Motor
Hastestyrer skip mot Norge
Toyota har på ingen måte gitt opp, selv om registreringstallene så langt i år tyder på det. Nå sikrer de et nytt lass med biler til Norge og levering før jul.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Forslaget til statsbudsjett for 2026 har virkelig fått fart på bilsalget i Norge. At bilsultne nordmenn risikerer å måtte betale rundt 50.000 kroner mer for en gjennomsnittlig elbil 1. januar – selv om ingenting er vedtatt ennå – sender folk til butikkene.
For aktører som Ford og Tesla – leveringsdyktige importører med biler på lager eller på vei inn, er det gode dager.
Det blir en hektisk desember for oss, med alle de bilene som kommer inn nå
For Toyota har timingen vært uheldig, men nå varsler importøren i Norge at de gjør en kraftanstrengelse.
Produksjonspause
Pr. 16. november ligger Tesla, Volkswagen og Volvo foran Toyota på registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Før Tesla for alvor fikk fotfeste og rykket ifra med sin ultrapopulære Model Y i 2021, var det Volkswagen og Toyota som lenge knivet om topplasseringen i Norge.
Imidlertid har japanerne sparket godt fra seg med ladbare hybrider og elbilen bZ4X som er blitt meget populær i Norge.
Problemet er nå, som det så tydelig fremgår med Volvos forbikjøring, at bZ4X-fabrikken har tatt en pause i forbindelse med overgang til oppdatert modell.
Leveringen har stanset opp i Norge og når de ladbare hybridene ikke lenger kompenserer, faller Toyota fra.
Det vil ikke Toyota-maskineriet i Norge godta uten videre.
– Vi har jobbet hardt med å sikre oss flere biler. Det er stor etterspørsel og det er viktig for oss å kunne levere så mye som mulig nå, sier Piotr Pawlak, adm. direktør i Toyota Norge og Nord-Europa.
Biler på vei
Resultatet er at «flere hundre» biler sendes med skip til Norge fra Toyotas sentrallager i Zeebrugge i Belgia – biler som egentlig var tiltenkt andre markeder i Europa.
Budsjettforhandlingene er i gang, men om og når momsendringene kommer, er fortsatt svært usikkert.
– Vi vet ikke hvordan det ender, men vi ønsker å gi muligheten til de som bestiller nå å få bil før avgiftsøkning, sier Pawlak.
Det er med andre ord mulig å få en Toyota bZ4X før jul, og de første bilene leveres i begynnelsen av av neste måned.
– Det blir en hektisk desember for oss, med alle de bilene som kommer inn nå, sier Pawlak.
Nøyaktig hvor mange biler det er snakk om, vil han imidlertid ikke si. Men det skal etter sigende ikke være snakk om tusenvis av biler i år.
Tusenvis – neste år
Slaget om 2025 er muligens tapt for Toyota. Det blir ikke noen voldsomme volumer å snakke om, men i 2026 ser det ganske så annerledes ut.
Antallet bestillinger hittil har langt overgått våre forventninger
Siden mai i år har Toyota sanket over 3.000 bestillinger av sin nye og rimelige elbil, Toyota Urban Cruiser. Med firehjulsdrift koster den lille bilen 334.600 kroner.
– Vi var trygge på at Urban Cruiser ville bli en suksess i Norge, men antallet bestillinger hittil har langt overgått våre forventninger. Dette viser at vi har truffet blink med en bil som kombinerer egenskaper norske kunder verdsetter høyt, sier Toyota-sjefen.