Motor
Citroën e-C3 Aircross: Gjør det vanskeligere å velge
Stellantis lanserer flere biler i det kompakte SUV-segmentet, og Citroën e-C3 Aircross er den nye kjempen i ringen.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Kampen om kundene i det store og viktige kompakt- eller B-SUV-segmentet hardner til når Stellantis-konsernet lanserer enda en modell med sin Citroën e-C3 Aircross. Bilen er bygget på den såkalte e-SMP-plattformen, som også Opel Frontera og Fiat Grande Panda benytter.
Dette dreier seg selvfølgelig om kostnadsbesparelser og dette er biler i det nedre segmentet når det gjelder rekkevidde, ladeeffekt, ytelser og luksus. Det betyr samtidig en pris på 260.000 kroner for e-C3 Aircross del, som er litt høyere enn Frontera, men den har mer utstyr.
Stor småbil
Bilen er imidlertid ikke i det nederste segmentet når det gjelder størrelse, for dette er biler som utnytter plassen maksimalt.
Sammenlignet med søstermodellen e-C3 er SUV-versjonen kalt Aircross 38 centimeter lengre, litt høyere og mye romsligere. Så mye romsligere at hybridbilene vi dessverre ikke får til Norge har plass til en tredje seterad.
Synd fordi det ville gjort bilen attraktiv for enda en kjøpergruppe med mange barn, mange venner eller diverse trener- og andre oppdrag hvor syv seter hadde vært praktisk.
Lettvekter
Trøsten for oss elbilkjøpere er at bagasjerommet på 460 liter eller 1.600 med andre seterad lagt ned er stort. Seteryggen er delt 40/60, men har ingen skiluke. Her er det heller ingen elektrisk bakluke, men den er lett bokstavelig talt, slik resten av bilen også er med sine 1.500 kilo.
Plassen i baksetet er samtidig meget god med plass til tre voksne under det høye taket, men gulvet er høyt så langbente sitter med knærne i haken.
Les også: Får ikke hevet kjøpet selv om elbilen hennes kanskje blir 25.000 kroner dyrere.
Lite strøm
Viktig for elbilkjøper er rekkevidden og med et batteri på kun 44 kWh er rekkevidden på inntil 303 kilometer ifølge den offisielle WLTP-målingen. I praksis ofte litt mindre og i kaldt vær betydelig mindre, men dette er ikke bilen hytteeiere på Ustaoset eller Gålå kjøper som sin primærbil.
Ladeeffekten på 100 kW er blant de laveste på markedet, men fordi batteriet er lite går det likevel fort å lade det. 26 minutter fra 20 til 80 prosent under gunstige forhold kan du klare, men er du utålmodig må du være litt tålmodig for senere i år kommer bilen med et batteri på 54 kWh og en rekkevidde på 400 kilometer.
Ikke rask
Er du utålmodig vil du slite med akselerasjonen også, da de 82 kW eller 113 hestekreftene bruker 12,7 sekunder på akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen. Ikke noe problem i vanlig trafikk, men skal du foreta en forbikjøring må du planlegge litt.
Toppfarten på 132 kilometer i timen betyr at du ikke vil miste lappen på norske motorveier, med mindre du gjør noe mer galt enn å kjøre fort.
Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.
Lite luksus
Noe luksus får du heller ikke da mye av interiøret er preget av plast og tynne materialer, men noe polstring i dørene, stoff på dashbordet og delskinn i setene som er meget komfortable.
Som en liten SUV er sittestillingen litt oppreist og du sitter oppå setet, men sidestøtten og følelsen i ryggen er meget god i de såkalte Advanced Comfort-setene.
Sitteputen kunne vært litt lenger, tilt kan savnes og noen ønsker mer korsryggstøtte, men det er ikke setene du vil klage på i denne bilen, selv om de ikke har varme.
Komfortabel
Du vil heller ikke klage på komfortnivået, selv om bakakselen er smidd i et stykke stål. Fjæringen og de spesielle Advance Comfort-støtdemperne har et hydraulisk feste i hver ende, som bidrar til raskere og jevnere mottak og tilbakegang når hjulene utsettes for belastning.
Citroëns selverklærte flyvende teppe-følelse kan kanskje ikke måle seg med Rolls-Royce, men en slik sammenligning blir urettferdig uansett. Støydempingen i en e-C3 Aircross er heller ikke like god, men du skal være kresen for å plages av støyen.
Når du først har fått opp hastigheten på bilen og utsetter styringen, bremsene, understellet og kanskje til og med ESP-systemet, vil du også trives ombord. I hvert fall bak rattet, da passasjerene ikke alltid er like begeistret for g-krefter og bevegelser i både lengde-, side- og høyderetningen.
Les også: Har bilen din kamera? Datatilsynet advarer.
Noe sportsbil er dette absolutt ikke, men en kjøretur på svingete spanske fjellveier med lite trafikk utenfor Barcelona fristet oss til å snu bilen og kjøre strekningen tilbake og frem en gang til. Dette må den lave vekten få noe av æren for, noe som alltid er positivt for kjøreegenskapene.
Lett å like
Når du befinner deg utenfor bilen er det lett å like det du ser også. Den økte bakkeklaringen, sorte plasten i hjulbuer og rundt bilen, samt en skliplate og markert diffusor bekrefter at det er en SUV.
Instrumentpanelet er forholdsvis enkelt med kun nødvendig informasjon, men det er inspirert av søstermerket Peugeots i-Cockpit og plassert over det tøffe lille rattet. Noe som overflødiggjør behovet for frontrutevisning.
Rattbetjeningen begrenser seg til fartsholder på den ene siden og stereo, telefon og lyd på den andre. Varme vil mange savne vinterstid i Norge.
Vinduer og speil betjenes fra døren, men automatfunksjonen fungerer kun når du tar vinduene ned.
Instrumentpanelet er også forholdsvis enkelt, men muligheter for å speile telefonen gjør den mer anvendelig for mange. Et eget panel for klimaanlegget fungerer også bra, slik de to hurtigknappene for å slå av hastighetsvarsel og filassistent også er.
Fronten med aktiv bruk av LED-lys rundt hovedlyktene, høye panseret og hvite taket ser bra ut. Slik den spesielle skulder- og vinduslinjen med gigantiske C-stolpen også gjør, sammen med elegante baklykter i tredimensjonal utforming.
Tøff konkurranse
Utfordringen til den helt nye Citroën e-C3 Aircross er den stadig tøffere konkurransen fra både egne Stellantis-konkurrenter og stadig flere aktører som innser at en kompakt SUV i B-segmentet til priser rundt 250.000 kroner er viktig.
Smak og behag er en ting, pris og utstyrsnivå en annen. Ytelser og kjøreegenskaper er viktig for noen, mens rekkevidde og ladehastighet er viktig for andre. Innenfor alle disse moderate rammene er Citroën e-C3 Aircross en spennende og komfortabel nykommer, og en verdig aktør i kampen om kundenes gunst.
Les også: Når bør man egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen.