Motor

Ikke for folk som tror de er noe

Det er ikke sikkert du har en Range Rover selv om du har kommet deg steder i livet, men har du en ny Range Rover Sport, har du nok kommet deg de riktige stedene. Hva den sier om deg, er ikke uvesentlig.

Det er ikke sikkert du har en Range Rover selv om du har kommet deg steder i livet, men har du en ny Range Rover Sport, har du nok kommet deg de riktige stedene. Hva den sier om deg, er ikke uvesentlig.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Range Rover Sport P550e er en opulent, ladbar SUV med en dose fuck off-attityde. De færreste har livsstilen som kreves for å harmonere med en slik bil, og de færreste har uansett råd til en.

Dette er ikke bilen for strebere – de som strekker seg det de makter for et lite bløtkakehus i Holmenkollen. De kan kjøpe sort BMW iX med stort batteri, for steget opp til en Range Rover er langt.

Og det blir jo litt rart å blåse 2,34 millioner kroner på en Range Rover Sport om du bor i et hus på Skjetten med faux søyler i inngangspartiet.

En Range Rover Sport har alltid firehjulsdrift. Det er faktisk ingen selvfølge blant ladbare hybrider.
En Range Rover Sport har alltid firehjulsdrift. Det er faktisk ingen selvfølge blant ladbare hybrider.

Betenkeligheter

En Rolex Submariner er som å ha en Volkswagen Passat på håndleddet. Hele Norge kjører Tesla Model Y med plast på setene, men her sitter du og har lyst på Range Rover Sport og spesialbehandling på Theatercaféen i desember – noe du mest sannsynlig ikke får – uansett hva slags bil du kjører. Men du har lyst på begge deler og det er en fin start.

Som fremtidig Range Rover-eier (eller med planer om å skifte ut din nåværende), er det imidlertid noen elementer å være klar over. Egenskaper som potensielt kan skape betenkeligheter. Men først litt om det gode ved denne bilen.

Drivlinjen består av en 3,0-liters Jaguar Land Rover-utviklet bensinslurpende rekkesekser. Motoren låter dypt og behagelig, med et fint rasp på høyere turtall, og er koblet til en åttetrinnsautomat fra tyske ZF. Kraften sendes til en fordelingskasse og videre til alle fire hjul.

Range Rover Sport P550e har en sekssylindret bensinmotor, men vil du erte andre kan du si at du kjørere elektrisk hele tiden i hverdagen.
Range Rover Sport P550e har en sekssylindret bensinmotor, men vil du erte andre kan du si at du kjørere elektrisk hele tiden i hverdagen.

Mellom bensinmotoren og girkassen er det en potent elmotor på 160 hestekrefter, og plasseringen av denne er vesentlig: Den muliggjør at all kjøring, det være seg elektrisk, på bensin eller begge deler, skjer med firehjulsdrift hele tiden. Ingen pinlige øyeblikk på Kvitfjell, her altså.

En Range Rover kommer ikke med noe stusselig forsøk på å ta i gang med drift på bare to hjul, slik en Volvo kan finne på. Dette er Business Class, ikke Premium Economy.

Trygg havn

Med 550 hestekrefter skulle du tro at bilen er farlig kvikk, men det kan vanskelig hevdes.

0 til 100 tar respektable 5,8 sekunder – langt unna toppmodellen Range Rover Sport SV, eller den mer underfundige Defender Octa. Begge disse har BMWs buldrende V8 på 635 hestekrefter, men slikt kreves ikke for å være med i det gode selskapet.

Balansen mellom vulgaritet og subtilitet er hårfin, spesielt i kretsene du helst vil ha innpass i.

Motormessig er pressebilen tett på fullkommen, kan det derfor konkluderes med. Hybridbatteriet muliggjør en elektrisk rekkevidde på teoretiske 113 kilometer – mer enn nok til å kunne argumentere for at det er mulig å kjøre uten utslipp nesten hele tiden. 

Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.

Range Rover Sport har en del lister i mørk krom. Det trekker inntrykket opp.
Range Rover Sport har en del lister i mørk krom. Det trekker inntrykket opp.

Batteriets kapasitet er på hele 31,8 kWh og det kan absurd nok hurtiglades med en effekt på 50 kW. Men husk: Å skulle stjele en elbillader på Skøyen, når du er inne på Maschmanns for å handle, er i overkant freidig.

Forvirrende navn

Navnet Sport kan skape en uheldig forventning om at bilen er utpreget sportslig, noe den ikke er. Selv med luftfjæring og adaptive dempere strever bilens understell med å ta kontroll på den enorme vekten. 

Testbilen veier nesten ubegripelige 2.904 kilo før du har satt deg inn. 

Du kan kjøre usympatisk hurtig på landeveien om du vil, det er bare ikke særlig morsomt. Best nytes bilen i et litt mer bedagelig tempo, men på motorvei er den et kapabelt lokomotiv.

Hvorfor ikke stor Range Rover?

Som med så mange andre valg her i livet, handler bilkjøp om følelser. Og de gode følelsene strømmer på med full styrke når du ruver bak rattet i en Range Rover Sport.

Interiøret er kvalitetsmessig nesten på høyde med det i en stor Range Rover, uten avslørende tegn på besparelser og det er en klok avgjørelse av britene. Selv kapteinstolene med armlener er på plass i Sporten. 

Den er alt annet enn billig, denne bilen, men beskaffenheten innvendig er også på et herlig høyt nivå.
Den er alt annet enn billig, denne bilen, men beskaffenheten innvendig er også på et herlig høyt nivå.

Likevel lurer du på hva som er argumentasjonen for å ikke bare kjøpe en full, fat Range Rover, som den kalles i England, og her er svaret åpenbart: Den har en delt bakluke som gjør det litt komplisert å nå langt inn i bagasjerommet, mens Sporten er lettere å håndtere. Mange fortrekker sistnevnte, selv om bagasjerommet på 450 liter i Sporten er litt knapt. 

