Motor

Citroën e-C3 Aircross: Gjør det vanskeligere å velge

Stellantis lanserer flere biler i det kompakte SUV-segmentet, og Citroën e-C3 Aircross er den nye kjempen i ringen.

Stellantis lanserer flere biler i det kompakte SUV-segmentet, og Citroën e-C3 Aircross er den nye kjempen i ringen.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Kampen om kundene i det store og viktige kompakt- eller B-SUV-segmentet hardner til når Stellantis-konsernet lanserer enda en modell med sin Citroën e-C3 Aircross. Bilen er bygget på den såkalte e-SMP-plattformen, som også Opel Frontera og Fiat Grande Panda benytter.

Citroën har gjemt unna noen nesten hemmelige signaler for å forsikre kundene om at bilen er fransk.
Citroën har gjemt unna noen nesten hemmelige signaler for å forsikre kundene om at bilen er fransk.

Dette dreier seg selvfølgelig om kostnadsbesparelser og dette er biler i det nedre segmentet når det gjelder rekkevidde, ladeeffekt, ytelser og luksus. Det betyr samtidig en pris på 260.000 kroner for e-C3 Aircross del, som er litt høyere enn Frontera, men den har mer utstyr.

Stor småbil

Bilen er imidlertid ikke i det nederste segmentet når det gjelder størrelse, for dette er biler som utnytter plassen maksimalt.

Elbilversjonen har et stort og fleksibelt bagasjerom, mens utlendinger han kjøpe bilen som hybrid med en tredje seterad.
Elbilversjonen har et stort og fleksibelt bagasjerom, mens utlendinger han kjøpe bilen som hybrid med en tredje seterad.

Sammenlignet med søstermodellen e-C3 er SUV-versjonen kalt Aircross 38 centimeter lengre, litt høyere og mye romsligere. Så mye romsligere at hybridbilene vi dessverre ikke får til Norge har plass til en tredje seterad.

Førermiljøet og interiøret i Citroën e-C3 Aircross har en blanding av stoff, plast, kunstskinn og polstrede materialer, med et ryddig utseende og en kombinasjon av fysiske brytere og berøringsflater.
Førermiljøet og interiøret i Citroën e-C3 Aircross har en blanding av stoff, plast, kunstskinn og polstrede materialer, med et ryddig utseende og en kombinasjon av fysiske brytere og berøringsflater.

Synd fordi det ville gjort bilen attraktiv for enda en kjøpergruppe med mange barn, mange venner eller diverse trener- og andre oppdrag hvor syv seter hadde vært praktisk.

Lettvekter

Trøsten for oss elbilkjøpere er at bagasjerommet på 460 liter eller 1.600 med andre seterad lagt ned er stort. Seteryggen er delt 40/60, men har ingen skiluke. Her er det heller ingen elektrisk bakluke, men den er lett bokstavelig talt, slik resten av bilen også er med sine 1.500 kilo.

Girvelgeren mellom setene kjenner du igjen fra en lang rekke biler fra Stellantis-konsernet.
Girvelgeren mellom setene kjenner du igjen fra en lang rekke biler fra Stellantis-konsernet.

Plassen i baksetet er samtidig meget god med plass til tre voksne under det høye taket, men gulvet er høyt så langbente sitter med knærne i haken.

Les også: Får ikke hevet kjøpet selv om elbilen hennes kanskje blir 25.000 kroner dyrere.

Lite strøm

Viktig for elbilkjøper er rekkevidden og med et batteri på kun 44 kWh er rekkevidden på inntil 303 kilometer ifølge den offisielle WLTP-målingen. I praksis ofte litt mindre og i kaldt vær betydelig mindre, men dette er ikke bilen hytteeiere på Ustaoset eller Gålå kjøper som sin primærbil.

Den økte bakkeklaringen og markerte hjulbuene vitner om at Aircross-versjonen er en SUV, i motsetning til den vanlige Citroën e-C3.
Den økte bakkeklaringen og markerte hjulbuene vitner om at Aircross-versjonen er en SUV, i motsetning til den vanlige Citroën e-C3.

Ladeeffekten på 100 kW er blant de laveste på markedet, men fordi batteriet er lite går det likevel fort å lade det. 26 minutter fra 20 til 80 prosent under gunstige forhold kan du klare, men er du utålmodig må du være litt tålmodig for senere i år kommer bilen med et batteri på 54 kWh og en rekkevidde på 400 kilometer.

Ikke rask

Er du utålmodig vil du slite med akselerasjonen også, da de 82 kW eller 113 hestekreftene bruker 12,7 sekunder på akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen. Ikke noe problem i vanlig trafikk, men skal du foreta en forbikjøring må du planlegge litt.

Mange mener noe om de mange påbudte varslingslydene i nye biler, men Citroen e-C3 har hurtigknapper for fartsvarsler og filholder.
Mange mener noe om de mange påbudte varslingslydene i nye biler, men Citroen e-C3 har hurtigknapper for fartsvarsler og filholder.

Toppfarten på 132 kilometer i timen betyr at du ikke vil miste lappen på norske motorveier, med mindre du gjør noe mer galt enn å kjøre fort.

Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.

Lite luksus

Noe luksus får du heller ikke da mye av interiøret er preget av plast og tynne materialer, men noe polstring i dørene, stoff på dashbordet og delskinn i setene som er meget komfortable.

Citroën e-C3 Aircross har fått den nye store logoen, tredimensjonale baklykter og en stor diffusor
Citroën e-C3 Aircross har fått den nye store logoen, tredimensjonale baklykter og en stor diffusor

Som en liten SUV er sittestillingen litt oppreist og du sitter oppå setet, men sidestøtten og følelsen i ryggen er meget god i de såkalte Advanced Comfort-setene.

Sitteputen kunne vært litt lenger, tilt kan savnes og noen ønsker mer korsryggstøtte, men det er ikke setene du vil klage på i denne bilen, selv om de ikke har varme.

Citroën legger ikke skjul på at de er stolte av sin historie, når de preger gamle modeller inn i interiøret.
Citroën legger ikke skjul på at de er stolte av sin historie, når de preger gamle modeller inn i interiøret.

Komfortabel

Du vil heller ikke klage på komfortnivået, selv om bakakselen er smidd i et stykke stål. Fjæringen og de spesielle Advance Comfort-støtdemperne har et hydraulisk feste i hver ende, som bidrar til raskere og jevnere mottak og tilbakegang når hjulene utsettes for belastning.

Citroën kaller setene sine for Advanced Comfort, og bortsett fra at de er små uten mulighet for tilt, bidrar den spesielle polstringen og utformingen til høy komfort.
Citroën kaller setene sine for Advanced Comfort, og bortsett fra at de er små uten mulighet for tilt, bidrar den spesielle polstringen og utformingen til høy komfort.

Citroëns selverklærte flyvende teppe-følelse kan kanskje ikke måle seg med Rolls-Royce, men en slik sammenligning blir urettferdig uansett. Støydempingen i en e-C3 Aircross er heller ikke like god, men du skal være kresen for å plages av støyen.

LED-baklyktene har en tredimensjonal og tøff utforming.
LED-baklyktene har en tredimensjonal og tøff utforming.

Når du først har fått opp hastigheten på bilen og utsetter styringen, bremsene, understellet og kanskje til og med ESP-systemet, vil du også trives ombord. I hvert fall bak rattet, da passasjerene ikke alltid er like begeistret for g-krefter og bevegelser i både lengde-, side- og høyderetningen.

Les også: Har bilen din kamera? Datatilsynet advarer.

Det lille instrumentpanelet plassert over det tøffe rattet, uten varme, fungerer utmerket og overflødiggjør behovet for frontrutevisning.
Det lille instrumentpanelet plassert over det tøffe rattet, uten varme, fungerer utmerket og overflødiggjør behovet for frontrutevisning.

Noe sportsbil er dette absolutt ikke, men en kjøretur på svingete spanske fjellveier med lite trafikk utenfor Barcelona fristet oss til å snu bilen og kjøre strekningen tilbake og frem en gang til. Dette må den lave vekten få noe av æren for, noe som alltid er positivt for kjøreegenskapene.

Lett å like

Når du befinner deg utenfor bilen er det lett å like det du ser også. Den økte bakkeklaringen, sorte plasten i hjulbuer og rundt bilen, samt en skliplate og markert diffusor bekrefter at det er en SUV.

Frontlyktene har fått en tøff utforming og den nye logoen synes godt i fronten.
Frontlyktene har fått en tøff utforming og den nye logoen synes godt i fronten.

Instrumentpanelet er forholdsvis enkelt med kun nødvendig informasjon, men det er inspirert av søstermerket Peugeots i-Cockpit og plassert over det tøffe lille rattet. Noe som overflødiggjør behovet for frontrutevisning.

Rattbetjeningen begrenser seg til fartsholder på den ene siden og stereo, telefon og lyd på den andre. Varme vil mange savne vinterstid i Norge.

Berøringsskjermen har det meste du ønsker deg, inkludert speiling av telefonen, men volumknappen kunne gjerne vært fysisk.
Berøringsskjermen har det meste du ønsker deg, inkludert speiling av telefonen, men volumknappen kunne gjerne vært fysisk.

Vinduer og speil betjenes fra døren, men automatfunksjonen fungerer kun når du tar vinduene ned.

Instrumentpanelet er også forholdsvis enkelt, men muligheter for å speile telefonen gjør den mer anvendelig for mange. Et eget panel for klimaanlegget fungerer også bra, slik de to hurtigknappene for å slå av hastighetsvarsel og filassistent også er.

Plassen i baksetet er meget god og komfortabel.
Plassen i baksetet er meget god og komfortabel.

Fronten med aktiv bruk av LED-lys rundt hovedlyktene, høye panseret og hvite taket ser bra ut. Slik den spesielle skulder- og vinduslinjen med gigantiske C-stolpen også gjør, sammen med elegante baklykter i tredimensjonal utforming.

Fra siden er det tydelig at Citroën e-C3 Aircross og Opel Frontera er søsken, nesten tvillinger.
Fra siden er det tydelig at Citroën e-C3 Aircross og Opel Frontera er søsken, nesten tvillinger.

Tøff konkurranse

Utfordringen til den helt nye Citroën e-C3 Aircross er den stadig tøffere konkurransen fra både egne Stellantis-konkurrenter og stadig flere aktører som innser at en kompakt SUV i B-segmentet til priser rundt 250.000 kroner er viktig.

Volumbryteren er digital i skjermen og analog på rattet, mens klimaanlegget også har noen fysiske knapper og vippebrytere.
Volumbryteren er digital i skjermen og analog på rattet, mens klimaanlegget også har noen fysiske knapper og vippebrytere.

Smak og behag er en ting, pris og utstyrsnivå en annen. Ytelser og kjøreegenskaper er viktig for noen, mens rekkevidde og ladehastighet er viktig for andre. Innenfor alle disse moderate rammene er Citroën e-C3 Aircross en spennende og komfortabel nykommer, og en verdig aktør i kampen om kundenes gunst.

Les også: Når bør man egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen.

Citroën e-C3 Aircross

Drivlinje: Elmotor FWD

HK/kW/Nm: 113/82/120

0-100 km/t: 12,9 sekunder

Toppfart: 132 km/t

Rekkevidde (WLTP): 303 km

Batterikapasitet, netto: 44 kWh

Maksimal ladeeffekt: 100 kW

Egenvekt uten fører: 1.504 kg

L/B/H: 440/185/166 cm

Forbruk: 18,4 kWh/100 km

Bagasjerom: 460/1.600 liter

Maksvekt tilhenger: 350 kg

Maks nyttelast: 526 kg

Pris: 260.000 kroner

Pluss:           

  • Plass                            
  • Komfort                      
  • Design        

Minus:

  • Ladeeffekt
  • Plast
  • Rekkevidde

Design: Ser ut som en tøff liten SUV, med nye og kule lykter og andre designelementer.

Førermiljø: Komfortable seter, tøft ratt og super plassering av instrumentpanel i et enkelt interiør.

Kjøreegenskaper: Citroën klarer å få den enkle bilen komfortabel, noe understellet og vekten får mye av æren for.

Ytelser: Du kommer deg rundt, men skal du kjøre forbi eller tøffe deg vil du slite.

Plass: God plass til fem med høye knær bak, 60/40-delt baksete og stort bagasjerom.

Mye for pengene: Hvis rekkevidde og ytelser ikke er første prioritet er dette et rimelig alternativ.

Konklusjon: Citroën e-C3 Aircross vil dekke de fleste behovene hvis du ikke er veldig kravstor.