Bil

88 nye bomstasjoner planlagt
19 nye bompengeprosjekt vedtatt: – Staten bør ta regningen

På E18 i Vestfold er det trafikantene som må ta store deler av regningen.

Nye bompengesatser ble innført i Oslo 1. oktober.Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Publisert Sist oppdatert

19 nye bompengeprosjekt har blitt vedtatt av Stortinget. Innkrevingen av nye bompenger vil starte i år.

VG presenterer tirsdag listen over bompengeprosjektene og bompengeprisene som Stortinget har vedtatt. Blant prosjektene avisen omtaler, er:

88 nye bomstasjoner på trappene

  • Akershus/Buskerud: E16 Bjørum-Skaret (Bærum og Hole). Her starter innkrevingen av bompenger i 2023 med varighet til 2038. Fire bomstasjoner.
  • Hedmark: E6 Kolomoen-Moelv (Stange og Ringsaker). Innkreving fra 2019 til 2034. Seks bomstasjoner.
  • Hordaland: E39 Svegatjørn-Rådal (Os og Bergen). Innkreving fra 2021/22 til 2039/40. Tre bomstasjoner.
  • Rogaland: Bypakke Nord-Jæren (Randaberg, Sandnes, Sola og Stavanger). Start innkreving 2018 til 2033. 38 bomstasjoner.
  • I tillegg kommer nye bomprosjekt i Sør-Trøndelag, Oppland, Vestfold, Østfold, Aust-Agder, Møre og Romsdal, Nord-Trøndelag og Telemark.

Til sammen er det planlagt 88 nye bomstasjoner i løpet av de neste to tiårene.

Frp ber staten ta regningen

– Staten bør ta hele regningen for nye veiprosjekter fra skatten og avgiftene vi betaler fra før. Men vi har dessverre ikke fått Stortinget med oss på dette, sier Bård Hoksrud, stortingsrepresentant (Frp).

På E18 i Vestfold bygges veiprosjektet Bommestad-Sky. Utbyggerne mener at det trengs flere bommer på veien. Veiprosjektet vil koste 4,5 milliarder kroner, og 70 prosent av kostnadene (tre milliarder) skal betales med bompenger. Staten betaler de resterende 1,5 milliardene.

– Jeg vil fortsette kampen mot bompenger, påpeker Bård Hoksrud.

Den nye veien i Vestfold vil åpne førstkommende desember.

Kraftig prishopp i Oslo

Fra 1. oktober måtte bilistene i Oslo rette seg etter to nye betalingsregler. Det koster nå mer å kjøre biler som regnes å ha de verste utslippene. Samtidig koster det ekstra å kjøre bil i rushtiden.

– I dag koster det 35 kroner å kjøre en dieselbil gjennom bomringen og mot Oslo sentrum i rushtida. Fra 1. oktober koster det 59 kroner. Det er altså 24 kroner opp fra dagens nivå, sa leder for Oslopakke 3-sekretariatet Terje Rognlien til NRK.