Fake news skaper enorm etterspørsel
– Vi blir nedringt, sier daglig leder.
Flere Instagram-kontoer, blant dem @norwegiantravelers og @dedication, har publisert spektakulære bilder av et tog med glasstak og nordlys på alle kanter. @norwegiantravelers skriver at toget er operert av Vy, mens andre er mer vage i bruk av fakta.
Men: Bildet er generert av kunstig intelligens, og nyheten om «first panoramic night train for northern lights watching» er falsk.
Ringer fra hele verden
– Vi ble gjort oppmerksomme på dette for et par dager siden. Siden har det vært en enorm pågang av nysgjerrige folk fra store deler av verden. Vi blir nedringt, sier daglig leder Tonny Mathiassen i the Arctic Train til ABC Nyheter.
Mange som har sett postene, kobler tydeligvis den misvisende informasjonen med nordlys-toget som Arctic Train opererer på Ofotbanen.
Noen kontakter også Vy.
– Vi har pressehenvendelser fra Tyskland, og en rekke henvendelser via sosiale medier, bekrefter kommunikasjonssjef Siv Egger Westin når ABC Nyheter ringer.
Les også: Alle vil til Lappland - hvorfor ikke Nord-Norge?
Det ekte toget
Det finnes altså et «Northern Lights Train», som kjøres av Arctic Train på Ofotbanen - Norges nordligste jernbanestrekning mellom Narvik og svenskegrensen ved Riksgränsen/Bjørnfjell.
– Men vi verken har eller har planer om å bestille tog med panoramakupeer og glasstak, sier Tonny Mathiassen.
Arctic Train markedsfører turisttoget som en tur der du kommer bort fra bylysene, opp i fjellene, med bedre sjanser til å se aurora borealis. Underveis går turistene ut av toget og speider etter nordlys og inntar et måltid i lavvo.
– Det er et ideelt område for å se nordlys, og vi tiltrekker for det meste utenlandske turister. Mange asiater, men også fra andre land, sier Mathiassen.
– Har dere opplevd at noen kunder føler seg lurt etter å ha bestilt tur på feil premisser etter de virale postene?
– Foreløpig ikke. Men nå er dette veldig nytt, kommenterer den daglige lederen.
Les også: Ellevill nordlys-sesong - slik får du det med deg
Del av et større problem
Falskt innhold i sosiale medier, i økende grad generert ved hjelp av kunstig innteligens, er et utbredt problem.
AI Forensics har analysert innhold på både TikTok og Instagram i tre europeiske land, og fant at omtrent 25 prosent av de mest viste TikTok-søkeresultatene inneholder syntetisk KI-bildemateriale.
AI Forensics kritiserer både TikTok og Meta for at kun rundt halvparten av KI-innholdet de finner på plattformene faktisk blir merket som KI, til tross for plattformenes forpliktelser etter EUs digitale regelverk (DSA).