Folland i Norsk Sjøoffiserersforbund: – I ytterste konsekvens går liv tapt

Bare 3 av 10 sjøfolk tror de klarer å hjelpe folk med bevegelseshemninger, barn og eldre dersom det oppstår en ulykke om bord i innenriksfergene. Illustrasjonsfoto: Halvard Alvik / NTB scanpix
Bare 3 av 10 sjøfolk tror de klarer å hjelpe folk med bevegelseshemninger, barn og eldre dersom det oppstår en ulykke om bord i innenriksfergene. Illustrasjonsfoto: Halvard Alvik / NTB scanpix Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvert år reiser 40 millioner med norske ferger. På enkelte ferger er det 350 passasjerer, men bare fire ansatte om bord om ulykken skulle inntreffe.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

ARENDAL (ABC Nyheter): Sikkerheten på de norske innenriksfergene er under press, mener Norsk Sjømannsforbund. Bemanningen er ifølge forbundet nå så tynn at dersom noe skjer, er det usikkert om alle om bord kan reddes.

– I et tilfelle vet vi om en navigatør, som naturlig nok styrer skipet og i tillegg har ansvaret for evakuering. Så om noe skjer, og skipet må evakueres, må han være et annet sted enn broen. Da har man ikke mulighet til å gjøre begge deler, sier Jørgen Folland i Norsk Sjøoffiserersforbund til ABC Nyheter.

Valget står mellom å slippe styringen på skipet og å evakuere.

For to måneder siden smalt ferga MS Røst inn i kaia på Skrova i Nord-Norge. Bak roret stod en matros, mens kapteinen ifølge Folland hadde en pause. Sistnevnte ropte stopp, førstnevnte ga gass.

– Vi ser at rederiene ansetter folk i stillinger de ennå ikke er kvalifisert til. Det gikk ikke så bra på Røst. Når det er sånne ting som skjer, så ser vi det er en systemsvikt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ferge kantret – 17 personer hentet opp av vannet

Pengene avgjør

Folland i Norsk Sjøoffiserersforbund forteller at det ikke er stor forskjell mellom rederi og geografi. Selv om det er forskjeller, ser forbundet det han karakteriserer som systematisk underbemanning. Han forteller at opplevelsen er at rederiene leker med tanken om lavere bemanning på kveldstid.

Så hva skyldes dette?

– Penger, svarer han kontant og fortsetter:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Rederiene søker om bemanning til direktoratet og om minimumsbemanning. Og navigerer etter det siste. I noen tilfeller må det være mulig. For eksempel å bemanne skipene opp etter trafikk, men det går på minimum hele tiden.

Folland understreker at det ikke er snakk om et angrep på rederiene like før han møter NHO og stortingsrepresentanter til debatt på ei seilskute under Arendalsuka. Det er et ønske om å finne fram til en politisk løsning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under)

Jens Folland forteller at sikkerheten på norske innenriksferger ikke har godt nok sikkerhet om noe skjer. Det er for få ansatte om bord til å hjelpe alle. Foto: Martin Huseby Jensen
Jens Folland forteller at sikkerheten på norske innenriksferger ikke har godt nok sikkerhet om noe skjer. Det er for få ansatte om bord til å hjelpe alle. Foto: Martin Huseby Jensen

For eksempel er det mulig å bemanne fergene etter trafikken. Folland slår fast at det kan være tider hvor minimumsbemanning er nok. Det finnes tall på når trafikken er høy eller lav. Dermed kan fergene, med god planlegging, ha riktig bemanning.

Hvis ikke:

– Vil liv kunne gå tapt. Enkelte grupperinger er mest utsatt. For det er ikke bare en bestemt homogen gruppe som reiser med fergene. Alle tar ferge; eldre barn og funksjonshemmede. I undersøkelsen vi har gjennomført har sjøfolk sagt i friteksten at de håper de ikke er om bord om kommer buss med skolebarn om noe skjer.

Les også: Splitter ny ferge tok inn vann

Krysser fingrene

En annen ansatt skriver i fritekst-svaret at han hver dag krysser fingrene på vei til jobb for at fergen ikke skal være full den dagen ulykken skjer.

