Motor

Full oversikt: Disse slipper unna

De kommende avgiftsøkningene på elektriske biler vekker sterke reaksjoner, men i alt oppstyret kan det være greit å huske at det finnes elbiler som slipper unna all moms – også neste år.

Det finnes flere spennende biler som koster under 300.000 og dermed ikke får moms neste år.
Det finnes flere spennende biler som koster under 300.000 og dermed ikke får moms neste år.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

I forslaget til statsbudsjett legges det opp til at elbiler blir mye dyrere for folk flest. Allerede fra 1. januar 2026 kommer endringene, gitt at budsjettet vedtas i sin nåværende form. 

Ved å redusere innslagspunktet for merverdiavgift fra 500.000 kroner til 300.000 kroner, blir alle elbiler som koster over en halv million kroner hele 50.000 kroner dyrere. I 2027 varsles det full moms på alle elbiler og da blir det brutalt.

Slipper unna

De sterke reaksjonene fra bransjen kommer naturlig nok fordi de aller fleste som kjøper elbil i Norge, går for modeller som rammes direkte av det nye forslaget. Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 og Toyota bZ4X er blant de mellomstore SUV-ene folk flest kjøper seg. Disse blir mye dyrere. 

Men om du betrakter elbilene som koster 300.000 kroner eller mindre, ser det helt annerledes ut. Regjeringen foreslår at disse bilene fortsatt skal kunne kjøpes uten en eneste krone i moms. Den såkalte vektavgiften tilkommer som før, men ellers er det ingen endring. 

Nederst i denne saken finner du en komplett liste over alle modellene som er å få kjøpt i Norge helt momsfritt til neste år. 

Søt italiener 

Før kjørte «alle» rundt i små elbiler, muligens mest av alt for å kunne snike i bomringen og råkjøre i kollektivfeltet, men det må også ha vært praktisk med en liten bil. 

Fiat Grande Panda har 113 hestekrefter, men det holder kanskje i byen?
Fiat Grande Panda har 113 hestekrefter, men det holder kanskje i byen?

Nå er det beist på godt over to tonn som gjelder for mange nordmenn, men kanskje det er på tide å vende blikket tilbake på de små elbilene? 

De er blitt mye bedre, er lette å parkere og rekkevidden gjør dem mer brukbare enn elbilene mange fartet rundt i for syv år siden. 

Et alternativ er å kikke nærmere på Fiat Grande Panda. Denne italienske bilen selges av Bertel O. Steen og er helt ny. 

Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.

Fiat Grande Panda er oppreist, men kort. Det gjør den ganske praktisk.
Fiat Grande Panda er oppreist, men kort. Det gjør den ganske praktisk.

Her får du fire dører og bakluke, en elektrisk motor på 113 hestekrefter og rekkevidde på 320 kilometer. Den er ikke skummelt rask, men praktisk og morsom. Og ladeledningen er gjemt foran slik at du bare behøver å åpne et deksel og trekke ut kabelen. Smart! 

Fiat Grande Panda har et uvanlig interiør. Det fremstår velbygd tatt i betraktning hvor billig bilen er.
Fiat Grande Panda har et uvanlig interiør. Det fremstår velbygd tatt i betraktning hvor billig bilen er.

Grande Panda starter på 238.900 kroner, men da er den enkelt utstyrt. «Toppmodellen» Grande Panda La Prima koster fra 274.900 og er nok et lurere kjøp. Imidlertid fås innstegsmodellen med noen artige stålfelger, som et slags vink til den originale Fiat Panda. 

Klok Skoda

I det mindre morsomme, men muligens smartere hjørnet, sitter Nye Skoda Elroq. Dette er både en stor og liten elbil på én gang, siden den er mindre enn Skodas vellykkede Enyaq, men fiffig nok har den samme akselavstanden på 2.765 millimeter.

Elbilen Skoda Elroq er liten, men stor.
Elbilen Skoda Elroq er liten, men stor.

Elroq kommer naturligvis med forskjellige batteripakker, der den minste har modellnavnet Elroq 50 med 52 kWt netto batterikapasitet. Den skal ifølge Skoda gi en rekkevidde på maksimale 374 km rekkevidde. 