Forøvrig fremstår de to bilene ganske like – mer så enn for 20 år siden, i alle fall.

Skinnkvaliteten som benyttes er uansett herlig og interiørets mørke krominnfatning et fortreffelig innslag. Det samme gjelder betjeningen av infotainmentskjermen som heldigvis ikke er forvokst.

Digre skjermer er ukultivert, vil noen hevde. Britene er visst enig.

Les også: Når bør man egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen.

Den største forskjellen på en Sport og en stor Range Rover, er midtkonsollen. Imidlertid er rattet i en stor Range Rover mindre sportslig.
Den største forskjellen på en Sport og en stor Range Rover, er midtkonsollen. Imidlertid er rattet i en stor Range Rover mindre sportslig.

Luksusfølelsen er nær uovertruffen, selv om dette fortsatt ikke skal sidestilles med en Bentley. Første generasjon Range Rover Sport fra 2005 var på sitt vis en sjarmerende bil, men interiøret hadde på den tiden for mye plast. Det er ikke tilfellet i disse dager, så det er fristende å si at pressebilen er et solid stykke foran BMW, Mercedes-Benz og Audi.

Lettest er det å trekke paralleller til Audi A8, BMW 7-serie og Mercedes-Benz S-Klasse. De to førstnevnte er det nesten ingen nordmenn som vil ha, mens sistnevnte er en slags konkurrent. Problemet er at du kan fremstå en anelse dubiøs i en sort S-Klasse.

Betrakter du interiørkvaliteten isolert sett, henger ingen av de tyske SUV-ene med. Bare Porsche Cayenne med ekstra skinnpakker snuser på nivået britene legger seg på, men de tykke teppene i en Range Rover er det i Porschen bare å glemme.

Dette vil du mislike

Rent sosioøkonomisk er en Range Rover Sport det riktige valget, men som nevnt innledningsvis finnes det ulemper å merke seg. Den mest åpenbare, sett vekk fra den friske prisen, er resultatet av en slags interøropprydning selskapet har sneket inn.

Da bilen var ny i 2022 fikk du en hel del hendige knapper, som av uransakelige grunner nå er forsvunnet. Skal du sette på setevarme eller justere klimaanlegget, må du inn på skjermen.

Mer blank plast er det ingen som spør etter. Og hvor er de hendige knappene blitt av?
Mer blank plast er det ingen som spør etter. Og hvor er de hendige knappene blitt av?

Hva skjedde med den fortryllende ideen om at britiske overklassebiler i det vesentlige skulle kunne betjenes med hanskene på når det er kaldt? 

Åpenbart beror endringen i oppdaterte Range Rover Sport på antagelsen om at mindre knapper gir et renere utseende og følgelig høyere luksusfølelse, som i dette tilfellet er en feilslutning.

Selv lavgir må du inn i menyen for å aktivere. Huff!

Les også: Har bilen din kamera? Datatilsynet advarer.

Heldigvis er det ikke graverende nok til å ødelegge totalinntrykket. Det må samtidig nevnes at en for stor mengde blank, sort plast i midtkonsollen blir ripete uansett hvor snill du er med bilen. Akkurat den biten slipper du i en stor Range Rover. 

Range Rover SPort P550e Autobiography

Konklusjon etter biltest av Range Rover SPort P550e Autobiography, laget med Get the data Created with Datawrapper.
Konklusjon etter biltest av Range Rover SPort P550e Autobiography.

Når kommer elbilen?

Du skal selvfølgelig ikke fristes til å lese helt ned hit, uten å få litt informasjon om den kommende elbilen også. Ladbar hybrid er bekymringsløst og behagelig, men det er selvfølgelig interesse for den elektriske utgaven, spesielt i Norge. 

Først ut som elbil er store Range Rover, så følger Sporten like etter – må det håpes på.

Kommer neste år – en fullelektrisk Range Rover.
Kommer neste år – en fullelektrisk Range Rover.

Tidligere i år reiste Finansavisen, som eneste norske avis, til Nord-Sverige for å teste den kommende elbilen. Med Car Magazine, Autocar, Road and Track og noen andre utvalgte medier på slep, ble er par elektriske prototyper stilt til disposisjon i Arjeplog, der mange bilprodusenter har sine testbaner på isen.

Bortsett fra noen små detaljer fremstod de som produksjonsklare biler.

Så kom sommeren og det ble kjent at elbilen som egentlig skulle dukke opp mot slutten av året, uheldigvis er skjøvet til 2026. Og nå i høst er JLR blitt rammet av et omfattende dataangrep som stanset all bilproduksjon.

Det ser med andre ord ikke umiddelbart lyst ut for den elektriske utgaven av Range Rover. Den gledelige nyheten er imidlertid at når bilen kommer, vil den antagelig tilfredsstille de som allerede setter pris på dagens ladbare hybrider. Elbilen kjører svært likt og gir grunn til å glede seg.

Å gå for en ladbar Range Rover Sport i mellomtiden, kan være en god hvilerett, for du skal uansett ikke forvente at den kommende elbilen blir prisgunstig – spesielt ikke med de nye avgiftene som nå varsles. 

På arrangementet i Nord-Sverige avslørte britene at elbilen skal koste omtrent som en stor Range Rover med V8 i England. Den ligger for tiden på 145.000 pund, tilsvarende i overkant av 1,9 millioner kroner.

Hva den vil koste i Norge er ikke kjent, men rimelig blir den definitivt ikke når utstyr og vinterhjul er lagt til. Slik sett er det ingen endring: Dette er ikke biler for folk som tror de er noe. Det er for de som vet.