Anslaget er at det jobber 3.000 sjøfolk på de norske innenriksfergene. Samlet transporterer disse 40 millioner reisende over 130 samband.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er en viktig del av samferdselskulturen. På Vestlandet og i Nord-Norge er det en naturlig del av folks hverdagsliv.

Måtte ha hjelp: Ferge med over 100 passasjerer må taues til land

I en fersk undersøkelse kommer det fram at så få som 3 av 10 ansatte på norske innenriksferger mener de ikke kan hjelpe funksjonshemmede barn og eldre i krise. Også reisende kommenterer i undersøkelsen at det er usannsynlig at de ansatte kan redde alle. Og de tror heller ikke at det er rom for å håndtere utagerende passasjerer som er i panikk.

Folland mener anbudene må tilrettelegges mer opp mot sikkerhet. I dag, sier han vektes anbudene ikke sikkerhet. 85 prosent, anslår han, handler om pris. 15 prosent om miljø og så regnes minimum som nok.

NHO Sjøfart representerer rederiene. Frode Sund fra hovedorganisasjonen viser til at det aldri har vært tryggere om bord på innenriksfergene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Frode Sund i NHO Sjøfart sier det ikke kan bli nok folk til å sikre alle passasjerene om det er krise. Foto: Martin Huseby Jensen
Frode Sund i NHO Sjøfart sier det ikke kan bli nok folk til å sikre alle passasjerene om det er krise. Foto: Martin Huseby Jensen

- Men vi må kalle en spade for en spade: Vi får aldri nok mannskap om bord i en ferge til å kunne bære samtlige ut av en krisesituasjon. Bevegelseshemmede skal være like trygge som resten, men det er ikke nok mannskap til å bære ut alle.

Farlige situasjoner : Ferge fryktet kollisjon med marinefartøy få dager før Helge Ingstad-ulykken

Terror kan skje på ferjer

Senterpartiets Sigbjørn Gjelsvik har stilt de ansvarlige statsrådene Torbjørn Røe Isaksen og Georg Dale om hva om kan gjøres. Han opplever svarene som arrogant.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg opplever at de henviser til Sjøfartsdirektoratet. Det bekymrer de ansatte og det bekymrer meg, og også at kapteinene er bekymret over situasjonen. Tilliten til direktoratet er ikke tilstrekkelig god, det kan ikke regjeringen slå seg til ro med, sier Gjelsvik.

Heller ikke Frps Christian Eikeland er imponert over det etterlatte inntrykk om at direktoratet har bedre oversikt over det som skjer om bord, enn de ansatte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ja, jeg synes det er litt for arrogant svar. Men det er satt i gang med en prosess. Det er positivt.

Og det handler om penger for å få sikkerheten styrket, sa Gjelsvik og Øystein Hansen fra Ap.

Kolliderte : Ferge kolliderte med kai – passasjerer evakuert

– Det er politisk vilje til å bruke penger til det som trengs. Og det er klart mer rom enn regjeringen legger opp til, sier Hansen.

– Vi må sørge for fortgang.

Fra venstre Jens Folland, Øystein L. Hansen, Sigbjørn Gjelsvik, Christian Eikeland og Frode Sund i debatt om sikkerheten på norske innenriksferger. Foto: Martin Huseby Jensen
Fra venstre Jens Folland, Øystein L. Hansen, Sigbjørn Gjelsvik, Christian Eikeland og Frode Sund i debatt om sikkerheten på norske innenriksferger. Foto: Martin Huseby Jensen

– Er det EN utfordring med flere ansatte på en ferge? Er det forbud mot økt service? Jeg ser ingen utfordring og jeg tror det er nødvendig, sa Frps Eikeland og viste til alvorlige hendelser som i Bærum denne helgen: - Den dagen det oppstår har vi en utfordring. Terror kan skje på ferga.

I noen tilfeller har fergene kanskje 3-400 passasjerer og 4-5 ansatte. Ingen tvil om det er for få, var de enige i rundt debattbordet. NHO viste til nye løsninger og innovasjon som kan redusere antall ansatte.