Motor
BMWs nye storselger BMW iX3: Til denne prisen? Glem alt annet
Nye BMW iX3 er som sendt fra himmelen til småsnobbete nordmenn. Kjøreegenskapene gleder, men det er også én ting som skuffer.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Konkurransen hardner til. Tyskerne smiler lurt under lanseringen av BMWs nye el-SUV, som også markerer starten på en helt ny klasse biler. Neue Klasse, kaller BMW det som skjer – til glede for bilkjøperne, men også et solid angrep på konkurrentene.
Mercedes-Benz bør være på vakt. Porsche må passe seg og Volvo skal definitivt være bekymret.
BMW iX3 er en potent nyhet, men den internasjonale pressekjøringen helt sør i Spania viser at bilen også har en skummel svakhet. Leser du hele saken får du et bedre grep på om det er alvorlig nok til at du bør styre unna. Noen bør faktisk det.
Husk: Mercedes-Benz GLC er rett rundt hjørnet og koster fra 699.900 kroner. Helt nye Volvo EX60 lanseres 21. januar og blir neppe dyrere.
BMW iX3 50 xDrive, som modellen heter, starter på 679.900 kroner. Alle priser i denne saken er med dagens avgiftsnivå. En «fint utstyrt bil» havner da på rundt 750.000 kroner, og nærmere 800.000 kroner gir deg rikelig med utstyr. Allerede her treffer BMW godt.
Dette må du vite
Nye BMW iX3 er den første Neue Klasse-bilen. Dette begrepet har tyskerne benyttet en god stund nå, men om du ikke vet hva det dreier seg om, kan det kort og greit forklares med at BMW både forenkler produksjonsprosesser, reduserer kompleksitet, samler datakraft i fire såkalte superhjerner og standardiserer sine systemer.
Frem mot 2027 ventes det 40 nye eller fornyede modeller. BMW iX3 kommer for eksempel i en variant med høyere motoreffekt, og det dukker opp en med mindre batterikapasitet. Kanskje flere. Hva de heter vet vi ikke ennå, men der kan du i alle fall telle to.
Uansett er det voldsomme tall. BMW har virkelig fått opp farten, og det bugner av hemmeligheter de vil vise frem til journalistene her i Spania. Rød tape klistres med myndig hånd over mobilkameraene og de legges i en sort kiste før duken dras av.
Det som kommer neste år er elektrisk, spennende og definitivt aktuelt for Norge. «900 kilometers rekkevidde», er det noen som hvisker. Om det faktisk stemmer, blir spennende å se.
Men før det kan snakkes mer om, er det testkjøringen av BMW iX3 som gjelder. Tallene ble presentert på München-messen i september og ble den store snakkisen, antagelig til irritasjon for Mercedes-Benz, som avduket sin GLC like etter.
Les også: Dødsulykker: Én gruppe skiller seg klart ut
BMW iX3 50 xDrive har firehjulsdrift, 469 hestekrefter, 645 Nm og skal klare 0 til 100 på 4,9 sekunder. De samme tallene for Mercedesen er 489 hestekrefter, 800 Nm og 4,3 sekunder.
Kanskje enda viktigere er rekkevidde og ladehastighet. Her er BMW i en klasse for seg, som gjør Porsche Macan til gårsdagens nyhet og Audi Q6 til noe grått og kjedelig.
Sjelden har mer stått på spill for Münchens stolthet, men all denne effektiviseringen og forenklingen, er den så du skal få en bedre bil, eller er det så BMW-aksjonærene skal tjene mer pr. bil? Det skal drøftes i denne saken.
Det imponerende
La oss begynne med det som fascinerer mest. Kjøreegenskapene.
Siden datakraften er økt i så stor grad sammenlignet med dagens generasjon elbiler fra BMW, er også kontrollen over de elektriske motorene langt bedre. Det merkes.
BMW hevder at det ikke er behov for hverken elektronisk styrte støtdempere eller luftfjæring, og på en måte har de rett. Såpass fintunet og raskt kontrollerbare er motorene at de kan hjelpe til med å «plassere» bilen på veien.
Resultatet er at nye BMW iX3 har en deilig presisjon som føles både gjennom rattet, gasspedalen og bremsepedalen. Dette er rett og slett en høyst velkjørende bil der du har stålkontroll.
Slik sett fortsetter BMW med den samme tankegangen de egentlig alltid har hatt – siden første gang Neue Klasse-navnet ble benyttet på 60-tallet. Moro bak rattet er høyt prioritert.
Hvor komfortabel bilen faktisk er over hullete fartshumper i Holmenkollen etter lange og harde vintere med salt og slaps, gjenstår å se, men det virker lovende – selv om støtdemperoppsettet på papiret er mindre avansert enn i nye Mercedes-Benz GLC.
Les også: – Verdens billigste livsforsikring
Akselerasjon OK?
Et aspekt ved iX3 du kanskje ikke blir fullstendig bergtatt av, er akselerasjonen. En 25 år gammel BMW (E39) M5 med 5,0-liters V8 og 400 hestekrefter skal klare 0 til 100 på 5,3 sekunder og har toppfart uten fartssperre på nesten 300 kilometer i timen. At BMW iX3 på noen som helst måte føles så rask, selv om den i teorien er kvikkere til 100, må ikke antas.
Å foreta en rivstart med iX3 er enkelt, men ikke overveldende interessant. Av de 40 modellene som kommer, er det definitivt rom for raskere utgaver, uten at det i seg selv er et tungtveiende argument mot testens iX3 50 xDrive. Den er rask nok for de fleste.
Plassen innvendig
«Plass. Mor, far, to barn og hund?» spør en lytter av Finansavisens Mil etter mil – en podcast om bil. Kommentarene om iX3 går varmt på Instagram. Det er tydelig at BMWs nye vidunderverk engasjerer.
Dessverre må det svares litt skuffende til lytteren, som egentlig ikke stiller spesielt strenge krav. Mang en snobbete familie bestående av voksne, barn, hund og en småborgerlig hytte på Kvitfjell burde passe en iX3, men det kan bli litt snaut med plass.
Under panseret sluker bilen 58 liter, mens den større GLC tar 128 liter og slår BMW også på plass i bagasjerommet, med 570 liter mot 520 liter i iX3.
Droppes hunden, eller det monteres en takboks de gangene det er prekært, vil nok iX3 oppleves som en attraktiv familiebil.
Plassen i baksetet er god, og bagasjerommet har ingen rare vinkler eller snodig utforming slik den aldrende storebroren BMW iX har. Bagasjerommet i nye iX3 er forresten 20 liter større.
Teknofesten ingen spurte om
På innsiden inviterer BMW til en litt pussig teknologifest. Nærmest frontruten, i bunnen der dashbord møter glass, har det tradisjonelt sett ikke vært noe spesielt. Dette har åpenbart BMW pønsket mye på, for nå har de besvart spørsmålet ingen har stilt, nemlig om det er plass til masse informasjon akkurat inni kroken der.
Det er det, og merkelig nok fungerer innovasjonen overraskende godt. BMW Panoramic Vision heter systemet, som ikke er en skjerm, men en projeksjon fra en skjult kilde. Det strekker seg over hele bilens bredde og sjåføren kan bestemme hva som skal vises av informasjon. Det er et høyoppløselig og lekkert system.
Tyskerne diskuterte visstnok lenge om det skulle koste ekstra eller ikke. De landet på at du får det inkludert i prisen.
Det er ikke helt utenkelig at andre biler, uten dette systemet, vil fremstå litt gammeldagse nå.
Resten av infotainmentsystemet er forøvrig også helt nytt. Som bildene viser er den kantete og kule skjermen flyttet nært sjåføren, fordi BMW kutter ut det elskede iDrive-hjulet i sin helhet og kun belager seg på berøring.
Heller ikke dette er dumt, selv om det kan låte slik i utgangspunktet. En egen, hendig meny ligger rett ved rattet og din høyre hånd, så betjeningen er gjennomtenkt.
Les også: Advarer om populær julegave
Nytt er også selve rattet, der du kan velge mellom tre forskjellige utseender (fire inkludert et hvitt som kommer senere). Samtlige ser snodige ut på bilder, men heldigvis gir utformingen mer mening når du holder i det selv. Du velger mellom et standardratt, et mer sportslig ratt og et M-Sport-ratt. Alle er rare, men gode.
På spørsmål om det ikke kommer et konvensjonelt sportsratt lignende det BMW har holdt på med i over 30 år, er svaret fra sjefdesigneren «nei». De nye rattene med berøringsflater (som utrolig nok fungerer), er kommet for å bli.
Rekkevidde og lading
Test av rekkevidde og hurtiglading er det ikke tid til i det hektiske programmet i Spania. Imidlertid skal det vise seg at BMW selv har kjørt en iX3 fra Debrecen-fabrikken i Ungarn, der bilen lages, til München – uten å lade.
Testbilen, som hadde de mest aerodynamiske felgene på 20 tommer, unngikk naturlig nok høye hastigheter, men klarte å kjøre 1.007,7 kilometer. Den typegodkjente WLTP-rekkevidden er på 805 kilometer før det lastes på med utstyr og større felger, og i Spania observeres 700 kilometers gjenværende rekkevidde ved 80 prosent batteri etter tidvis vigorøs kjøring.
Rekkevidden skal det bli spennende å teste videre i Norge, når bitende kulde og motvind gjør det surt på E6. Uansett lover det bra.
Maksimal ladeeffekt skal ifølge BMW ligge på hele 400 kW, mens nye GLC er på 330 kW og søstermodellene Audi Q6 e-tron og Porsche Macan på 270 kW.
Dette er ikke bra
Det er mye som er bra, men det er også noe som ikke er bra med iX3. Det skal du få vite mer om i dette avsnittet.
Med alle de fundamentale endringene BMW kommer med på Neue Klasse, må det mistenkes at de driftige tyskerne ikke bare har kommet med mange gode egenskaper du som kunde vil sette pris på, men også latt seg friste til å snike ned produksjonskostnaden ytterligere.
Noen vil kanskje si at det er sjefenes plikt å sørge for en fornuftig kostnadsbase, konkurransen tatt i betraktning. En bil BMW ikke tjener (gode) penger på, vil være uansvarlig å sette i produksjon – spesielt når det dreier seg om såpass store endringer.
At det er spart penger merker du ikke på kjøreegenskapene. Du merker det heller ikke på datakraften, appen, teknologien eller ladehastigheten på papiret.
Men du merker det på interiørkvaliteten.
Nye BMW iX3 kiler deg ikke på de riktige stedene når det kommer til materialvalg. Stoffinteriøret er av 100 prosent resirkulert plast – akseptabelt, men ikke noe mer. Her er det kvadratmetervis med plast, og mye av den er hard og ekkel.
De som kjenner BMW-historien ekstra godt vil kanskje si at det er sutrete å klage på bilens interiør, for X3 generelt har aldri hatt noe ekstra velbygd og påkostet interiør.
Den første, som kom i 2003, markerte seg snarere ved å ha et ganske så billig interiør. Generasjon to fulgte i samme spor og det var ikke før at 3. generasjon dukket opp at det kom seg på et (så vidt) anstendig nivå. Fortsatt langt unna en Porsche Macan.
At BMW ikke gir deg de luksuriøse, myke flatene, pynt og hygge innvendig er slik sett ikke så overraskende, men det er skuffende.
Frustrasjonen går på at BMW kan bedre, de bare vil ikke gi deg det i iX3.
Som du forstår er det mye i vente fra BMW der interiørkvaliteten på iX3 i seg selv er et frempek. Det er god plass i modellutvalget til en større, mer luksuriøs og påkostet elektrisk SUV. Å kalle den BMW iX5 vil ikke være unaturlig.
Konklusjon
Tjener du syvsifret og skal unne deg noe ekstra hyggelig, er kanskje ikke BMW iX3 for deg. Har du allerede en Porsche Cayenne, BMW X5 eller X7, vil iX3 føles litt vel middelklasse.
Fortsatt er BMW iX et ypperlig valg for dem som stiller høye krav til beskaffenhet, selv om den teknologisk sett straks er en anakronisme med halvparten så rask hurtiglading som iX3.
Så skal du ha en lekker, avansert og på nesten alle måter tiltalende elbil med riktig logo på panseret – og det uten å blø penger – er det BMW iX3 som gjelder.
Lar du være å kikke på de nedre delene av interiøret, der den kjipe plasten befinner seg, er det gode sjanser for at du blir svært tilfreds. Bestiller du nå får du bil mot slutten av 2026, for du er ikke alene om å sette pris på BMWs nyhet.
BMW iX3 50 xDrive