Prisen starter på like under momsgrensen, men ladeeffekten er ikke voldsom. Den ligger på 145 kW som kanskje er akseptabelt, prisen tatt i betraktning. 

Les også: Har bilen din kamera? Datatilsynet advarer.

Skoda Elroq koster under 300.000 kroner, men med utstyr sniker den seg kjapt over momsgrensen. Bilen på bildet er en RS-modell.
Skoda Elroq koster under 300.000 kroner, men med utstyr sniker den seg kjapt over momsgrensen. Bilen på bildet er en RS-modell.

Kan du i det hele tatt si «Skoda» uten å si «tilhengerfeste»? 

Dette er biler for pragmatiske folk, så den gamle Gaupen-hengeren må få være med på tur. Inntil 1.200 kilo kan Elroq trekke, og bilen er forberedt for tilhengerfeste. «Men du må krysse av i listen over tilleggsutstyr for å få det montert, noe som vil vippe prisen over 300.000 kroner», skrev Finansavisen i forbindelse med lanseringen i fjor. 

Skoda Elroq er et godt eksempel på at en sindig, elektrisk bil ikke behøver å koste 500.000 kroner. Det lukter måtehold og fornuft, men er det noe galt i det?

Skoda Elroq har et bagasjerom på 470 liter som vokser til 1.580 liter når baksetene legges ned.
Skoda Elroq har et bagasjerom på 470 liter som vokser til 1.580 liter når baksetene legges ned.

Definitivt ikke kjedelig

Om en Grande Panda virker litt artig, men Fiat-merket ikke er så tiltalende, må nye Renault 5 være et interessant alternativ. Den er kåret til årets bil i Norge, av Dagbladet og Elbil24, i tillegg til å vinne den prestisjetunge kåringen Årets bil i Europa. 

Renault 5 har et tydelig retroinspirert design.
Renault 5 har et tydelig retroinspirert design.

Finansavisen var nylig en sving innom Rivieraen for å teste en ny, elektrisk Volvo, og da ble Renault 5 observert «over alt». Det tungt retroinspirerte utseendet later til å treffe godt og startprisen er langt unna momsgrensen. 

Første generasjon Renault 5 ble lansert i 1972.
Første generasjon Renault 5 ble lansert i 1972.

For rundt 250.000 kroner får du et 40 kWt batteri, 120 hestekrefter og 311 kilometers rekkevidde. Effekten kan låte litt puslete om du skal pendle deg opp Lierbakken i godt driv, så kanskje det er mer hendig å gå for utgaven med 150 hestekrefter. 

Renailt-importøren RBI Norge snuser på Alpine, og i samtaler med fabrikken om import også av Alpine.
Renailt-importøren RBI Norge snuser på Alpine, og i samtaler med fabrikken om import også av Alpine.

Velger du den er rekkevidden på maksimale 411 kilometer og du er i 100 på 8 sekunder. Da nærmer prisen seg raskt 300.000 kroner. Vær også klar over at hurtigladingen ikke er spesielt hurtig. Effekten ligger på 100 kW, men «trøsten» er at batteriet ikke er så stort, og derfor tar det ikke så lang tid å lade. 

Fra 10 til 80 prosent bruker du ca. 30 minutter på å nå 80 prosent.

Les også: Når bør man egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen.

Nye Renault 5 har et kult interiør. Legg merke til hvor sportslige setene er.
Nye Renault 5 har et kult interiør. Legg merke til hvor sportslige setene er.

Skal fornuften seire? 

Nordmenn elsker Toyota. Det er i manges øyne «grå biler» med mye plast, men det er visst det folk vil ha. En av Toyotas nyeste elbiler er Urban Cruiser, en liten crossover som også kan leveres med firehjulsdrift. Skal du ha trekk på alle fire vil den koste over 300.000 kroner, men startprisen med forhjulsdrift vaker rett rundt momsgrensen, litt avhengig av hvordan du ser på det. 

Listes biler til under 300.000 kroner opp i oversikten til OFV, er nye Toyota Urban Cruiser med. Men inkludert leveringsomkostninger og litt annet småtteri legger den seg litt over.
Listes biler til under 300.000 kroner opp i oversikten til OFV, er nye Toyota Urban Cruiser med. Men inkludert leveringsomkostninger og litt annet småtteri legger den seg litt over.

