinasjoner.
I tillegg er det en «forbikjøringsknapp» på rattet som gir deg maksimal ytelse i 15 sekunder når det er påkrevet. Å smette forbi en sinke blir dermed ikke noe problem, for å si det mildt.
Er du så gal (les: klok) at du skal teste bilen skikkelig, har bilens infotainmentsystem 300 forhåndsprogramerte baner, pluss de du selv legger inn. Her kan du sjekke rundetider og avlese telemetri for å kutte tiendeler, hundredeler og tusendeler for å bli en best mulig sjåfør.
Allsidig
De heftige ytelsene og sportslige kjøreegenskapene er en ting, men noe av det beste med bilen er likevel at den er meget allsidig. Med en lengde på over fem meter og bredde på over to, er plassen i det tredelte baksetet med justerbar rygg og bagasjerommet enorm.
Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.
En nyttelast på opptil 463 kilo er også godt å ta med seg når du skal frakte hele familien på vinterferie. Har du et par hester eller en mellomstor båt du skal ha med deg byr ikke det på problemer, da hengervekten er på hele 3.500 kilo.
Apropos vinterferie så har bilen et eget snøprogram som optimaliserer fremdriften på glatt underlag. Du kan også heve bilen i flere trinn for å karre deg gjennom dyp snø og over brøytekanter. Samtidig kan du senke bilen for å gjøre innlasting enklere eller la kjøresystemene og farten gjøre det automatisk.
Endringer
Fasongen på bilen er lik som da den kom i 2018, men det er gjort en rekke synlige endringer i designet. Frontlyktene er gjort smalere med ny lyssignatur hentet fra oksens hale, panseret er gjort lenger og fronten lavere med en ny grill og støtfanger.
Bak er både spoiler og bakluken spisset som på sportsbilene, grillen mellom baklyktene har fått heksagonmønster og støtfangeren er gjort lavere. Fra siden gjør nye felger og stylingelementer mellom dem en synlig forskjell.
Innvendig er mye likt som før, men hovedskjermen er gjort større med ny programvare, grafikken er fornyet, lufteventilen endret og hurtigknapper for blant annet ESP, nødlys og EGO-oppsett er nye.
Setene har en fin balanse mellom sportslighet og komfort, mens interiørpanelene har fått flere valgmuligeter og kontrastsømmene kan gjøres mer markerte. I testbilen med oppgradert skinnpakke er luksusfølelsen påtrengende og plastfaktoren tilnærmet null.
Ekstra
Listen over kjøre-, komfort- og sikkerhetssystemer er lenger enn vi kan trykke, slik listen over kostbart ekstrautstyr også er. 122.750 kroner for fargen Verde Gea Lucido, 68.500 for Bang & Olufsen-anlegget og 63.250 euro for de 23-tommers felgene bidrar sammen med det nevnte eksosanlegget til at denne bilen koster 4.975.000 kroner.
Les også: Snart kommer det nye krav til bildekk.
Da er trøsten at du får både en stor familie-SUV og en lynrask sportsbil.
Lamborghini Urus SE: