Motor

Elektrisk bombe – kommer til Norge

Lexus setter salgsrekord i Norge etter skiftet til elbiler. Da passer det fint at japanerne nå drar duken av en helt ny, elektrisk superbil som ser svært lovende ut.

Lexus setter salgsrekord i Norge etter skiftet til elbiler. Da passer det fint at japanerne nå drar duken av en helt ny, elektrisk superbil som ser svært lovende ut.
Lexus setter salgsrekord i Norge etter skiftet til elbiler. Da passer det fint at japanerne nå drar duken av en helt ny, elektrisk superbil som ser svært lovende ut.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Woven City, Fuji Speedway, Japan: Noen times kjøring fra Tokyo ligger Toyotas nyåpnede «by». Japanerne kaller den Woven City, et navn som skal få deg til å tenke på «vevingen» av biler sammen med menesker og mobilitet. I tillegg handler navnet om Toyota-grunnleggerens oppfinnelsene rundt tekstilprodusjonen på 30-tallet.

«Byen» Toyota nylig åpnet, skal være et slags teknologisentrum for mobilitet. 

Ny elbil 

Alt dette låter kanskje litt svulstig og lite håndfast, men den gode nyheten er at Toyota – og datterselskapet Lexus – nå drar duken av noe høyst påtagelig i denne privateide «byen».

Lexus LFA Concept er veldig lav, under 1,2 meter.
Lexus LFA Concept er veldig lav, under 1,2 meter.

Etter mange år med puslete salg i Norge, i sterk kontrast til den store suksessen Lexus har hatt i USA siden slutten av 90-tallet, selger Lexus endelig bedre i Norge. 

For litt siden slo de sin egen rekord fra 2024, og har nå registret nærmere 1.700 biler i Norge så langt i år. De ligger over Porsche, Mazda og Opel i Norge, og derfor er det ekstra moro at de viser frem et helt nytt elbilkonsept svært få – om noen – konkurrenter har på lur. 

Den nye elbilen heter Lexus LFA Concept. 

Les også: Hadde vi visst dette hadde vi ikke kjøpt elbilen

Lexus LFA Concept slekter på V8-motoriserte GR GT og GR GT3.
Lexus LFA Concept slekter på V8-motoriserte GR GT og GR GT3.

Dette vet vi 

Foreløpig er Toyota og Lexus litt sparsommelige med detaljer rundt den nye elbilen, men at de velger å resirkulere LFA-navnet lover i seg selv godt. LFA-navnet dukket som kjent opp med den legendariske tisylindrede superbilen fra 2009. 

Felgene på konseptbilen ser ut som de har små, Japanske sverd i seg.
Felgene på konseptbilen ser ut som de har små, Japanske sverd i seg.

Selv om den nye elbilen foreløpig bare er et konsept, er det flere spennende frempek å notere seg. Japanerne satser på tre hovedområder med bilen, nemlig lavt tyngdepunkt, lav vekt og høy stivhet. Dette er karakteristikker enhver sportslig bil bør ha, så det er hendig at prioriteringslisten er på plass. 

På spørsmål om når den kommer, hvilke ytelser den vil få og hvor langt den vil gå, svarer japanerne at det vil avsløres senere. Hvor mye senere vil de heller ikke si, men på spørsmål om hvor batteriet skal plasseres, dukker det opp tanker om batteriet. 

Nærmere bestemt hva slags batteri. Faststoff, kanskje? Ingeniørene fra Toyota og Lexus smiler lurt, men sklir unna spørsmålet. 

Hvordan den ferdige produksjonsbilen vil bli seende ut, blir spennende å følge med på. Foreløpig er elbilen bare et konsept.
Hvordan den ferdige produksjonsbilen vil bli seende ut, blir spennende å følge med på. Foreløpig er elbilen bare et konsept.

Lexus opplyser at bilen skal være 4,69 meter lang, 2,04 meter bred og bare 1,19 meter høy. Den skal ha plass til to personer og er beslektet med en annen nyhet Toyota har båret på i flere år. 

Les også: 870.000 biler utgjør en fare på veiene

Ny ekstrembil fra Toyota

For det er ikke bare Lexus LFA Concept japanerne vil vise frem denne kjølige desemberdagen ved Fuji-fjellet. Toyota slipper nå langt mer informasjon om sin nye toppmodell, GR GT. Navnet GR står for Gazoo Racing og er Toyotas merke for morobiler. 

Toyotas nye GR GT er mildt sagt heftig. Den helt nye bilen har en fullstendig nyutviklet twin-turbo V8 som sammen med en elmotor skal yte minst 650 hestekrefter.
Toyotas nye GR GT er mildt sagt heftig. Den helt nye bilen har en fullstendig nyutviklet twin-turbo V8 som sammen med en elmotor skal yte minst 650 hestekrefter.

