Stemmer

Sametingspresidenten:
Bra om stortingsflertallet nå vil stanse elektrifiseringen av Melkøya

Sammenbruddet i regjeringssamarbeidet mellom Ap og Sp skyldes ulike interesser i energipolitikk – nærmere bestemt om nasjonale interesser i møte med EU. Her hjemme bør vi snakke mer om hvordan samiske rettigheter behandles i møte med staten. Både Fosen-saken og Melkøya-saken setter disse problemstillingene på spissen.

Sametingets søksmål mot Melkøya-vedtaket står helt til Energidepartementet har trukket tilbake konsesjonen, slår sametingspresident Silje Karine Muotka fast.
Publisert Sist oppdatert

(Dette debattinnlegget ble først publisert på Altinget, som ABC Nyheter har et samarbeid med).

Så langt har staten med Energidepartementet i spissen gitt en god dag i hva den voldsomme kraftutbyggingen, som Melkøya-vedtaket krever, vil innebære for samisk kultur- og næringsutøvelse. Vi kan håpe den nye parlamentariske situasjonen på Stortinget endrer på dette.

Vi mener Melkøya-vedtaket er ugyldig, fordi det ikke har blitt konsekvensutredet i tråd med lovens krav, og fordi staten ikke har overholdt konsultasjonsplikten overfor Sametinget.

Dette er Altinget

Altinget.no er Norges første rendyrkede politiske nettavis. Med 28 nisjemedier i Danmark og 11 i Sverige er Altinget allerede et etablert mediehus i Norden. Målet er å øke forståelsen for nasjonal og europeisk politikk gjennom nisjejournalistikk av høy kvalitet – med et nøytralt utgangspunkt.

En elektrifisering av Melkøya med kraft fra land vil innebære et stort behov for ny kraftutbygging. Dette vil føre til økt press på områder som er avgjørende for utøvelse av samisk næring og kultur, områder som allerede er under press fra eksisterende inngrep. Å unnlate å inkludere disse konsekvensene i utredningen av elektrifiseringen er mot lovens bestemmelser. Konsekvensene er så altomfattende at de ikke repareres ved at de enkelte kommende kraftprosjektene utredes hver for seg.

Utbyggingsplaner og Melkøya-vedtaket henger sammen

Sametinget har ved gjentatte anledninger bedt om å bli konsultert i Melkøya-saken. Energidepartementet har avvist dette med at elektrifiseringsvedtaket ikke har konsekvenser for kraftutbygging i Finnmark. Det er i beste fall bare noe regjeringen selv har trodd på og er selvsagt feil.

For å forsvare samisk kultur og næringsutøvelse har Sametinget sett seg nødt til å saksøke staten ved Energidepartementet for et ugyldig Melkøya-vedtak. Saken skal opp i Oslo tingrett 13.–16. mai.

Så langt har regjeringen og Energidepartementet hevdet at kraftløftet Finnmark ikke har noe med Melkøya-vedtaket å gjøre. Jeg merker meg at likevel at statsminister Jonas Gahr Støre sa til NRK 1. februar at konsesjonen «… bygger på at vi klarer å få frem nok fornybar kraft, og det er planen at vi skal», og at Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum i NRKs Politisk kvarter 3. februar sa at: «Vi la et premiss inn i vedtaket om at vi skulle ha på plass minst like mye ny kraft før et nytt anlegg kunne åpnes på Melkøya».

Det er åpenbart at det er en sterk kobling mellom de storstilte kraftutbyggingsplanene i Finnmark og Melkøya-vedtaket. Ingen med vanlig gangsyn har da heller trodd noe annet, selv om regjeringen overfor Sametinget formelt har sagt at en slik sammenheng ikke finnes. Den rettslige og politiske sammenhengen mellom Melkøya-vedtaket og kraftutbyggingen i Finnmark blir nå også stadig tydeligere uttrykt fra de tidligere regjeringspartnerne.

Tre hensyn må på plass

Det er bra om stortingsflertallet nå vil stanse elektrifiseringen av Melkøya.

Sametingets erfaring med energiministeren er at han drar beina etter seg når han får pålegg om å endre konsesjoner.

Tre hensyn må være på plass om et slikt Melkøya-vedtak i Stortinget skal ha troverdighet og gjøre en rask og effektiv oppfølging fra regjeringen mulig. For det første må vedtaket gi en klar stoppordre av konsesjonen som er gitt for elektrifisering. Regjeringen må instrueres til å omgjøre konsesjonsvedtaket raskt. For det andre må de tilhørende storstilte kraftutbyggingsplanene i Finnmark stanses – det er avgjørende for å sikre naturen og grunnlaget for samisk kulturutøvelse. For det tredje må det pekes på alternative måter å redusere utslippene av klimagasser fra Melkøya.

Sametingets erfaring med energiministeren er at han drar beina etter seg når han får pålegg om å endre konsesjoner. Fosen-saken har vi friskt i minne. Når han ikke hørte på Høyesterett, er det ingen garantier for at han hører på Stortinget.

Sametingets søksmål mot Melkøya-vedtaket står derfor helt til Energidepartementet har trukket tilbake konsesjonen.

(Stemmer er ABC Nyheters debattseksjon. Her skriver faste og sporadiske bidragsytere om nyhetsaktuelle temaer. Vi har også et samarbeid med den politiske nettavisen Altinget.no . Brenner du inne med en mening eller analyse, kan du sende teksten til stemmer@abcnyheter.no, så vil vi vurdere den).