Motor

Lamborghini Urus SE hybrid: Kutter prisen

Den oppgraderte Lamborghini Urus har fått hybrid drivlinje. Det betyr flere hestekrefter og lavere pris.

Lamborghini Urus i fart på landevei, med kraftfull design og sportslig ytelse.Lamborghini Urus, testkjøring, sportssuv.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Med et ekstra batteri og elmotor veier den oppgraderte Lamborghini Urus SE rundt 300 kilo mer enn den utgåtte modellen. Det kan kanskje de aller beste merke når bilen presses til det ekstreme, men de fleste av oss vil heller merke at bilen har fått ekstra krefter.

Vil du lese flere saker fra Finansavisen Motor finner du det her.

Nærbilde av doble eksosrør på en Lamborghini Urus, som understreker bilens sportslige preg.
Nøkkelord: Lamborghini Urus, eksos, sportssuv.
Det spesialtilpassede Acrapovic eksosanlegget koster 200.000 kroner, men mange synes det er verdt det.

800 hestekrefter og 950 Nm i dreiemoment betyr at den store SUV-en akselererer fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,4 sekunder. Det er et fattig tiendel tregere enn den utgåtte Performante-versjonen, som kostet en drøy halv million kroner mer på grunn av den mye høyere avgiften.

Bonus

At SE-versjonen kan kjøre over 60 kilometer på strøm, begrense besøkene på bensinstasjonene og redusere drivstoffkostnadene er hyggelig, mens det å kunne kjøre lydløst og utslippsfritt i garasjer og rundt barnehagen er en bonus.

Detaljbilde av midtkonsollen i Lamborghini Urus med startknapp og kjøremodusvelger.
Nøkkelord: Lamborghini Urus, interiør, kjøremodus.
Anima bety sjel og med den elegante spaken kan du velge kjøreprogrammene som gir bilen akkurat det.

Det er likevel når du vipper den såkalte Anima («sjel» på italiensk)- spaken i Sport eller Corsa du vet hvorfor du har kjøpt bilen. Spesielt når du har brukt 200.000 kroner ekstra på et Akrapovic originalt eksosanlegg i titan spesialtilpasset for Urus SE.

Et skarpere lydbilde med forhøyete smell, poff og knatring vil da forsterke opplevelsen og underbygge følelsen du får når du trykker inn gasspedalen og lar elmotoren komplettere den fire liter store V8-motoren. Den voldsomme akselerasjonen gir seg da ikke før du når toppfarten på 312 kilometer i timen hvis du har mulighet til det.

Overrasker

Å gi full gass rett frem er en ting, men når dette skjer på vei ut av en sving blir du overrasket over hvor godt understellet og drivlinjen skjuler vekten på 2,5 tonn når de voldsomme kreftene dyttes ut i de fire hjulene.

Les også: Når bør du egentlig bytte vinterdekkene? Her er en enkel trepunkts-test.

Lamborghini Urus sett fra siden, parkert i naturmiljø med grønt landskap i bakgrunnen.
Lamborghini Urus, SUV, eksklusiv bil.
Fasongen, linjene, detaljene og felgene gjør at bilen ikke ser så stor ut, men den er godt over fem meter lang og har god plass på innsiden.

En mekanisk senterdifferensial og en elektrisk styrt bakakseldifferensial gjør sammen med det liberale ESP-systemet sitt ytterste for å fordele kreftene optimalt. Forhjulene og ytre bakhjul vinner da heldigvis kampen mot sentrifugalkraften og griper tak i underlaget på en surrealistisk måte. Ikke minst med 23 tommers felger og 285/35- og 325/30-dekk.

På norske landeveier er det kun de første av de åtte girene i den lynraske dobbeltclutchkassen du får bruk for, enten du har den i automat eller manuell. I automat kan du også overstyre girkassen med hendlene på rattet, så slipper du for lavt turtall inn i svingene eller for høyt når du er ferdig med dem.

Nærbilde av knapper og klimakontroll i Lamborghini Urus, inkludert “EGO”-innstilling. Lamborghini Urus, interiør, teknologi.
Over den brukervennlige skjermen for klimaanlegget sitter en rad tøffe vippebrytere og en kontrastsøm av store korssting.

Effektive

Når husdyr, skurtreskere og andre trafikanter plutselig dukker opp rundt en sving får du glede av de gigantiske karbonkeramiske skivebremsene, som kan være litt ufølsomme under køkjøring og annen kjedelig kjøring.

Bilens kjøresystemer Strada, Sport, Corsa, Sabbia, Terra og Neve (gate, sport, bane, sand, søle og snø) kan kombineres med de elektriske oppsettene EV, Recharge, Hybrid og Performance for totalt 11 forskjellige kombinasjoner.

Nærbilde av en felg med Lamborghini-logo på Urus, fremhever bilens eksklusive detaljer. 23 tommer store Galantus shiny black diamond-felger skjuler gigantiske karbonkeramiske bremser. Lamborghini Urus, felger, detaljer.
De 23 tommer store Galantus shiny black diamond-felgene skjuler gigantiske karbonkeramiske bremser.