GR kan sammenlignes med BMWs M-avdeling, Audi RS og AMG tilhørende Mercedes-Benz. Ingen av disse tyske merkene har følt seg truet av Toyota GRs påfunn så langt, kan det muligens antas, men nå bør de definitivt følge nøye med alle sammen. 

GR (Gazoo Racing) GT

Konklusjon etter biltest av BMW iX3 50 xDrive, laget med Datawrapper.
Konklusjon etter biltest av BMW iX3 50 xDrive, laget med Datawrapper.

Foreløpige, tekniske tall på Toyotas nye toppmodell. Bilen er fortsatt under utvikling.

Nye GR GT og GR GT3 er to biler som med stor sannsynlighet vil utmerke seg, både på vanlig vei og på bane. 

På presentasjonen snakker Toyota-styreformann Akio Toyoda om ydmykelse. Hevn er også et ord som dukker opp. Det refereres til at Toyoda følte seg ydmyket siden selskapet ikke hadde skikkelige sportsbiler. At Toyoda ble fortalt at de ikke kom til å klare å lage en vinnende løpsbil, er en stor motivasjon bak GT-prosjektet. 

Og det Toyota slår i bordet med nå, er definitivt heftige greier. For smak på dette: 4,0-liters twin-turbo V8 med «hot V»-konfigurasjon der turboene sitter mellom motorbankene, mål om 650 hestekrefter eller mer og 850 Nm eller mer. 

Toppfart på over 320 kilometer i timen er et av målene Toyota har satt.

Ifølge Toyota skal nye GR GT og GT3 være resultatet av at ekspertisen fra dem som utviklet Lexus LFA er overført til en yngre generasjon. 

Og det mangler ikke på riktige punkter i CV-en til de to nye bilene. 

Løpsbil

V8-motoren er av aluminium og er helt nyutviklet. Selve konfigurasjonen har BMW med sin 4,4-liters V8, Volkswagen-konsernet med sin 4,0-liter og Mercedes-AMG med sin 4,0-liter. Det er slik sett forutsigbart at Toyota går for det samme. 

Der Toyota virkelig viser at de mener alvor med GR GT, er resten av oppsettet. Fremfor å ta snarveien med å koble en vanlig automatgirkasse rett på motoren, er det en transaksel Toyotas ingeniører har valgt. Det vil si at girkassen, en nyutviket åttetrinsatomat med våt-cltutch for igangsettelse, sitter på bakakselen. 

GR GT får karbonkeramiske bremser.
GR GT får karbonkeramiske bremser.

Dreiemomentet føres fra motoren gjennom et såkalt torque tube for økt stivhet, og på bakakselen sitter også en elmotor som hjelper til med å fylle igjen «dreiemomenthullene» ved girskift. 

Betraktes de tekniske tegningene vises det tydelig at hele drivlinjen sitter lavt i bilen, at V8-motoren er bak forakselen og at sjåførens sittestilling er svært sportslig. 

Lexus LFA-konseptet dreier seg om lavt tyngdepunkt, lav vekt og høy stivhet. Det samme er GT og GT3 konsentrert rundt. Ingeniørene i Toyota forteller at de allerede før de hadde en protoytpe jobbet med sittestilling og pedalplassering. Hele bilen skal konsenterer seg rundt sjåføren, fortelles det. 

Hva bilen skal koste, sier ikke Toyota noe konkret om, men trekker frem at det er flere sammenlignbare biler på markedet. Blant annet Porsche 911 GT3 blir nevnt. Den koster for tiden fra 3.259.024 kroner i Norge.
Hva bilen skal koste, sier ikke Toyota noe konkret om, men trekker frem at det er flere sammenlignbare biler på markedet. Blant annet Porsche 911 GT3 blir nevnt. Den koster for tiden fra 3.259.024 kroner i Norge.

Ingeniørene snakker også om hvordan bilen er testet. «Vi kjører bilen skikkelig hardt, så den går i stykker. Så går vi tilbake og reparere for å gjøre den bedre», fortelles det på japansk. Både Fuji-banen og Nurburgring er benyttet til testingen. 

Kommer mer

Denne saken er kun en liten smak på det som kommer fra Toyota og Lexus fremover. Vil du vite mer om disse bilene, følg også med i Finsansavisens Mil etter mil – en podcast om bil, der reisen til Japan og avdukingen av disse bilene vil bli diskutert i langt større detalj. 

Toyota og Lexus i Norge har foreløpig ikke noe å si rundt pris og levering i Norge. Siden elbilen fra Lexus, som naturlig nok er ekstra interessant, fortsatt er et konsept, er det fortsatt litt frem i tid. 

Imidlertid forteller Toyotas norske informasjonssjef, Espen Olsen, at de allerede kan melde om flere interessenter.