Bompengerekord under Ketil Solvik-Olsen (Frp)

BOM-BOM: Stadig flere innkrevingspunkter for bompenger, stadig mer bompenger, stadig mer gjeld for bompengeselskapene i regjeringsperioden.
BOM-BOM: Stadig flere innkrevingspunkter for bompenger, stadig mer bompenger, stadig mer gjeld for bompengeselskapene i regjeringsperioden. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilistene betaler rekordsum i bompenger og møter flere innkrevingspunkter, mens bomselskapenes gjeld baller på seg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilistene i Norge ventes å betale inn 10.200 millioner kroner i bompenger i år, mot 10.197 i de rødgrønne partienes siste regjeringsår 2013. Antall bomstasjoner i Norge har samtidig økt fra 170 til 233.

Rekordtallene for bompenger går fram av svar samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har gitt på spørsmål fra Senterpartiets Geir Pollestad og Heidi Greni.

Omfanget av bompenger er likevel lavere enn det forrige regjering der Senterpartiet deltok, la opp til i sin Nasjonale transportplan for 2014-2023, påpeker statsråden i sitt svar.

Han kan også vise til at antall kjøretøyer har gått betydelig opp i samme periode, slik at innbetalinger per kjøretøy har sunket fra 2721 til 2521 kroner året.

Senterpartiet formelig bombarderer samferdselsministeren med en rekke spørsmål om en ømtåelig sak for Frp - at partiet ikke har fått med seg sine samarbeidspartnere på å kutte ut bompengefinansiering av veier.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Senterpartiet fyrer av ti bom-skudd mot Solvik-Olsen

Bomselskapenes gjeld vokser og vokser

«Regjeringen har sammen med KrF og Venstre fått på plass en ordning hvor staten øker den statlige finansieringen i eksisterende bomprosjekt, mot at takstene reduseres og bomprosjekter innlemmes i bompengereformen. Jeg konstaterer at med rødgrønt flertall i Stortinget ville denne ordningen ikke eksistert og bompengenivået ville vært høyere.», skyter Solvik-Olsen tilbake i sitt svar.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han minner også om at bompengenivået kunne vært lavere dersom Stortinget hadde gitt regjeringen støtte i alle deres forslag til bompengekutt.

Stadig mer til renter

Geir Pollestad ville også vite hvordan bompengeselskapenes gjeld har utviklet seg i årene fra 2013 til i dag. Rentekostnadene bidrar til å øke bompengesatsene.

Svaret er at gjelden hvert år har gått opp, fra 39,4 milliarder kroner i 2013, til 52,8 i 2016.

Men igjen peker Solvik-Olsen på sine rødgrønne konkurrenter: Dagens regjering har slettet gjelden i noen prosjekter, og gitt andre økte statlige bevilgninger. Han hevder dermed at bompengegjelden ville vært høyere under en rødgrønn regjering.

Les også: Solvik-Olsen: – Stoltenberg skyr ingen midler