Motor

Kroken på døren i Norge

Den har nærmest vært en kultbil blant håndtverkere, bedriftseiere, entreprenører og folk som liker barske biler. Nå er det slutt for Toyota Land Cruiser som varebil i Norge, men det finnes én liten mulighet.

Toyota Land Cruiser som varebil. Personbilen skal fortsatt selges i Norge.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Siden 1990, så langt tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) går tilbake, er det solgt nesten 23.500 Toyota Land Cruisere i Norge. Av disse er over 22.000 som varebil.

Nå er det imidlertid slutt for den populære bilen. Land Cruiser er elsket av arbeidsfolk og de med et pragmatisk behov for fremkommelighet og kjørekomfort til en ikke altfor avskrekkende pris. 

Det er samtidig ingen tvil om at Land Cruiser er blitt et statussymbol i Norge. 

Kuttes ut

Siden Toyota legger om produksjonen av Land Cruiser, fra vanlig diesel til kun å tilby bilen som såkalt mildhybrid, er det ikke lenger mulig å få kjøpt den som varebil i Norge. Batteriet som inkluderes i hybridsystemet gjør at det blir for lite plass i lasterommet. 

Derfor stoppes salget av Land Cruiser varebil nå, og det er ikke midlertidig. Nå er det virkelig slutt. 

Espen Olsen, Toyotas informasjonssjef.

– Synes dere det er trist? 

– Ja, Land Cruiser har vært en institusjon i Norge i mange år, og det er mange kunder som er fornøyd med bilen. Den gjør en viktig jobb for mange kunder, så den vil bli savnet av kundene og oss, sier Toyotas Informasjonssjef, Espen Olsen til Finansavisen.

Tidligere i år ble det kjent at Toyota i Norge skal levere ut 1.000 Land Cruisere som varebil i år. Av disse er 633 allerede levert. 

Det kan virke rart at en såpass populær bil fjernes fra prislistene sånn helt uten videre. Toyota skal fortsette å selge Land Cruiser som personbil, så et håp kunne vært at disse lot seg bygge om til varebil. 

Aktører som Mercedes-Benz og Land Rover gjør dette med blant annet G-Klassen og Defender. 

Olsen kan avkrefte at dette er mulig på Land Cruiser. 

– Myndighetene stopper en slik type ombygging i Norge om ikke de er typegodkjent fra fabrikk. Det er en rigid prosess for å ivareta sikkerheten, sier han. 

Den nye generasjonen Land Cruiser som kom i fjor, har vært bygd ferdig som varebil på fabrikken – ikke ombygd i Norge. Det betyr at eksisterende varebiler heller ikke kan bygges til personbil i fremtiden. 

Les også: 870.000 biler utgjør en fare på veiene etter dekkskift

Kun 200 igjen

Et lite lyspunkt for dem som ønsker å sikre seg en Land Cruiser før det er slutt i Norge, er det at importøren har skaffet 200 biler ekstra som skal leveres neste år. 

Toyota Land Cruiser varebil kommer som såkalt «Final Edition». Det er snakk om 200 biler som leveres neste år. Etter det er det helt slutt.

Bilene heter Toyota Land Cruiser Final Edition og hver bil er merket med «Final Edition» og nummerering fra 1 til 200 i interiøret, i tillegg til et emblem på bakluken. Dette er designet med inspirasjon fra tidligere, historiske modeller og «First Edition»-utgaven som kom i forbindelse med lansering av den nye bilen i fjor. 

– Disse 200 bilene var opprinnelig tiltenkt andre markeder, men er nå sikret for norske kunder. De leveres i to eksteriørfarger, mørk grå og sort, med 100 enheter av hver, sier Olsen. 

Bilene ventes å komme til Norge i første kvartal, men prisen er nærmere 100.000 kroner høyere på de 200 siste bilene. Prisen ligger på 1.148.500 kroner (964.993 eks. moms), men Toyota tar forbehold om at prisen øker med 18.000 avgiftskroner dersom forslaget til statsbudsjettet blir vedtatt.