Bil
Elbilforeningen: Nytt forslag fra NVE gir jubeldag for hurtiglading i distriktene
NVEs forslag til ny prising av nettleie vil gjøre det billigere med hurtigladere i distriktene. Her ser du hvorfor:
– NVEs forslag om hvordan vi skal legge om prisingen av hurtiglading for elbiler er en stor seier for Elbilforeningen, sier fagsjef Erik Lorentzen i Elbilforeningen til ABC Nyheter.
Onsdag la Norges vassdrags- og energidirektorat, NVE, fram et forslag til nye prinsipper for å beregne nettleie. Det vil få stor betydning for forbrukere og næringsliv hvis det går gjennom.
Én liten del av dokumentet som er sendt ut på høring fram til 4. mai betyr mye for den ønskede framtida for utslippsfrie biler landet rundt.
En framtidig nettleie for hurtigladere skal beregnes ut fra timen med det høyeste forbruket i døgnet, mot dagens ordning; at nettleia hele måneden prises ut fra timen det har vært høyest forbruk hele måneden.
Slik slår det ut på landet:
Hvordan slik abrakadabra kan påvirke hverdagen og kostnaden med å drive hurtigladere landet rundt?
– Ladestasjoner i distriktene brukes mest ved helgetrafikken fredag og søndag. Da får du en topp søndag, men må i dag betale denne høye prisen for forbruket hele måneden, forklarer Lorentzen.
Utenom helgene er trafikken i distriktene atskillig lavere, og vil med dagberegning komme bedre ut. I byene er trafikken jevnere.
Hurtiglading av elbiler er faktisk én viktig årsak til behovet for å endre nettleia slik at det skal lønne seg å bruke mindre strøm samtidig, og helst utenom «rushtidene» morgen og ettermiddag.
I Klimakur, katalogen over klimatiltak som ble lagt fram 31. januar, er rask innfasing av såkalt utslippsfrie biler avgjørende.
– Elbilister gjør det allerede
Forslaget til ny nettleieberegning som ble lansert onsdag, slår også ut for lading av elbiler hjemme.
På det punktet er ikke Elbilforeningen like begeistret. Hjemme vil den såkalte effektprisingen innebære at det bli dyrere å lade på tidspunkter når strømforbruket i samfunnet topper seg.
– Våre tall viser at elbilister lader mest på natten allerede. Er det verdt å gjøre denne store omleggingen når det man ønsker, allerede skjer? spør Erik Lorentzen.
– NVE-direktør Kjetil Lund hevdet at det ville koste 11 milliarder i økte nettkostnader hvis alle elbiler i 2025 skulle lade klokka 16. Det er en helt uaktuell problemstilling, mener han.
NVE går inn for å fase forslagene gradvis inn fra 2022 til 2027 hvis forslagene får tilslutning.