I oversikten til Opplysningsrådet for veitrafikken dukker den i alle fall opp, og siden den er ventet å bli svært populær i Norge er den tatt med her. 

Urban Cruiser er tilgjengelig med to batteripakker, den minste på 49 kWt og et litt større på 61 kWt som lar seg kombineres med firehjulsdrift. 

Med batteriet på 49 kWt og forhjulsdrift har Toyota Urban Cruiser en rekkevidde på inntil 344 kilometer. Med batteriet på 61 kWt spretter rekkevidden opp i 426 kilometer, men ned til 395 om du flesker til med firehjulsdrift. 

Urban Cruiser er dessverre kraftig forsinket, og blir nok ikke levert til norske kunder før i begynnelsen av 2026. Når den imidlertid kommer, vil nok dette bli en bil mange vanlige folk fatter interesse for. 

Disse bilene unngår moms i 2026

Listen tar utgangspunkt i tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Prisene er eks. levering så noen av bilene kan koste rett i overkant av 300.000 kroner med leveringskostnader inkludert.

Bilmerke og modell: Pris, kroner

  • BYD Dolphin: 299.900
  • Citroën E-C3 Max 44kWh 113hk: 253.900
  • Citroën E-C3 You 44kWh 113hk: 223.900
  • Dongfeng Nammi Box 310km: 217.900
  • Dongfeng Nammi Box200km: 199.900
  • E-C3 Aircross Max 44kWh 113hk: 268.900
  • E-C4 Plus 54kWh Long Range: 288.900
  • Fiat Grande Panda La prima 113hk 44kWh: 263.900
  • Fiat Grande Panda Red 113hk 44kWh: 238.900
  • Honda e:Ny1 Advance: 267.000
  • Honda e:Ny1 Elegance: 247.000
  • Hyundai Inster Advanced LR: 251.000
  • Hyundai Inster Advanced SR: 231.000
  • Hyundai Inster Exclusive LR: 271.000
  • JAC e-JS4 Nordic Edition (K): 299.900
  • JAC E30X Nordic Edition 50: 259.900
  • JAC E30X Pure 40: 219.900
  • JAC E30X Pure 50: 254.900
  • Mazda MX-30 Exclusive: 212.800
  • Mazda MX-30 Makoto: 224.800
  • MG4 49 kWh Luxury: 272.000
  • MG4 49kWh Standard: 257.000
  • MG4 64kWh Luxury: 287.000
  • MGS5 Comfort: 277.000
  • MGS5 Comfort Comfort Long Range: 267.000
  • MGS5 Comfort Luxury Long Range: 287.000
  • NIO Firefly Comfort: 299.900
  • NIO Firefly Select: 279.900
  • Nissan Leaf 39kWh Acenta: 281.128
  • Nissan Leaf 39kWh Acenta (K): 223.200
  • Nissan Leaf 39kWh N-Connecta: 298.428
  • Nissan Leaf 39kWh N-Connecta (K): 240.500
  • Nissan Leaf 39kWh Tekna (K): 265.000
  • Nissan Leaf e+ 59kWh Accenta (K): 274.700
  • Nissan Leaf e+ 59kWh N-Connecta (K): 290.530
  • Nissan Micra 40kWh Advance: 279.100
  • Nissan Micra 40kWh Engage: 249.100
  • Opel Corsa Electric GS: 298.900
  • Opel Frontera Edition elektrisk 113hk 44kWt: 243.900
  • Opel Frontera GS elektrisk 113hk 44kWt: 269.900
  • Renault 4 E-Tech Evolution 40kWh 120hk: 271.980
  • Renault 4 E-Tech Evolution 52kWh 150hk: 291.980
  • Renault 5 E-Tech Evolution 40kWh 120hk: 241.980
  • Renault 5 E-Tech Techno 40kWh 120hk: 271.980
  • Renault 5 E-Tech Techno 52kWh 150hk: 291.980
  • Skoda Elroq: 289.940
  • Toyota Urban Cruiser 2WD Active 49kWt: 293.900
  • Volkswagen ID.3 Pure 52kWh 170hk: 295.000