Motor
Fryktet negativ omtale av «elfergen som går på diesel»:Slik løser elektriske MS «Kongen» utslippsfloken uten lader
Oslos første helelektriske ferge er i drift, men ladeanlegget for landstrøm er enda ikke klart. Et «genialt» anlegg med fossilfritt drivstoff fra Sverige er den midlertidige løsningen.
Fredag 13. september la MS «Kongen» ut på sin første ferd som helelektrisk ferge fra Nesodden til Aker Brygge. Med en 26 tonn tung batteripakke om bord har Kongen blitt en nullutslippsbåt, uten utslipp av CO2, NOx og andre miljøskadelige forbindelser.
Kollektivselskapet Ruter og fergeoperatøren Norled er i ferd med å elektrifisere Norges største bilfrie fergesamband – Nesoddbåten. Mens Kongen ble bygget om til å bli elektrisk denne sommeren, skal de to andre båtene Dronningen og Prinsen gjennom den samme prosessen i løpet av vinteren og våren.
Kongen er første elektriske Oslo-ferge i drift, og båtens ankomst til Oslo ble feiret med brask og bram på Aker Brygge 4. september med flere av byens topp-politikere tilstede. Men ladestasjonen står enda ikke klar. Et landstrømanlegg etableres i Rådhusbrygge 4, hvor Hafslund er i ferd med å bygge en trafostasjon. Den skal stå ferdig og klar til bruk innen 1. november.
– Et genialt anlegg
Hvordan klarer en helelektrisk ferge seg på vannet før den tid?
– Båten er utstyrt med et strøm-aggregat som mates av HVO – Hydrogenert Vegetablisk Olje – et fossilfritt brensel, et nullutslippsdrivstoff med omtrent samme egenskaper som diesel, sier prosjektleder i Norled Jarle Myrbø til ABC Nyheter.
Drivstoffet har sevje fra trær fra Nord-Sverige som base, og er en type biodrivstoff som produseres i Lysekil. Hvis du ser vekk fra utslippene knyttet til produksjonen av drivstoffet, er det utslippsfritt når det brennes, ifølge en forskningsrapport om HVO. Utslippene ved produksjon er også lavere enn for en del andre typer biodrivstoff.
Batteriene på båten lades opp av HVO-generatoren, og kan kjøre fem turen helt elektrisk. Deretter kjører den to turer hvor HVO-generatoren gir energi til båten samtidig som den lader opp batteriet på nytt.
– Det er egentlig et genialt anlegg. Hvis båten går tom for strøm og mannskapet om bord ikke gjør noe, starter HVO-anlegget automatisk opp og sørger for at båten går.
Flytende HVO må forøvrig fylles på manuelt, slik man gjør med diesel og bensin.
– Viktig å velge nullutslipp
Bruken av drivstoffet på verdensbasis er foreløpig begrenset i omfang, men Myrbø tror man vil se en økning i bruken av HVO for kollektivtransport i framtiden. For Norled og Ruter var det viktig å velge et klimavennlig drivstoffalternativ i overgangsfasen til landstrømanlegget står klart.
– Behovet for oss er i utgangspunktet en måneds tid, til vi får opp landstrømanlegget. Vi valgte dette drivstoffet blant annet for å unngå negativ medieomtale av «elfergen som går på diesel». Jeg synes det var veldig viktig å velge et alternativ som gir nullutslipp, sier Myrbø.
Når landstrømanlegget står klart, vil strøm-aggregatet som går på HVO kun være en backup i tilfelle lengre strømbrudd.
– Det er et lite sannsynlig scenario at Oslo vil være uten strøm i flere timer, men med en slik backup sikrer vi 100 prosent regularitet. Innbyggerne på Nesodden er veldig glade i den båten, og flinke til å si fra hvis den ikke går nøyaktig når den skal. De nye elektriske fergene har teoretisk sett en veldig god driftsrate, sier Myrbø.
Skal lade hver gang båten legger til kai
Når landstrømanlegget er i drift, skal Kongen lades hver gang den legger til kai på Aker Brygge, etter to kjørte turer.
– Den ligger til kai i cirka 10 minutter hver gang for å laste av og på passasjerer. Vi har tenkt til å lade i 6-7 minutter. På den måten holder vi batteriet på mellom 40 og 70 prosent fullt gjennom dagen. Når du holder batteriet på det nivået avgir det minst mulig varme, noe som fører til lengre levetid, forklarer prosjektlederen i Norled.
Lithium-batteriet i båten avgir mest varme når det er fullt og når det nesten er tomt for strøm. Størrelsen på batteripakken tilsvarer forøvrig batteriene fra 20 Teslaer eller 50 Nissan Leaf.
Fortsetter båt-elektrifisering
Det nye landstrømanlegget Nesoddbåten skal bruke skal i framtiden kunne ha nok strøm til å kunne betjene alle Ruters båter, ifølge selskapet.
– Alle båtene som kjører til øyene i Indre Oslofjord ut på nytt anbud nå. Det starter nye kontrakter i 2021, og da skal også disse båtene være utslippsfrie. Planen er at disse båtene lades med strøm fra landstrømanlegget i Rådhusbrygge 4, sier kommunikasjonssjef i Ruter Gro Janborg til ABC Nyheter.
Det er også lagt opp til nok strøm til å betjene hurtigbåtene som kjører for Ruter. I første omgang får anlegget kun ett ladeuttak til bruk for Nesoddbåtene.
– Det viktigste nå er at man får dratt kabler og etablert en trafostasjon, så strømmen blir tilgjengelig for Nesoddbåtene. Etter hvert får vi legge til rette for ladeløsninger for de ulike båtene, sier Janborg.
– Vurderte dere å vente med å holde festmarkering på Aker Brygge til landstrømanlegget var klart?
– Det vurderte vi. Men da Kongen var ankommet etter tre måneder i Horten for ombygging synes vi det var fint og naturlig å markere at båten er på plass, og at den kan kjøre elektrisk selv om de permanente ladeanlegget ikke er på plass.
Når både Kongen, Dronningen og Prinsen kommer i elektrisk drift fra neste år, vil Ruter ha kuttet utslippene fra sin båttrafikk med 65 prosent.