Motor
Her bommer Nissan totalt
Kjempesuksessen Nissan Leaf er tilbake med en mye bedre bil i tredje generasjon, men suksessen vil ikke gjentas.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Etter tullebilene Think, Buddy og Mitsubishi i-MiEV var det Nissan Leaf som startet elbileventyret for alvor i 2011.
Den gang var 160 kilometers rekkevidde fra et 24 kWh batteri og 46 kW ladeeffekt imponerende og folk gikk mann av huse for å sikre seg bilen. Over 80.000 nordmenn har kjøpt bilen i løpet av disse 14 årene.
Med 109 hestekrefter gjorde bilen 0 til 100 kilometer i timen på 11 sekunder og prisen på 255.000 kroner var så lav på grunn av moms- og avgiftsfritak.
Dobbel rekkevidde
I dag får du omtrent dobbel så lang rekkevidde for samme prisen i småbiler som Renault 5, Citroën e-C3, Fiat Grande Panda og nettopp, utgående Nissan Leaf.
Denne andre generasjonen av Leaf dukket opp i 2017 med batterier på 40 og 62 kWh og rekkevidde på 270 og 385 kilometer respektive. Prisene økte samtidig til over 300.000 kroner for bilen med det store batteriet, men beskjeden konkurranse gjorde at suksessen fortsatte.
Nå er tredje generasjon Leaf på vei og WLTP-rekkevidden på hele 622 kilometer for bilen med det store batteriet på 75 kWh, vil friste mange.
Samtidig er resten av bilen helt ny, bortsett fra Nissan-logoen, men det er noe annet som ikke vil friste, nemlig prisen.
Les også: Hadde vi visst dette hadde vi ikke kjøpt bilen.
Høye priser
Bilen med det 52 kWh store batteriet og en rekkevidde på 440 kilometer vil koste fra 360.000 kroner, mens bilen med det store batteriet på 75 kWh og de nevnte 622 kilometerne vil koste fra 400.000 kroner.
Skal du oppdatere til utstyrsversjonene Acenta og Tekna med mye av det utstyret du ønsker deg vil prisen fort øke med 40 og 80.000 kroner respektive, skal vi tro tidligere prislister.
Dette er priser som lett matches av en rekke konkurrenter og mange kan til og med levere like store biler med firehjulsdrift til denne prisen. Stadig flere har samtidig det meste av utstyret inkludert, spesielt i kinesiske biler.
Litt trang
De færreste konkurrentene har riktignok over 60 mils rekkevidde, men 50 mil vil trolig holde i et segment som ikke er ment som store familiebiler.
Apropos plass så er ikke bilen blitt noe større enn forgjengeren, den er faktisk 14 centimeter kortere og noen centimeter høyere og bredere. Plassen om bord skal ikke ha blitt noe mindre, men takhøyden i baksetet passer ikke de som nærmer seg 1,90.
Forøvrig er bagasjerommet på 419 liter, bakseteryggen delt 60/40 og du sitter litt høyt i de elektrisk justerbare forsetene. Seteputen er litt kort med beskjeden tilt og manglende justerbar lengde for langbente.
Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.
Google-løsninger
Førermiljøet byr på to mellomstore skjermer med Google-baserte tjenester, fin grafikk og god brukervennlighet med funksjonsvelgere både på rattet og på skjermen. Det er også egne berøringsknapper for klimaanlegget på dashbordet under skjermen.
Der sitter det også noen enkle knapper for giret og e-pedal, mens kjøreoppsettene Eco, Standard, Sport og Personal velges med en vippebryter. Regenereringen kan alternativt praktisk velges i fire trinn via hendler på rattet.
Materialene om bord ser og føles bra ut selv om det lyse stoffet øverst nok kan bli skittent og nedre halvdel av kupeen preges av plast. Et termisk panorama glasstak med dimming inngår i de oppgraderte utstyrsversjonene, slik Bose stereo, ProPilot-assist og 360 graders kameraer også gjør.
Mer moderne
Design, detaljer og lanseringsfargen skal ikke tillegges for mye vekt, men bilen har fått en flat front med moderne lykter. Baklyktene er utformet som det japanske tegnet for Nissan i en hekk elegant delt opp i flere deler.
En buet taklinje som gir en Cd-verdi på beskjedne 0,25. Det betyr god aerodynamikk som bidrar til den gode rekkevidden.
Litt morsomt er det at Nissan er ærlige nok til å oppgi rekkevidden ved kjøring i 110 og 130 kilometer i timen, som er 430 og 330 kilometer respektive.
Med dobbelt så mange hestekrefter som originalen, gjør bilen nå 0 til 100 kilometer i timen på 7,5 sekunder som føles mer enn adekvat. Forutsatt at du har satt bilen i Sport og du kan bruke alle de 218 hestekreftene.
Les også: Når bør man egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen.
Treffer på mye
Samtidig er komfortnivået høyt og lydnivået lavt. Styringen føles godt tilpasset bilens størrelse, vekt og ytelser, mens understellet tilsynelatende takler alt du utsetter det for på en eksemplarisk måte. På danske landeveier var ikke det spesielt mye, men så er ikke dette ment som en sportsbil heller.
Totalt sett treffer Nissan Leaf på mye av det som har vært suksessfaktoren så langt, men mye har skjedd siden bilen regjerte først alene og siden med beskjeden konkurranse. Det den ikke treffer på er prisen som er alt for høy i dagens tøffe marked.
Nissan Leaf