Motor
Denne bør friste flere
Lotus Eletre fikk en trang fødsel i Norge, men det er mange argumenter som gjør at du bør vurdere bilen.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Alle har noen krav og ønsker til elbilen de skal kjøpe og dette er noen av dem:
Lang rekkevidde og høy ladeeffekt, god plass og høyt komfortnivå, lekkert design både inn- og utvendig, brukervennlige kjøre- og komfortsystemer samt et flott stereoanlegg og mye utstyr.
Gode argumenter
Alt dette har Lotus Eletre 600, men de beste argumentene for å vurdere å kjøpe bilen, er disse:
Heftige ytelser, gode kjøreegenskaper, avansert teknikk, deilige seter og et tøft sportsratt.
På denne måten forsvarer Eletre Lotus-navnet med bravur, selv om den ikke er liten og lett slik mange husker de klassiske Lotus-modellene Esprit, Elise, Exige og Emira.
Likevel er kun 70 Lotus Eletre registrert i Norge på to år ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Prisen begynner på 995.000 kroner og bør ikke være avskrekkende for en så stor, sprek og allsidig elektrisk SUV.
Du kan alternativt oppgradere til denne SE-modellen med mye utstyr eller den ekstreme 900-versjonen med så mange hestekrefter som navnet tilsier, men som koster betydelig mer.
Mye skepsis
Noe av skepsisen skyldes at kinesiske Geely kjøpte Lotus i 2017, men de eier også Volvo, Polestar, Zeekr og mange andre bilmerker, så det bør ikke skremme for mye. Slik det heller ikke gjør med alt annet du kjøper fra Kina.
At Lotus Eletre er bygget på en egenutviklet plattform med 800 volts arkitektur og opptil 355 kW ladeeffekt, slik Volvo og Polestar først nå er i ferd med å implementere på sine største modeller, taler også til Lotus fordel.
Les også: Hadde vi visst dette hadde vi ikke kjøpt bilen.
Var det kanskje de fjonge og gigantiske utstillingslokalene i kvadraturen i Oslo med et mangelfullt forhandlerapparat som skremte kundene, eller fremsto Lotus Eletre rett og slett for god til å være sann?
Godt førsteinntrykk
Førsteinntrykket er for mange positivt der både fasongen, linjene og detaljene er tiltalende, selv om Stellar Black-lakken sluker noen av designelementene.
Bilen har en aggressiv front med aerodynamiske åpninger, høy skulderlinje, store hjul og en tøff hekk. Der sitter det to små faste takspoilere, én justerbar hekkspoiler, en lyslinje som viser bilens bredde og flere aerodynamiske åpninger.
Avanserte seter
Når du åpner og lar softclose-dørene lukke seg bak deg sitter du i faste gode seter med 18-veis justering, varme, ventilasjon og massasje.
Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.
I de elektrisk justerbare baksetene med både varme og ventilasjon er det god plass til både hode, skulder kne og tå, mens bagasjerommet er på høyde med de største.
Tøft interiør
Utformingen av interiøret er helt spesiell med et dashbord delt opp både i høyden og bredden med skinn, kontrastsømmer og stemningslys i et utall farger.
En tradisjonell berøringsskjerm, omfattende frontrutevisning samt et smalt og lekkert instrumentpanel, tilvarende det passasjeren har foran seg for komfortfunksjonene, gir alle den informasjonen de trenger.
Noen elegante vippebrytere i solid metall for gir og temperatur i midtkonsollen er det analoge alibiet. Det særegne rattet med både glatt og perforert skinn har noen velfungerende brytere for fartsholder, stereo og telefon.
I tillegg er hendlene på rattet todelt og den venstre kan justere regenereringen opp og ned i fire trinn mens den høyre lar deg velge i bilens kjøreprogrammer. Inkludert Offroad-programmet som bedrer fremkommeligheten når det er påkrevet.
Les også: Når bør man egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen.
Mye utstyr
Luftfjæringen har fire nivåer på høyden og kan justeres manuelt hvis du ikke lar kjøreprogrammene og hastigheten bestemme.
I denne bilen med utvidet skinnpakke og mye utstyr er du god hvis du finner noe plast og luksusfølelsen er påtrengende.
Et dimbart panaorama glasstak er også en lekker detalj mens stereoanlegget fra KEF med 23 høyttalere og 2.160 watt bør tilfredsstille de fleste.
Varme- og støyisolerende ruter samt aktiv støydemping bidrar til komfortnivået. Bilen har alle de forventede parkerings-, kjøre- og sikkerhetssystemene som standard, slik mye av utstyret om bord er.
Rask som få
Det er flere viktige egenskaper som gjør at du vil like bilen, som 600 kilometers rekkevidde og høy ladeeffekt. Det er imidlertid ytelsene og kjøreegenskapene som trekker mest opp.
Med 612 hestekrefter går bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,5 sekunder på vei mot toppfarten på 258.
Vekten på 2.540 kilo er ikke verst i klassen for så store biler og luftfjæringen skjuler den godt. Bortsett fra når de store og brede dekkene treffer asfaltskjøter og andre skarpe kanter.
Les også: Har bilen din kamera? Datatilsynet advarer.
God stabilitet
Normale ujevnheter slukes imidlertid eksemplarisk i Comfort, men det er når du setter bilen i Sport og gassresponsen skjerpes, styringen strammes, understellet stives opp og sidevangene griper rundt ryggen du skjønner alvoret.
En Lotus Dynamic Handling Package med antikrenging og bakakselstyring bidrar til økt stabilitet i alle situasjoner, mens stabilitetsprogrammet holder deg litt i ørene når du presser bilen gjennom svingene.
Når hjulene rettes opp får du imidlertid mer glede av alle de 612 hestekreftene og 710 Nm i dreiemoment før du må hive deg over de gigantiske skivene som retarderer bilen effektivt.
Styringen og rattgrepet føles godt tilpasset bilen og den egenskaper. Liker du å holde hastigheten oppe der hvor veien er passe svingete, bred nok og oversiktlig, vil du garantert trives.
Noe småplukk
Så godt at du gruer deg til å komme frem, ende opp på kjedelige motorveier eller sitte i kø. Selv om det er bedre å gjøre alt dette i en Lotus Eletre enn i de fleste andre bilene på markedet.
I tillegg til de nevnte dekkene som kan bli litt harde på skarpe kanter er det et par småting å sette fingeren på.
Vippebryteren for volumet på rattet fungerer greit, men en tradisjonell bryter er aldri feil. Vekten er også relativt høy, men med tanke på størrelsen og rekkevidden er det vanskelig å unngå.
Ny forhandler
Etter den overnevnte typiske kinesiske lanseringen er det El byMedhus på Billingstad i Asker som har overtatt forhandleransvaret i Norge.
Med sine mange sportsbil- og superbilkunder i porteføljen som før eller siden skal ha seg en elbil er det nærliggende å tro at salget nå vil ta seg opp.
Det burde de som ikke har en sportsbil også bidra til, for her har du en stor, komfortabel og luksusriøs SUV med meget sportslige egenskaper.
Lotus Eletre 600 SE