I tillegg er det en «forbikjøringsknapp» på rattet som gir deg maksimal ytelse i 15 sekunder når det er påkrevet. Å smette forbi en sinke blir dermed ikke noe problem, for å si det mildt.

Hele førerplassen i Lamborghini Urus, med skinnratt, skjermer og moderne design. Lamborghini Urus, interiør, luksusbil.
En litt større hovedskjerm, programvareoppdateringer og noen små detaljendringer, inkludert nye materialer er det som har skjedd i førermiljøet.

Er du så gal (les: klok) at du skal teste bilen skikkelig, har bilens infotainmentsystem 300 forhåndsprogramerte baner, pluss de du selv legger inn. Her kan du sjekke rundetider og avlese telemetri for å kutte tiendeler, hundredeler og tusendeler for å bli en best mulig sjåfør.

Allsidig

De heftige ytelsene og sportslige kjøreegenskapene er en ting, men noe av det beste med bilen er likevel at den er meget allsidig. Med en lengde på over fem meter og bredde på over to, er plassen i det tredelte baksetet med justerbar rygg og bagasjerommet enorm.

Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.

Bakfra vises en gullfarget Lamborghini Urus parkert utendørs, med markante linjer og brede dekk.
Nøkkelord: Lamborghini Urus, SUV, luksusbil.
Den mest synlige endringen bak er at hekken har fått en spiss kant midt på spoileren og bakluken.

En nyttelast på opptil 463 kilo er også godt å ta med seg når du skal frakte hele familien på vinterferie. Har du et par hester eller en mellomstor båt du skal ha med deg byr ikke det på problemer, da hengervekten er på hele 3.500 kilo.

Detaljbilde av EV-knapp i Lamborghini Urus SE som aktiverer elektrisk kjøring. Lamborghini Urus SE, EV-modus, hybridbil.
Vippebryteren til høyre lar deg velge oppsett for den elektriske delen av drivlinjen.

Apropos vinterferie så har bilen et eget snøprogram som optimaliserer fremdriften på glatt underlag. Du kan også heve bilen i flere trinn for å karre deg gjennom dyp snø og over brøytekanter. Samtidig kan du senke bilen for å gjøre innlasting enklere eller la kjøresystemene og farten gjøre det automatisk.

Endringer

Fasongen på bilen er lik som da den kom i 2018, men det er gjort en rekke synlige endringer i designet. Frontlyktene er gjort smalere med ny lyssignatur hentet fra oksens hale, panseret er gjort lenger og fronten lavere med en ny grill og støtfanger.

Digitalt instrumentpanel i Lamborghini Urus med sportslig design og avanserte funksjoner.
Nøkkelord: Lamborghini Urus, dashbord, digitalt display.
Instrumentpanelet har fått ny grafikk som tilpasser seg kjøreprogrammene samt egne valg.

Bak er både spoiler og bakluken spisset som på sportsbilene, grillen mellom baklyktene har fått heksagonmønster og støtfangeren er gjort lavere. Fra siden gjør nye felger og stylingelementer mellom dem en synlig forskjell.

Sideprofil av en gullfarget Lamborghini Urus SE parkert i naturmiljø. Lamborghini Urus SE, luksus-SUV, design.
Lamborghini Urus SE er ikke ført og fremst en terrengbil, men du kan heve den og velge kjøreprogrammer som bedrer fremkommeligheten.

Innvendig er mye likt som før, men hovedskjermen er gjort større med ny programvare, grafikken er fornyet, lufteventilen endret og hurtigknapper for blant annet ESP, nødlys og EGO-oppsett er nye.

Setene har en fin balanse mellom sportslighet og komfort, mens interiørpanelene har fått flere valgmuligeter og kontrastsømmene kan gjøres mer markerte. I testbilen med oppgradert skinnpakke er luksusfølelsen påtrengende og plastfaktoren tilnærmet null.

Ekstra

Listen over kjøre-, komfort- og sikkerhetssystemer er lenger enn vi kan trykke, slik listen over kostbart ekstrautstyr også er. 122.750 kroner for fargen Verde Gea Lucido, 68.500 for Bang & Olufsen-anlegget og 63.250 euro for de 23-tommers felgene bidrar sammen med det nevnte eksosanlegget til at denne bilen koster 4.975.000 kroner.

Les også: Snart kommer det nye krav til bildekk.

Nærbilde av motorrommet i Lamborghini Urus SE med 4,0-liters V8 og hybridteknologi. Lamborghini Urus SE, V8 motor, hybrid.
Karbondekselet over motoren røper motorkonstruksjonen og tenningsrekkefølgen på sylinderne.

Da er trøsten at du får både en stor familie-SUV og en lynrask sportsbil.

Lamborghini Urus SE: 

Fakta- og spesifikasjonstabell for Lamborghini Urus SE med ytelser, rekkevidde og pris. Lamborghini Urus SE, spesifikasjoner, pris.
Fakta- og spesifikasjonstabell for Lamborghini Urus SE med ytelser, rekkevidde og konklusjon etter biltest.