SAS og Airbus skal samarbeide om å utvikle elfly

Et SAS fly av typen Airbus A-330-343 LN-RKO etter takeoff fra Gardermoen. Nå skal SAS og Airbus samarbeide om å forske og utvikle hybridfly og elektriske fly.
Et SAS fly av typen Airbus A-330-343 LN-RKO etter takeoff fra Gardermoen. Nå skal SAS og Airbus samarbeide om å forske og utvikle hybridfly og elektriske fly. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS og flyprodusenten Airbus har inngått en intensjonsavtale om å sammen forske på utvikling og innføring av elektrisk drevne fly.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er første gang et flyselskap samarbeider med en flyprodusent på denne måten.

Det er i første omgang kun snakk om et felles forskningsprosjekt for å bygge kunnskap om muligheter og utfordringer knyttet til drift og infrastruktur ved innføring av hybrid- og elfly i kommersiell trafikk i stor skala. Prosjektet starter opp i juni og fortsetter foreløpig fram ut 2020.

– Vi er stolte over vårt ambisiøse arbeid med bærekraftige flygninger, og glade for at Airbus har valgt SAS som samarbeidspartner i dette fremtidige prosjektet som har potensial til å revolusjonere skadelige utslipp fra fly, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS i en pressemelding.

SAS har jobbet for reduserte utslipp og mer bærekraftige flyginger i flere tiår. Målet er å redusere utslippene med 25 prosent. SAS ser på elektriske fly som neste skritt etter dagens teknologi.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er en god nyhet for Airbus at SAS vil bidra med sin omfattende kunnskap og være med på reisen mot fremtidens fly innen el- og hybridteknologi, sier Grazia Vittadini, teknologidirektør for Airbus.

Ifølge Teknisk Ukeblad skal prosjektarbeidet i hovedsak skje i Stockholm og Toulouse, der SAS og Airbus skal møtes jevnlig det kommende halvannet året.

– Vi må finne ut hvordan hybridelektriske fly kan brukes i drift, hva som kreves av infrastruktur på flyplassene, samt forsikre oss at energien er fornybar. Vi er meget fornøyde med å kunne teste noen ideer i den virkelige verden, dette er neste steg på veien mot vårt mål, som er å bringe nullutslippsteknologi til luftfarten, sier sjef for elektrifisering i Airbus, Glenn Llewellyn, til Teknisk Ukeblad.

SAS er en god kunde av Airbus og har nesten 70 forskjellige Airbus-fly i sin flåte.